Pakkedistributøren Schencker mener Posten har hindret dem å bygge opp et landsomfattende nettverk ved å bryte konkurransereglene.
– Ved å bryte konkurransereglene har Posten trolig kunnet kreve over 20 prosent høyere priser av norske forbrukere enn det Schenker Privpak tilbyr, sier administrerende direktør Ingvar Nilsson i Schenker North AB til NTB.
Derfor krever nå Schenker Privpak 460 millioner kroner i erstatning fra Posten Norge.
Grunnlaget for kravet er at at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) i fjor kom fram til at Posten i perioden 2000 til 2006 gjorde omfattende avtaler med dagligvarekjeder om Post-i-butikk. Avtaler var ifølge en foreløpig uttalelse fra ESA brudd på konkurransereglene på grunn av krav om eksklusivitet.
Ifølge Schenker hindret avtalene i praksis andre enn Posten å bygge ut et landsdekkende nettverk av lignende tjenester.
Avviser kravet
Posten Norge avviser kravet fra Schenker. De viser til at det ennå ikke er kommet noen endelig dom fra ESA, og at de i behandlingen vil fremme sitt syn på saken.
- Vi er uenige i konklusjonene til ESA og følgelig er det ikke grunnlag for Schenker å kreve erstatning. Vi er trygge på at ESA vil endre sin konklusjon når vi har belyst saken fra Postens side, sier konsernsjef i Posten Norge Dag Mejdell og viser til at selskapet har frist til 6.april med å komme med tilsvar.