Det er tyske dokumentarfilmskapere som har reist til Chile og mener å ha avdekket forhold ved Fredriksens selskap som er langt fra positive.
I dokumentaren som har fått det internasjonale navnet «Salomonpoly» settes det fokus på forskjellen mellom det selskapet prøver å fronte som sin filosofi og det som er virkeligheten. Selskapet selv påpeker at forholdene som beskrives er knyttet til næringen i Chile før dagens norske Marine Harvest ble etablert med Fredriksen-systemet som en stor-eier.
Se dokumentaren i Nett-TV fra kl. 19:
Programmet markedsføres som en øko-thriller som eksponerer internt arbeid hos matgiganten, som tildeler seg selv følgende toppkarakter: «grønn», «bærekraftig» og «gjennomsiktig».
Men spesielt i Chile, der Marine Harvest er den klart største aktøren med over 70 oppdrettsanlegg, pekes det på store avvik mellom bedriftens filosofi og virkeligheten.
Programmet hevder at anlegg fylt til randen med laks har ført til sykdomsutbrudd, og at tusenvis av fiskere og oppdrettsarbeidere har mistet jobbene sine som resultat.
Les også:
Laksenæringen i Chile har vært veldig plaget av sykdomsutbrudd den senere tiden, og mye av laksen i landets merder har måttet slaktes på grunn av laksesykdommen ILA.
Les også:
Jakter på Fredriksen
Dokumentarfilmskaperne setter også fokus på næringas bruk av villfisk i fórproduksjon.
Les også:
Etter å ha vært i Chile og sett på forholdene oppsøker programskaperne John Fredriksen personlig i Oslo.
I et konfronterende intervju spørres Fredriksen ut.
Vi har vært der og sett på forholdene. Føler du ikke et ansvar som eier?
– Jeg eier deler av selskapet, men jeg er ikke involvert i dette. Jeg er likevel lei meg for alle problemer, svarer Fredriksen før han haster videre.
– Vi har ryddet opp
Når NRK konfronterer selskapet Marine Harvest med kritikken som fremsettes i dokumentaren mener de at det blir feil å legge all skyld på dem.
– Det denne filmen her viser er i detalj resultatene av 20 år med cowboyvirksomhet i Chile. Da vi tok over dette som et nytt selskap med de eierne som vises her for 3,5 år siden så var det på mange måter verre enn det filmen viser her, sier Jørgen Christiansen som er kommunikasjonsdirektør i det Fredriksen-eide selskapet Marine Harvest.
Er det ikke deres feil da?
– Nei, vårt ansvar her er jo å rydde opp, og vi har brukt de siste 3,5 årene på å rydde der nede og få til en snuoperasjon, forteller Christiansen.
Selskapet mener tydelig at de har skapt endring til det positive etter at de kom inn i Chile, og ikke er skyld i alle problemene.
Hvorfor rettes da kritikken mot dere hvis dere ikke har skyld?
– Det må du spørre dokumentarskaperne om. Jeg vet ikke hvorfor de velger å legge ansvaret for de siste to tiårenes drift i Chile for nye eiere og et nytt selskap, det vet jeg ikke, sier Christiansen.