Hopp til innhold

Krav til amerikanske bilfabrikker

President Barack Obama stiller nye krav til bilprodusentene General Motors (GM) og Chrysler for å gi mer statlig støtte.

Chrysler-biler
Foto: REBECCA COOK / Reuters

GM har fått en frist på 60 dager til å legge fram en omarbeidet nedskjæringsplan, fordi den opprinnelige ikke holdt mål.

Chrysler må inngå en allianse med den italienske bilfabrikken Fiat i løpet av 30 dager for å få mer hjelp, skriver The New York Times.

President Obama skal legge fram den nye redningsplanen for bilindustrien seinere i dag.

GM

Den arbeidsgruppen som presidenten har satt ned for å gjennomgå bilprodusentenes kuttplaner, godtok ikke GMs opprinnelige nedskjæringsplanen.

- GMs plan bygger på en rekke antakelser som det vil bli en utfordring å nå uten en mer omfattende omstrukturering enn det GM foreslår i det opprinnelige opplegget, heter det i arbeidsgruppens vurdering.

GM-sjefen Rick Wagoner har fått sparken og en annen av selskapets toppsjefer, Fritz Henderson, tar over.

Les: GM-sjefen går av

Chrysler

Chrysler har regnet ut at et samarbeid med Fiat vil være verdt 10 milliarder dollar. Dersom avtalen er klar innen 30 dager, vil myndighetene i USA vurdere mer statlig hjelp, ifølge avisen.

Chrysler har opplyst at selskapet trenger ytterligere 5 milliarder dollar i støtte, i tillegg til de 4 milliarder Chrysler allerede har fått.

Forslaget til en avtale mellom Chrysler og Fiat innebærer at Fiat får en eierandel i Chrysler på 35 prosent uten å forplikte seg til å sprøyte penger inn i Chrysler.

- Dersom avtalen mellom de to selskapene går i orden, er Obama-administrasjonen innstilt på å bidra med 6 milliarder dollar, går det fram av en regjeringsrapport.

Fiat-aksjene falt betydlig da nyheten om samarbeidsplanene ble kjent.

Les: Japans bilproduksjon stuper