Avgiften skal utgjøre rundt to milliarder kroner og er tenkt som et øremerket bidrag til økt satsing på jernbanen. Dermed kan den forsvares gjennomført uten at andre skatter eller avgifter reduseres tilsvarende, mener SV.
– Vil oppfattes positivt
– Det er klart folk ikke liker økte avgifter, men jeg tror mange vil oppfatte det positivt når man ser at pengene konkret går til jernbanesatsing, sier finanspolitisk talsmann i SV, Lars Egeland, til Dagens Næringsliv.
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) har denne uken gått hardt ut etter at DN omtalte SVs skatteplaner basert på anonyme kilder. Johnsen slo fast at regjeringen står ved løftet om at det samlede skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes ut over 2004-nivået.
100 kroner per tur
SVs krav er å gjeninnføre flyseteavgiften som var 256 kroner da den ble fjernet av Bondevik I i 2001, med en avgift på 100 kroner per flysete på strekninger mellom de store byene i Sør-Norge, og kun på strekninger der tog er et alternativ.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener forslaget er distriktsfiendtlig, miljøfiendtlig og meningsløst. Han sier det er folk i distriktene som flyr til og fra Oslo hver dag, og at bil er alternativet for mange dersom det blir dyrere å fly.
Miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS er enig, og sier at flyseteavgift er et «utrolig dårlig virkemiddel»
I Finansdepartementet hadde de kun en generell kommentar til DN om at eventuelle endringer i skatter og avgifter er noe regjeringen vurderer i forbindelse med budsjettene.
Les mer: