Hopp til innhold

Lindorff brøt god inkassoskikk

To ganger har Lindorff blitt felt for brudd på god inkassoskikk på grunn av innkrevingsmetoder.

Video Inkasso

VIDEO: Inkassoinnkreveren gikk langt utover fullmaktene sine.

Lindorff sier de har gjennomgått alle rutiner i forhold til de 30 innkreverne de har ansatt eller bruker til å oppsøke skyldnere etter at én av innkreverne deres fikk bot for brudd på privatlivets fred og for å ha brutt taushetsplikten da han oppsøkte skyldnerens arbeidsgiver.

Les også: – Lindorff bruker torpedometoder
Les også: Krever inn milliarder
Les også: Tips oss om inkassobransjen

Da hadde de allerede blitt felt for akkurat samme forhold med andre innkrevere to ganger tidligere.

Felt for oppsøkende virksomhet

På høsten 2003 reiste én av Lindorffs innkrevere uanmeldt hjem til en person som hadde misligholdt et billån.

Da mannen klaget over Lindorffs oppsøkende virksomhet, fikk han medhold hos Inkassoklagenemda.

I nemdas konklusjon heter det blant annet:

«Unnlatt varsling av hjemmebesøket var ikke i samsvar med god inkassoskikk.»

Felt for kontakt med arbeidsgiver

I 2005 ble de også felt i Inkassoklagenemda etter at én av Lindorffs innkrevere ringte arbeidsgiveren til en skyldner med beskjed om at denne måtte ringe innkreveren tilbake.

Da konkluderte nemda med at:

«Innklagedes henvendelse til klagers arbeidsgiver (...) er i strid med god inkassoskikk»