Det siste døgnet har det kommet stadig flere detaljer om togulykken utenfor den spanske byen Santiago de Compostela sent onsdag kveld. Ifølge El Pais fortalte en av togførerne til personell på stasjonen toget hadde en hastighet på 190 kilometer i timen da det kom inn i den krappe svingen der det sporet av.
Fartsgrensen på stedet er 80 kilometer i timen, men den endelige hastigheten toget holdt vil først bli klart når ferdskriveren er undersøkt. Alt tyder imidlertid på at hastigheten var langt over det tillatte i den krappe svingen, og resultatet ble en av de verste togulykkene i nyere europeisk historie.
Torsdag steg antallet døde til 80. Rundt 130 personer ble skadet, ifølge det spanske nettstedet ABC.
Nyhetsbyrået AP melder torsdag kveld at 94 personer fortsatt ligger på sykehus etter kollisjonen. Tilstanden skal være kritisk for 31, deriblant fire barn, skriver AP, og viser til en uttalelse fra regionalmyndigheten i Galica.
- Les også:
- Les også:
Artikkelen fortsetter.
– Jeg har vært i helvete
ABC har snakket med en av de første som kom til det kaotiske åstedet, der den kraftige kollisjonen førte til at en av vognene landet oppå vognene foran. Totalt 247 passasjerer skal ha vært ombord på toget, og brannmannen Jaime Tizon fortalte om kaotiske tilstander like etter avsporingen.
– Jeg kommer tilbake fra helvete. Jeg kan ikke se om det er motoren eller vognene som brenner.
En utmattet Tizon kom med uttalelsen like etter at han ankom ulykkesstedet, der han «prøvde å få løs levende og døde».
Ricardo Montesco var en av passasjerene på toget da det sporet av, og forteller om rystende scener.
– Mennesker kastet seg ned på gulvet av vogna. Vi prøvde å komme oss ut når vi skjønte at det brant. Jeg så døde kropper, sier han til den spanske radiostasjonen Cadena Ser.
Andre vitner sier til AP at flere passasjerer ble fanget inne i vognene av flammene, som mest sannsynlig ble forårsaket av diesel lekket fra togets lokomotiv.
– Jeg så at toget kom ut av svingen i høy hastighet, og så kom det masse støy, sier Consuelo Dominguez, som bor langs toglinjen til AP.
– Deretter prøvde alle å komme seg ut av toget.
Artikkelen fortsetter.
- Les også:
- Les også:
– Som Dantes inferno
I en annen vogn satt Oscar Mateos, medlem av den spanske politistyrken El Guardia Civil. Mateos unnslapp med lettere skader, men sier til RTV at han så flere personer med brukne armer og bein i togvognen.
– Redningstjenesten var på plass etter fem til ti minutter, sier Mateos i intervjuet.
Lederen for regionalmyndigheten i Galica, Alberto Núñez Feijóo, sier til RTV at kropper lå på togsporet. Han sammenligner det han så med Dantes inferno, et historisk dikt som handler om en reise gjennom helvete.
Artikkelen fortsetter.
- Les også:
- Les også:
Mellom 144 og 192 kilometer
Ifølge ABC var det den sjette vogna på toget som ikke taklet den høye hastigheten. Vogna skal ha mistet kontakten med sporet, før den fløy opp i lufta og dro med seg flere andre vogner.
Ifølge en kilde nyhetsbyrået Reuters har snakket med, viser den foreløpige etterforskningen at høy fart var årsaken til ulykken.
Nyhetsbyrået AP melder at en analyse av overvåkningsvideoen som viser krasjet, indikerer at toget kjørte i mellom 144 og 192 kilometer i timen. AP viser også til en analyse gjort med bakgrunn i avstanden på svillene mellom togskinnene. Denne viser en hastighet mellom 156 og 192 kilometer i timen.
Ifølge AFP vil en av togførerne bli avhørt av politiet allerede torsdag.
Spanske medier melder torsdag at føreren av ulykkestoget for litt over et år siden skrøt på Facebook av at han kjørte i over 200 kilometer i timen.
– Jeg er på grensen nå. Kjører jeg fortere, bøtlegger de meg, skal den 52 år gamle togføreren ha skrevet, ifølge El Pais.
Ifølge avisa skal en blåseprøve sjåføren avga etter ulykken ikke ha gitt utslag når det gjelder alkoholpåvirkning. El Pais skriver videre at ulykkesføreren har jobbet som lokfører i 30 år, uten å ha vært involvert i ulykker tidligere.
Reuters melder at toget som var involvert i ulykken var av typen Alvia Series 730. Det ble bygget av den kanadiske tog - og flyprodusenten Bombardier Inc., i samarbeid med spanske Talgo.
- Les også:
- Les også: