Hopp til innhold

Denne er 150 prosent dyrere i Norge

Kanskje ikke overraskende. Men når du kjøper alkohol i Norge betaler du neste 150 prosent mer enn resten av Europa.

Øl

Norge topper prisnivået på alkoholholdig drikke i Europa.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Det avslører Den europeiske kjøpekraftsundersøkelsen 2010.

Kjøpekraftsundersøkelsen måler prisnivået i Europa på utvalgte varegrupper. Det er en ren sammenlikning av varekostnadene og beskriver et lands priser mot gjennomsnittet av de 27 EU-landene, forteller Janne Myklebust i SSB.

I undersøkelsen, som inkluderer 37 europeiske land, tar Norge en andreplass med et generelt prisnivå på 47 prosent over snittet av resten av Europa.

Sveits kaprer topplasseringen med et snitt på 48 prosent over gjennomsnittet i Europa. Mens nabolandet i sør. Danmark, kaprer tredjeplassen i undersøkelsen som Statistisk Sentralbyrå har ansvar for i Norge.

Makedonia, Albania og Bulgaria er de billigste landene i Europa med 56, 50 og 49 prosent lavere konsumprisnivå enn gjennomsnittet i EU.

Norge kommer ut som det dyreste landet i Europa i seks av 12 produktgrupper i undersøkelsen. I fem grupper er Norge nest dyrest i produktgrupper

Se hele undersøkelsen her.

Tobakk og alkohol

For det er prisene på alkohol og tobakk som gjør at Norge virkelig tar et byks mot toppen av lista.

I gruppen «Alkoholholdige drikkevarer og tobakk» ligger Norge 137 prosent over prisgjennomsnittet i resten av Europa. I følge samme undersøkelse for to år siden er det en økning på 20 prosent.

– Denne økningen er i stor grad et ressultat av en sterkere krone, forklare Knut Linnerud i SSB.

Bulgaria ligger i andre delen av skalaen og er 50 prosent billigere enn EU-snittet når de tar betalt for sin alkohol.

Dyrt å spise og sove

Den norske reiselivsbransjen får «æren» av å være den dyreste i Europa.

Hotell- og restauranttjenester er 78 prosent dyrere i Norge enn resten av landene i undersøkelsen, og med det er Norge det dyreste landet i Europa.

Hilde Charlotte Solheim

Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør i HSH.

Foto: HSH

Bransjen har dermed gått opp 10 prosent siden samme undersøklesen for to år siden.

– Det er ingen tvil om at det skader turistnæringen når Norge skiller seg negativt ut i slike undersøkelser, sier Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør i HSH.

I snitt bruker vi nordmenn de fleste feriedagene hjemme, mens mesteparten av feriepengene våre brukes i utlandet.

Solheim mener den norske næringen trenger flere «premiumturister». De som vil utforske og er ute etter noe helt unikt.


– Vi må slutte å tro at det er nok å klistre opp et bilde av en fjord. Norge blir aldri et billig land. De som er opptatt av å utforske og finne noe nytt er også villig til å betale for det. Derfor må vi skreddersy mer for nisjeturistene.


Billig med dingser

På den positive siden er elektroniske dingser «billig» her til lands. Norge er bare 17 prosent dyrere enn snittet i gruppen «Audiovisuelt utstyr». Også post og teletjenester er billig i Norge. Der ligger vi på 17 prosent under snittet i Europa.

Til sammen er det 12 forskjellige produktgrupper i undersøkelsen:

  • Matvarer og alkoholfrie drikkevarer
  • Alkoholholdige drikkevarer og tobakk
  • Klær
  • Skotøy
  • Elektrisitet fyringsoljer og annet brensel
  • Møbler, tepper og annet gulvbelegg
  • Husholdningsapparater
  • Audiovisuelt utstyr
  • Kjøp av egne transportmidler
  • Transporttjenester
  • Post- og teletjenester, teleutstyr
  • Hotell- og restauranttjenester