Hopp til innhold

- Penger ut av vinduet

Norske bilister gir blaffen i de mange trafikksikkerhetskampanjene. Det mener forsker Truls Vaa ved Transportøkonomisk institutt.

Bilist
Foto: Scanpix

- Det kan være penger rett ut av vinduet å bruke millioner på informasjonskampanjer for å bedre trafikksikkerheten, sier Vaa.

Årlig bruker myndighetene opp mot 25 millioner kroner på kampanjer som skal få bilistene til å kjøre trygt.

- Bare kampanjer ikke nok

Statens vegvesen har satset stort på sin bilbelte-kampanje, og har tro på den, sier rådgiver Cecilie Waterloo Lindheim i Statens vegvesen.

Men det er viktig å se på flere tiltak samtidig. - Bare kampanjer er ikke nok, mener hun.

- Kampanjene skal få folk til å endre adferd i trafikken. Håpet er å få færre drepte og varig skadde trafikanter, sier hun.

Stopp og sov

Hun viser også til kampanjen "Stopp og sov", som skal få folk til å kjøre ut av veien og sove i stedet for å risikere å sovne ved rattet.

Forsker Truls Vaa er ikke imot å bruke penger på kampanjer, og han synes bilbelteskiltene er spennende, men han etterlyser at man går arbeidet etter i sømmene for å lære mer.

Husk bilbelte

Statens vegvesen har satset stort på å skjerpe bilbelte-bruken. Det kan være bortkastede penger, mener forsker Truls Vaa.

Foto: Statens Vegvesen