Hopp til innhold

– Mer villedende reklame mot barn

Forbrukerombudet merker at villedende markedsføring rettet mot barn har økt. De ber bedriftene skjerpe seg.

Bente Øverli om Nidar-reklame

Forbrukerombudets Bente Øverli reagerer på Nidars reklamekampanje «Storplateopplevelsen».

Foto: Skjermdump/Forbrukerombudet (Montasje)

For ett år siden ble markedsføringsloven revidert, og det ble igjen tillatt med såkalt tilgift i markedsføringen.

Det vil si at man får en tilleggsgode når man kjøper en vare. For eksempel at du får en sykkel på kjøpet når du kjøper ny tv.

– Mer press på unge

En kontrollaksjon gjennomført av Forbrukerombudet viser at bruken av denne typen virkemidler har eksplodert, og særlig i reklamer rettet mot barn og unge.

– Vi har sett at du kan kjøpe saftflasker og få kinobiletter. Vi ser at man lokker med at man kan vinne tv-er. Dette er den type virkemidler som barn og unge veldig lett lar seg lede av, sier seksjonsjef Bente Øverli hos Forbrukerombudet til NRK.

Lokker med gavekort

Sjokoladeprodusenten Nidar er en av fem bedrifter som nå får kritikk av Forbrukerombudet.

Reklamekampanjen «Storplateopplevelsen» lover gavekort til fornøyelsesparker eller dyreparker hvis man kjøper 5 sjokoladeplater.

Problemet er at disse reklamekampanjene forsømmer et annet og kanskje viktigere punkt i den nye markedsføringsloven, mener Øverli.

– Samtidig med denne åpningen og endringen i loven hvor man tillater denne type virkemidler, ble det strengere å markedsføre for barn og unge. Det har ikke bransjen tatt innover seg, sier Øverli.

– Vil ikke villede

Informasjonsdirektør i Nidar Robert Rønning er ikke enig i kritikken fra ombudet:

– I utgangspunktet mener vi at denne reklamen ikke er det. Vi vil jo ikke gå i gang med reklame som er villedende. Men vi skal se på de spørsmålene forbrukerombudet reiser, og så skal vi gi et svar på det, sier Rønning til NRK.