Hopp til innhold

Hevder å ha bevis for rakettangrep

Tidligere havarietterforskere krever gjenåpning av granskingen etter jumbojeten som styrtet utenfor kysten av New York i 1996 med 230 mennesker om bord.

TWA Flight 800 - CIAs rekonstruksjon

CIA laget en animert video med rekonstruksjon av ulykken for å forklare hva vitnene sannsynligvis hadde sett.

Foto: Ap

Alle om bord omkom da TWAs flight 800 på vei til Paris eksploderte og styrtet i havet få minutter etter avgang fra John F. Kennedy-flyplassen for 17 år siden.

Etter en omfattende etterforsking over fire år ble det konkludert med at ulykken skyldtes en eksplosjon i Boeing 747-flyets drivstofftanker på grunn av en kortslutning i drivstofftilførselen.

Rakett-teorien lever fortsatt

Men jevnlig har det dukket opp påstander om at flyet ble skutt ned av en rakett, enten som en tabbe fra USAs forsvar eller som en terrorhandling. Granskingen er også krevd gjenopptatt tidligere, uten at det har skjedd.

TWA FLIGHT 800 COCKPIT

Cockpiten blir levert til etterforskerne i august 1996.

Foto: JIM COLE / Ap

Neste måned er det premiere på en dokumentar om ulykken, som setter søkelys på rakett-teorien.

Samtidig går seks tidligere havari-etterforskere ut og krever saken gransket på ny. De mener det er dukket opp nye bevis for at flyet ble truffet av en rakett, og at nye radarbilder viser én eller flere eksplosjoner på utsiden av flyet.

Derfor ber de flyhavarikommisjonen – National Transportation Security Board, NTSB – gjenåpne granskingen.

Flere granskere bak kravet

Kravet om gjenåpning kommer ikke fra hvem som helst: De seks var på ulike måter engasjert i etterforskingen for 17 år siden. To av dem var etterforskere i selve NTSB. En tredje er tidligere ulykkesgransker fra flyselskapet TWA, som nå er nedlagt.

I tillegg til det nye bevismaterialet, ber de om at 200 vitneutsagn fra folk som sa de hadde sett linjer av lys på vei mot flyet rett før det eksploderte, blir sjekket på ny.

Kelly Nantel

Kelly Nantel, talskvinne for NTSB.

Foto: Ap

En talskvinne for NTSB sier at styret er klar over innholdet i dokumentaren.

– Alle krav om gjenåpning blir nøye gjennomgått. En avgjørelse blir vanligvis tatt i løpet av to måneder, sier Kelly Nantel.

– Selv om NTSB sjelden etterforsker saker som alt har blitt gransket, lukker vi aldri sakene våre. Vi kan ta inn enhver ny informasjon som styret ikke har tatt med i beregningen tidligere, forsikrer hun.

Historiens dyreste havariundersøkelse

Granskingen ble avsluttet med en fem dager lang høring fulgt av et to dagers styremøte der det ble sjekket at alle relevante opplysninger var med i rapporten.

Etter den første etterforskingen meldte NTSB at den ikke hadde funnet noen bevis på et rakettangrep. Den forklarte at det mange vitner trolig hadde sett, var flyet som bikket sterkt oppover de første sekundene etter eksplosjonen.

TWA-FLIGHT 800 - flyvraket

Pårørende ser på flyvraket ett år etter ulykken.

Foto: MATT CAMPBELL / Afp

Men flere vitner holdt fast ved at lys-linjene de hadde sett, kom fra havoverflaten og gikk oppover.

Etterforskingen av den 3. dødeligste flyulykken i USA er den lengste, mest komplekse og dyreste i landets historie.

Samtidig gjennomførte FBI sin egen, parallelle gransking som endte med den samme konklusjonen.

Pårørende: Åpner gamle sår

Som et resultat ble nye krav stilt til konstruksjonen av drivstofftankene for å unngå liknende katastrofer.

John Seaman har ledet en støttegruppe for de omkomnes familier. Han har opplevd flere gjenopptakelsesforsøk som ikke har ført til noe nytt.

– Hvis ikke noe veldig tydelig og tungtveiende dukker opp, er ikke dette til mye hjelp, sier Seaman til nyhetsbyrået Associated Press.

– De gjenåpner sårene. Personlig orker jeg ikke gå gjennom dette gang på gang. Jeg tror de fleste familiene føler deg på samme måte, sier han.

To nordmenn var blant de omkomne i ulykken.

TWA Memorial

Det internasjonale minnesmerket TWA Memorial i New York, der også det norske flagget vaier. To norske gutter omkom i ulykken.

Foto: Andrew Burton / Afp

SISTE NYTT

Siste nytt