Hopp til innhold

– Bilister feilfaktureres av bomringene

Bilinteresseorganisasjonen KNA kontaktes av bilister som opplever at bomstasjonene krever penger for passeringer de skal ha gjort mens de er på ferie eller for avskilta biler.

Bomstasjon

Mange bilister gidder ikke kontrollere bomregninga de får i posten når de bruker Autopass, mener KNA.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Leif N. Olsen i bilinteresseorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) opplevde selv å bli feilfakturert.

Da han var tilskuer under Ski-VM i Oslo, mente bomselskapet at han isteden hadde kjørt bilen sin forbi en bomstasjon i Haugesund.

– Bilen min har aldri vært der, og jeg var jo på Ski-VM, forteller Olsen.

– For dårlig kvalitetskontroll

Han tok kontakt med bomselskapet, som innrømmet at bilen hans var feilregistrert, og at beløpet på 12 kroner skulle trekkes fra neste fakutra.

– Men 12 kroner er jo ikke så veldig mye penger. Er det virkelig et problem?

– Jeg hadde levd i den tro at når bilskiltet og autopasset mitt ble avlest, så var det riktig. Selskapene har for dårlig kvalitetskontroll, og må gå gjennom rutinene sine, sier Olsen.

Han får støtte fra generalsekretæren i KNA:

– Det er ikke riktig at det skal være sånn, og i sum blir det snakk om store beløp, hevder Hallgeir Raknerud.

– Flere millioner i året

Det finnes ingen samlet oversikt over feilregistrerte bompasseringer i Norges rundt 50 bompengeselskaper, men KNA mener norske bilførere blir feilfakturert for flere millioner kroner i året fordi bomstasjonene registrerer feil bilnummer.

Leif N. Olsen

Leif N. Olsen var selv på Ski-VM i Oslo da bompengeselskapet mente han var i Haugesund.

Foto: Privat

– Mitt eksempel var bare en stikkprøve, og her utgjorde beløpet tre prosent av fakturabeløpet. Om det skulle være representativt, ville det være snakk om millionbeløp som blir belastet feil personer i løpet av et år, sier Olsen.

Sløve bilister

Olsen sier bilinteresseorganisasjonen har fått mange henvendelser fra bilister som har blitt utsatt for feilinnkreving av bompenger.

En person fortalte at han var på Gran Canaria og bilen i garasjen hjemme da han ifølge regninga fra bomselskapet skal ha passert bomringen et sted i Oslo.

En annen opplevde å få tilsendt en faktura for en avskilta bil.

Ifølge generalsekretær Hallgeir Raknerud i KNA gjelder problemet i hovedsak bilister som benytter Autopass, og som opplever å bli belasta for bompasseringer de aldri har gjort.

Jacob Trondsen

Jacob Trondsen i Fjellinjen mener feilfaktureringer kun utgjør en marginal andel av bompasseringene.

Foto: Fjellinjen

– Folk bare betaler regningene som kommer i posten uten å se på dem, sier Raknerud.

– De fleste tenker vel at de ikke orker å styre for 10 til 30 kroner, legger Olsen til.

– Marginalt problem

Bompengeselskapet Fjellinjen, som har ansvaret for 29 bomringer i Oslo og Bærum, avviser kritikken fra KNA, og hevder at de har en veldig liten andel feilregistreringer.

– Feilfaktureringene utgjør kun én promille, og dreier seg bare om bilskilt som leses av feil i tilfeller der bilisten ikke har autopass, sier administrerende direktør Jacob Trondsen til NRK.

– Når bilskilt leses fra videobilder, hender det at bilnummeret blir lest feil inn i systemet, slik at andre bilister som har Autopass kan på feilsendt regninga hjem til seg, forklarer han.

Han sier bilister som kontakter dem i etterkant om feil, får returnert pengene sine.

(Saken fortsetter under bildet)

Autopassbrikke

Autopassbrikke i bilen garanterer mot feil, hevder Fjellinjen.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

– Men hva med feilregistreringer som abonnenter aldri oppdager?

Vi mener at også denne andelen er liten fordi vi har en veldig oversiktlig etterbetaling som kundene kan sjekke i etterkant, svarer Trondsen, men innrømmer at det er avhengig av at kunden oppdager dette.

Trondsen understreker videre at det ikke skjer feil når noen med autopass passerer et kontrollpunkt, men kun når noen uten autopass passerer.

– De med autopass utgjør 80 prosent av alle passeringene, dermed er det kun innenfor andelen av de 20 prosentene som ikke har brikke hvor det kan skje feil, sier han.

– Burde være unødvendig

Forrbukerrådet det siste året hatt rundt 200 henvendelser som gjelder bompenger og ulike bompengeselskaper.

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet

- Det burde være unødvendig å måtte dobbeltsjekke regninga, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no / Forbrukerrådet

– Mange ber først og fremst om råd, og så er det noen som er misfornøyde med produkt eller tjeneste, sier Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i en e-post til NRK.no.

En del henvendelser gjelder spørsmål om purregebyr, folk som ønsker innsyn i passeringene, og at folk er misfornøyd med bomselskapenes kundeservice.

Hun oppfordrer bilister som mener at de er feilfakturert til å varsle bompengeinnkrever skriftlig, så raskt som mulig.

Hun mener likevel at rett betaling burde være bomselskapenes ansvar:

– Det skal være unødvendig å måtte dobbeltsjekke regningene fra bomselskapene, konkluderer hun.