Hopp til innhold

2009 ikke et godt år for superbiler

Finanskrisen rammer også de med mye penger, men kanskje på en litt annerledes måte enn vanlige lønnstakere.

BMW M1 Hommage

BMW M1 Hommage er en av mange superbiler som trolig ikke får se dagens lys.

Foto: BMW

Selv om økonomimarkedet er ustabilt og mange verden over har nok med å få hjulene til å gå rundt, rammer også finanskrisa de med mye penger.

Bilindustrien merker nemlig de urolige tidene også og mange av dem har bestemt seg for å stanse produksjonen av sine superbiler.

Milliarder i søppelbøtta?

Bentley Continental GT

Det er en slik Bentley Continental GT Paris Hilton har kjøpt, bare i rosa.

Foto: Bentley

Det er en nyhet som ikke blir tatt vel imot blant de rike og berømte som gjerne vil bruke litt av pengehaugen på nok en superbil, for eksempel en rosa Bentley til 3 millioner kroner - slik som Paris Hilton gjorde tidligere i desember. Hun hadde hatt innbrudd hjemme og fikk stjålet smykker for flere millioner kroner, og som trøst gikk ut og kjøpte seg en splitter ny luksusbil.

Honda har for eksempel trukket seg helt ut av formel 1, og har satt sin muskelbil NSX på vent. Gliset med en 560 hestekrefters V10-motor er av fabrikken omtalt som en ”helt nødvendig modell”, fordi den skal vise verden hva Honda er i stand til å produsere i sine fabrikkhaller i Japan.

Honda NSX

Denne Honda NSX-en er en 1990-modell.

Foto: Honda

Bilen som kalles Japans Ferrari skulle ha vært på gaten i 2010, og har kjørt flere testrunder på den legendariske Nürburgring i Tyskland. Bil og motor har faktisk kostet Honda flere milliarder kroner å utvikle, noe som nå ser ut til å havne på skraphaugen.

Skjønt, Honda har satt døren på gløtt, og sier at de kan komme til å lasere NSX i 2013, men kun dersom det øvrige bilsalget skyter fart. Men det haster, for NSX skal ikke ha vært lenge på tegnebrettet før den overskrider siste salgsdato, skriver Reuters.

- Vi tjener ikke penger

Lexus LF-A

Lexus LF-A blir satt på vent

Foto: Lexus

Toyotas luksusmerke Lexus skal heller ikke ut med sin sportsbil LF-A. Ledelsen sier at markedet ikke har nok kjøpere og har latt være å komme med noen lanseringsdato, noe som tyder på at også LF-A blir satt på vent inntil videre. Både den og NSX er biler som har topphastighet på over 320 km/t, men det er ikke noe som etterspørres i bilmarkedet disse dager.

BMW har kommet til samme konklusjon. Neste år skulle sportslimousinen CS lanseres som et hardtslående alternativ til luksuriøse familiebiler som Porsche Panamera og Aston Martin Rapide. BMW CS ville fått et voldsverk av en V12-motor, men tyskerne dro i håndbrekket i siste liter.

- Vi tjener ikke penger på den modellen lenger. Vi må tenke på fabrikkens framtid, sier BMW-sjef Norbert Reithofer, ifølge danske Berlingske Tidende. Han sier at de heller vil satse på utvikle el-biler.

Maybach - en flopp

Maybach

Maybach er Mercedes limousin-alibi. Bilen er over 6 meter lang og har dermed svært god benplass i baksetet.

Foto: Maybach

Det betyr at også superbilen M1 Hommage, som skulle ta opp kampen mot Audi A8 og Mercedes SLC ”Måkevinge”, forblir på tegnebrettet. Bilen som det er laget prototype av, skulle være et come back for M1 som først ble lansert på 1970-tallet.

Den gang var bilen utstyrt med en 3,5-liters motor som hadde en ytelse på 280 hestekrefter ved 7000 omdreininger. Dette ville akselerert bilen fra 0-100 på 5,9 sekunder og speedometernåla buttet på 262 km/t, som var en svært hederlig hastighet å oppnå på 70-tallet.

Oppfølgeren som skulle kommet i løpet av de neste par årene var nok tre hakk hvassere.

Også hos Mercedes i Stuttgart har man måttet innse at finanskrisen går ut over produksjonen av superbiler. Hos dem er det samlebåndet til über-Mercedesen Maybach som stanses. Bilen som skulle ta limousin-verdenen med storm har vært en flopp.

Hummer og Viper til salgs

Viper

Viper

Foto: Chrysler

Selv da gullet fløt i Wall Street, klarte Mercedes å selge bare 146 eksemplarer. Det er en tidel av det forventede salget, og i dag har 40 prosent av forhandlerne som selger Maybach stengt døra for den over 6 meter lange bilen.

Forrige versjon kom ut i 2008 og til tross for at det er en nesten 3 tonn tung bil, er den utstyrt med en 12-sylindret motor med 604 hestekrefter som akselererer beistet fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Det er like raskt som sportsbilene Porsche 911 Carrera 4, Aston Martin DB7 og BMW M3.

Hummer H2H

Hummer H2H

Foto: HO / AFP

I USA har General Motors satt firehjulingsmerket Hummer, som har sitt opphav i det amerikanske forsvaret, ut til salgs. Samtidig forsøker Chrysler å få noen til å overta den batmobil-liknende, bråsterke Viper. 2007-modellen av sistnevnte har nok muskler under panseret til å skremme vettet av alle og en hver: V10-mtoren på 8,4 liter yter 608 hestekrefter.

Må Bond bytte?

Chrysler har laget en miljøversjon av bilen som går på metanol, eller ren sprit på folkemunne som har en toppfart på 355 km/t, hvilket skulle være nok for norske fylkesveier.

Selv i oljestaten Kuwait er det mangel på penger. For et år siden kjøpte investeringsselskapet Dar halvparten av Aston Martin. Nå forsøker de å selge opp til 20 prosent av aksjene i sportsbilfabrikken, ifølge Financial Times.

Dette skaper noe uro hos Aston Martin, og hvis selv James Bond må bytte ut sin kjære Aston Martin, er det vel alvorlig grunn til å frykte for superbilenes framtid.

Roger Moore og Aston Martin

Her står Roger 'James Bond' Moore ved siden av en Aston Martin. Moore spilte Bond fra 1973 til 1985.

Foto: ADRIAN DENNIS / AFP