Hopp til innhold

Air France må erstatte fartsmåler

Airbus oppfordrer Air France til å erstatte fartsmålerne på A330 og A340 fly med modeller laget av det amerikanske firmaet Goodrich.

Air France flight 447
Foto: AP

De tidligere modellene ble linket til et Air France flyulykke.

Etterforskere tror at falsk informasjon fra fartsmålerne laget av det europeiske firmaet Thales kan knyttes til Air France flyet AF447 hvor 228 mennesker omkom da det krasjet ved Atlanterhavet 1. Juni i år.

Flyselskapet har allerede begynt å erstatte apparatene.

Et fly utstyrt med slike Thales fartsmålere opplevde lignende tekniske feil denne uka. Piloter krevde derfor å få erstattet disse med en versjon bygget av deres amerkanske konkurrent Goodrich. Flyselskapets produsent Airbus har nå støttet seg til pilotene.

Sikkerhetstiltak

– Vi har sendt et brev til alle våre operatører for å anbefale at de erstatter Thales målerne med Goodrich på luftfartøyene A330 and A340, sa en talskvinne for Airbus. Hun beskrev oppfordringen som et forebyggende tiltak.

Flyselskapet skal bytte ut minst to av de tre fartsmålerne på hvert fly til Goodrich modellen, la hun til.

Thales gir falsk informasjon

Rundt 200 fly som samarbeider med forskjellige flyselskap vil bli påvirket av endringen.

–Vi har bedt våre klienter holde oss oppdatert med erfaringene de har med de nye apparatene, sa talskvinnen.

Frankrikes sikkerhetsbyrå for luftfart BEA, har bekfreftet at den gamlere versjonen Thales ga falsk informasjon om hastigheten til AF447 fra Rio til Paris før det stupet i havet.

Det er usikkert om dette er årsaken til eller om det bare bidro til ulykka. En undersjøisk jakt på den svarteboksen er underveis for å finne informajsonen den inneholder.

Tilknyttet andre ulykker

Piloter og advokater for de pårørende var snar til å poengtere at falsk informasjon fra apparatene hadde vært en årsak i flere andre ulykker som hadde skjedd nylig.

Et fly med et nyere modell av Thales fartsmåleren opplevde noen tekniske feil da det skulle fly fra Roma til Paris. Piloter taklet utfordringen og landet trygt på bakken.

Air France avviser problemene

Men organisasjonen for piloter SNPL som representerer hovedsaklig franske piloter krevd at både de gamle og nye Thales apparatene ble erstattet med Goodrich, som de mente aldri hadde hatt noen klager.

Air France hevdet at de tekniske feilene som ble opplevd på flyet mellom Roma og Paris varte bare i «noen sekunder» og at passasjerene ble ikke utsatt for noen fare.

Les også: Traff havoverflaten nesten vertikalt

Les også: Oppgir søk etter Air France-omkomne

Les også: Menneskelig svikt bak mange flyulykker

SISTE NYTT

Siste nytt