Mange skjønner ikke at man ikke kan forvente det samme av brukt bil som en ny, mener Forbrukerrådet
- Vi har som mål å vekke forbrukerne når det gjelder kjøp og salg av bruktbil. Folk kan ikke kjøpe og selge biler uten å bruke kontrakt, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.
Klagetoppen 2007
Statistikken viser antall henvendelser Forbrukerrådet mottok i 2007. Ikke alle henvendelser resulterte i konkrete klager.
Kjøp av bil: 9743
Datamaskin: 5820
Mobiltelefoner: 5753
Husleie: 5087
Oppføring og oppussing av bolig: 5069
Generelle henvendelser om kjøp: 4537
Hvitevarer: 2684
Avtalerett: 2684
Faste innredninger: 2465
Møbler: 2300
Bolig volder forbrukerne mye bry
Totalt sett var det bolig som voldte forbrukerne flest problemer. Nær 12 500 av henvendelsene på forbrukertelefonen var knyttet til salg, utleie, oppføring og oppussing av bolig.
Forrbukerrådet går inn for at selger skal bli pålagt å innhente en teknisk salgsrapport i forbindelse med salg av brukte boliger.
- Dette vil kunne hindre mange mange konflikter i ettertid, sier Lund- Isaksen.