Hopp til innhold

Kan bli SAS-streik likevel

Selv om styret i SAS utsetter avgjørelsen med å selge de tre dattervirksomhetene, kan det bli streik i juletrafikken.

SAS
Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX / SCANPIX

Det er kilder i SAS som sier til DI.se at avgjørelsen om å selge tre dattervirksomheter trolig blir utsatt til i januar for å unngå streik og at juletrafikken blir lammet.

På kort sikt vil det avstedkomme veldig mye frustrasjon, sinne og den type reaksjoner som kan føre til at folk føler seg ikke i form til å gå på jobb

Hovedtillitsvalgt i SAS Ground Services, Hans Jacob Opsahl

- Ingen attraktiv arbeidsplass

Dette reagerer de ansatte i SAS Ground Services (SGS) sterkt på.

- Hvis utsettelsen er begrunnet i at styret trenger bedre dokumentasjon for å fatte sitt vedtak, så respekterer vi det. Men hvis argumentet er at de ikke ønsker en konflikt før jul, men synes det er greit å ha en konflikt før jul, så forandrer ikke det noe av vår innstilling, sier Hans Jacob Opsahl som er hovedtillitsvalgt i SGS, til NRK.

De faglige organisasjonene har nemlig truet med storstreik som lammer alle avganger i Norge, Sverige og Danmark dersom ledelsen bestemmer seg for å selge ut de tre virksomhetene SAS Ground Services, SAS Technical Services og store deler av SAS Cargo.

- På lang sikt vil konsekvensen være at dette ikke blir noen attraktiv arbeidsplass, slik at man får en veldig stor avskalling av arbeidsstyrken. På kort sikt vil det avstedkomme veldig mye frustrasjon, sinne og den type reaksjoner som kan føre til at folk føler seg ikke i form til å gå på jobb, sier Opsahl.

Dette er i kontrast til hva klubbleder i SGS sier til DN.no:

- Vi har ikke på dagsorden verken streik eller aksjoner, sier Asbjørn Wikestad.

Han og mange andre ansatte venter nå i spenning på møtet som startet i Stockholm klokken 10 i morges.

 

100 mill kr per dag

Det er en kilde med innsyn i styrets beslutningsprosess som sier til den svenske avisen at trusselen om julestreik har fått ledelsen til å utsette avgjørelsen om å selge de tre selskapene til i slutten av januar neste år.

En storstreik vil koste SAS 100 millioner kroner per dag, og føre til store problemer for de reisende.

- For å forhindre at passasjerene i julen skal få problemer, utsetter SAS-ledelsen avgjørelsen, sier kilden, som sier at styret omtaler trusselen som en sabotasje mot SAS-sjef Mats Jansons langsiktige strategiske plan.

Jansons strategi

Konsernsjef i SAS Mats Jansson

Konsernsjef i SAS Mats Jansson presenterte ny strategi i sommer.

Foto: MATS ANDERSSON / AFP

Selskapene sysselsetter om lag 10.000 , som i disse dager er svært spent på hva som vil skje med arbeidsplassen.

Dersom et eller flere av selskapene selges, vil det ikke komme som noen stor overraskelse, ettersom selskapets nye konsernsjef Mats Jansson presenterte en ny strategi i sommer.

Strategien ble godkjent av styret samme dag.

Denne strategien går ut på at SAS skal drive med passasjertrafikk i Skandinavia og inn og ut av de tre landene.

Rettigheter på Heathrow

De tre nevnte selskapene har vært tunge å drive for SAS de siste årene, med svært knapp fortjenestemargin.

SAS har også solgt flyselskapet Spanair, og det gjenstår også å selge andeler i British Midland og Air Greenland.

Det er forventet at salget av British Midland vil gi gode inntekter ettersom de sitter på rettigheter til å fly til og fra Heathrow-flyplassen i London.

Nrknyheter.no følger saken utover dagen.

Organisasjonskart SAS Group
Foto: Grafisk / NRK