Hopp til innhold

Ny nedtur for Schibsted

Mediekonsernet Schibsted fortsetter å tape penger.

Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Selskapet fikk et underskudd før skatt på 39 millioner kroner i første kvartal i år. Samme periode i fjor var overskuddet nærmere 1,1 milliard kroner.

Dette er omtrent som økonomene ventet på forhånd, men likevel en kraftig nedgang fra samme periode i fjor.

Det er særlig papiravisene som taper penger. Schibsted eier VG, Aftenposten og Harstad Tidende. I tillegg har konsernet eierandeler i Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

I tillegg eier Schibsted flere store utenlandske aviser som svenske Aftonbladet og gratisavisen 20 Minutter, som har millioner av lesere i Spania og Frankrike.

Omsetningen i Schibsted var på 3,1 milliarder kroner. Det er omtrent som analytikerne forventet.

Sviktende annonseinntekter

Annonsemarkedet faller særlig som følge av økt arbeidsledighet og svakt eiendomsmarked, noe som påvirker Schibsteds inntjening i avismarkedet.

For konsernet som helhet falt omsetningen i første kvartal med 10 prosent. Annonseinntektene i samme periode falt med 18 prosent.

På nettet gikk det bedre for konsernet. I første kvartal økte driftsinntektene på internett med 10 prosent.

Nedbemanning

Schibsted håper at innsparingsprogrammer skal få pilene til å peke i rett retning igjen, og har i løpet av første kvartal i år redusert antall ansatte med 150 personer.

Spareprogrammet har hittil hatt en virkning på 150 millioner kroner. Målet er å spare 1 milliard kroner i år.

Schibsted trenger også mer penger, og planlegger gjennom en fortrinnsrettsemisjon å hente inn opptil 1,3 milliarder kroner i ny egenkapital.

Målet er at beløpet skal stå på bok før midten av juli.