Hopp til innhold

Frykter nye katastrofer med oljetog i Canada

Kanadiske jernbaner frakter nesten 300 ganger så mye olje som for bare fire år siden. Etter helgens katastrofe i Quebec fryktes nye ulykker.

Utbrente tankvogner

Noen av de utbrente tankvognene etter ulykken i Lac-Megantic i Canada der rundt 50 mennesker trolig mistet livet sist helg.

Foto: François Laplante-Delagrave / AFP

Så mange som 60 mennesker mistet trolig livet da et godstog fullt av råolje sporet av og begynte å brenne i sentrum av småbyen Lac-Megantic natt til lørdag.

Årsaken til at oljetoget med 72 vogner begynte å trille er fortsatt ikke kjent. Politiet har innledet etterforskning, og det er også meldt om mulige tekniske feil.

Samtidig er det kommet frem at innbyggere i småbyen hadde fryktet for en ulykke på grunn av dårlig vedlikehold av jernbanelinjen.

– Jernbanelinjen skal ikke ha vært i veldig god stand. Flere jeg snakket med sa at de hadde vært redd tog skulle velte mens det sto og ventet på bussen, sier Verity Stevenson fra lokalavisen The Record til BBC.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Togavsporing i Canada

27. juni i år sporet et godstog av på en bro som over Bow River i den kanadiske provinsen Alberta. Seks vogner, blant dem fem med oljeprodukter, sporet av og sank i elven.

Foto: Jeff McIntosh / AP

Frakter langt mer olje

– Det er mye vi ikke vet om hvorfor ulykken skjedde, men vi vet om noen faktorer som har bidratt. Vi vet at mengden olje som sendes med tog i Nord-Amerika har økt dramatisk i løpet av de siste tre årene, sier Keith Stewart i Greenpeace Canada til BBC.

Ferske tall viser at det har vært en eksplosiv vekst i mengden olje som fraktes med jernbane i USA., skriver nyhetsbyrået AFP.

  • I Canada har oljefrakten vokst fra 500 jernbanevogner i 2009 til 140.000 jernbanevogner i år, viser tall fra den canadiske jernbanesammenslutningen, Canadian Railway Association.
  • I USA er veksten mer enn tidoblet, til 234.000 tankvogner med olje i fjor, opplyser Association of American Railroads.

Det er snakk om enorme mengder olje som kan fraktes med togene.

De over 100 vogner lange togene kan ta med seg opptil 81.000 fat, eller snaut 13 millioner liter, olje skriver The Globe and Mail.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tjæresands-utvinning

Olje utvinnes fra tjæresand i Fort McMurray i den kanadiske provinsen Alberta. Bildet er fra Albian Sands-prosjektet og er tatt 5. august 2005

Foto: Jeff McIntosh / AP

Mangel på rørledninger

Den dramatiske veksten i frakt av olje per tog henger sammen med den kraftige veksten i oljeproduksjonen i både Canada og USA.

Utvinningen av de kanadiske tjæresandfeltene har vært enorm, uten at det er bygget noen infrastruktur for frakte oljen ut av området.

Den planlagte rørledningen som skulle frakte oljen til USA, Keystone, har blitt nektet byggetillatelse av president Barack Obama.

I juni avslo også myndighetene i den canadiske provinsen British Columbia å bygge en planlagt rørledning fra tjæresand-områdene i Alberta til Stillehavet.

Dermed er frakt med tog det gjenstående alternativet når det gjelder å frakte oljen til markedene.

Også i Nord-Dakota i USA har det vært en kraftig vekst i oljeproduksjonen de siste årene, i dette tilfelle et det oljeskifer som utvinnes til produksjon.

Ifølge Keith Stewart i Greenpeace Canada er det økonomiske grunner som gjør at produsentene i Nord-Dakota fraktet ut oljen med tog

– I Nord-Dakota er det snakk om mindre felter, med en levetid på 10 til 15 år. For å bygge en oljerørledning bør man ha en inntjening på 40 år. Da velger man tog i stedet, sier Stewart.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Utbrente oljevogner

Utbrente oljevogner etter en eksplosjon etter en avsporing i Rockford i den amerikanske delstaten Illinois 19. juni 2009. Amerikanske myndigheter tillot i to tiår bruken av vogntypen DOT-111 til frakt av olje og andre flytende vesker, til tross for at man visste at vogntypen hadde en designfeil som nærmest garanterte at de ville spjære ved ulykker.

Foto: Rockford Register Star, Scott Morgan / AP

Farlige tankvogner

I tillegg til farene som er knyttet til jernbanelinjene er det også knyttet til usikkerhet ved vognene som brukes til frakt av olje og andre lett antennelige vesker.

Vognene med olje som sporet av i Quebec sist helg var av typen DOT-111, en av de mest brukte vogntypene i USA og Canada.

Den er fortsatt i utbredt bruk til tross for at en sikkerhetsanalyse så langt tilbake som i 1991 viste at vogntypen hadde så tynne vegger at faren for at det skulle gå hull på dem ved ulykker var overhengende.

Jernbaneselskapene og den kjemiske industrien har gått med på å innføre strengere krav for nye tankvogner, men de ønsker ikke å bruke penger på å bygge om de anslagsvis 300.000 eksisterende tankvognene som allerede er i bruk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jernbanelinjer

Jernbanelinjene der oljen fraktes er ofte gammel, i noen tilfeller fra 1800-tallet.

Foto: ROLAND MAGUNIA / AFP

– Farligere enn rørledninger

Den kanadiske statsministeren Stephen Harper sier at det er større miljøproblemer knyttet til å frakte olje med tog enn med rørledninger.

– Det eneste umiddelbare miljøspørsmålet her, er om vi skal økte transporten av olje fra Canada ved hjelp av tog eller ved hjelp av rørledninger, sa Harper da han besøkte New York i mai i år.

Den amerikanske jernbaneorganisasjonen The Association of American Railroads, vil ikke kommentere ulykken i Quebec overfor nyhetsbyrået AP på grunn av at det er en pågående etterforskning.

I en uttalelse i forkant av ulykken sa organisasjonen at 99,9 av all farlig last som fraktes med jernbane kommer frem uten noen problemer.

Canadiske offentliggjorde i ettermiddag norsk tid at de bevilger 350 millioner kroner til dem som ble rammet av ulykken. Alle offentlige bygninger i landet skal ha flagget på halv stang fra og med i morgen og i en hel uke.

SISTE NYTT

Siste nytt