Hopp til innhold

- Matprisene vil øke mer

Matvaregiganten Orkla varsler at dyrere råvarer gjør at norske forbrukere må regne med å betale enda mer for maten i tiden som kommer.

Video nsps_upload_2009_10_30_15_8_30_5094.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Orkladirektør Håkon Mageli sier at et dyrt jordbruksoppgjør har gjort norske kjøtt, meieriprodukter og mel vesentlig dyrere. Det vil gjøre at norske forbrukere får enda dyrere mat i tiden som kommer. Intervjuer Henning Carr Ekroll.

I dag la industrikonsernet Orkla frem tall for 3.kvartal som var bedre enn ventet.

LES: Bedre tider for Orkla

Orkla hevder at jordbruksoppgjøret har gjort kjøtt, mel, grønnsaker og meieriprodukter fra norske produsenter så dyre, at selskapet nå varsler økte priser ut til dagligvarekjedene.

Overføringene til bøndene må gjerne øke. Men prisøkninger av denne type bør det bli slutt på.

Håkon Mageli, direktør i Orkla

Prisen på dagligvarer steg med 4,0 prosent fra september 2008 til september 2009, ifølge konsumprisindeksen (KPI) . Til sammenligning var den generelle prisstigningen 2,4 prosent i samme periode.

- Ikke annet valg enn å øke prisene

- Økningen er så stor at vi ikke har noe annet valg enn å øke våre priser, sier Orkla-direktør Håkon Mageli til NRK.

Og det betyr at det er kundene som må betale?

- Vi har ikke noe annet valg enn å sette opp våre utpriser. Det er handelen som setter prisene ut til forbrukerne i butikk, sier Mageli.

Merkevaregiganten Orkla, som står bak merkevarer fra Stabburet, Nora og Bakers er på mange måter premissleverandøren i det norske dagligvaremarkedet på merkevaresiden.

- Kjedene vil stritte i mot

Dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza Gruppen AS tror likevel at Orkla vil få en tøff jobb med å øke prisene til de fire store dagligvarekjedene, og i neste ledd til forbrukerne.

- Det blir trolig tøffe forhandlinger med kjedene om i hviklen grad man kan velte økte priser over på forbrukerne, sier Myklebust.

Han mener at Orkla vil få en tøffere jobb denne gangen, fordi det er først nå at finanskrisen setter sine spor i detaljhandelstallene i den forstand at folk handler mindre i butikkene.

- Kjedenes logikk er enkel. Hvis de ser at folk handler mindre, vil de neppe mene at det er riktig å sette opp prisene, slik at de handler enda mindre, sier Myklebust.