- Det kan være penger rett ut av vinduet å bruke millioner på informasjonskampanjer for å bedre trafikksikkerheten, sier Vaa.
Årlig bruker myndighetene opp mot 25 millioner kroner på kampanjer som skal få bilistene til å kjøre trygt.
- Bare kampanjer ikke nok
Statens vegvesen har satset stort på sin bilbelte-kampanje, og har tro på den, sier rådgiver Cecilie Waterloo Lindheim i Statens vegvesen.
Men det er viktig å se på flere tiltak samtidig. - Bare kampanjer er ikke nok, mener hun.
- Kampanjene skal få folk til å endre adferd i trafikken. Håpet er å få færre drepte og varig skadde trafikanter, sier hun.
Stopp og sov
Hun viser også til kampanjen "Stopp og sov", som skal få folk til å kjøre ut av veien og sove i stedet for å risikere å sovne ved rattet.
Forsker Truls Vaa er ikke imot å bruke penger på kampanjer, og han synes bilbelteskiltene er spennende, men han etterlyser at man går arbeidet etter i sømmene for å lære mer.