Det opplyste amerikanske etterforskere etter å ha snakket med flygerne i ulykkesflyet tirsdag.
- Les:
Granskerne konsentrerer seg om å finne ut hvorvidt menneskelig svikt førte til at flyet bommet på rullebanen og krasjet i en dike med halen først.
To kinesiske skoleelever mistet livet og nærmere 200 ble skadd i ulykken, som er den første i sitt slag med fly av typen Boeing 777.
– På rundt 150 meters høyde innså førstepiloten at de fløy for lavt, sa leder Deborah Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet på en pressekonferanse tirsdag.
Forsøkte å rette opp
På mellom 150 og 60 meters høyde forsøkte mannskapet fra Asiana Airlines å rette opp flyet, uten å lykkes. To av kabinpersonalet ble kastet ut av det haleløse flyet under krasjlandingen, ifølge Hersman.
Tilstanden er fortsatt kritisk for fem skadde personer.
Kort tid før ulykken sa annenpiloten at han ikke kunne se rullebanen, ifølge Hersman. Grunnen var at flyet var på vei nedover med nesen vendt opp.
Sekunder senere innså flygerne at de lå for lavt.
Flere spørsmål rundt ulykken står imidlertid fortsatt ubesvart.
Mannskapet på flyet ble ikke testet for alkohol eller narkotiske stoffer etter ulykken, noe som er et krav for flygere involvert i slike hendelser i USA, opplyser Hersman.
Under opplæring
Tidligere er det kommet fram at flygeren som var ansvarlig for landingen, var under opplæring for langdistanseflyginger med Boeing 777. Nå sier Hersman at flygeren som skulle lære ham opp, var på sin første flyvning som instruktør.
Instruktøren hadde 13.000 timers erfaring som flyger, med 3.000 timer bak spakene i flytypen Boeing 777.
– Men han har forklart at dette var hans første tur som instruktørflyger, sier Hersman.