Hopp til innhold

SAS skroter 27 fly

Etter tre havarier i løpet av syv uker har SAS nå besluttet å skifte ut alle de 27 Dash 8-flyene.

Dash 8-400
Foto: PETRAS MALUKAS / AFP

Det skriver SAS i en pressemelding i ettermiddag.

Les: Pressemelding fra SAS

SAS-ledelsen har nå mistet tilliten til de problemfylte flyene, og vil nå skrote alle de gjenværende flyene av typen Dash 8 Q 400 for godt.

- Tilliten til Q400 er minsket betydelig og våre kunder blir mer og mer utrygge med å fly med denne flytypen. Derfor har jeg med styrets godkjennelse besluttet å omgående ta alle Dash 8 Q400-fly ut av drift, sier konsernsjef i SAS, Mats Jansson.

SAS konstaterer således at flyene ikke lenger er gode nok, og ikke lenger tilfredstiller kundenes krav til sikkerhet og punktlighet.

SAS satte Dash-flyene i drift i 2000, og har transportert omtrent fem prosent av konsernets passasjerer. Nå er det altså slutt.

Flere uhell

SAS Danmark har i dag innstilt 49 avganger som følge av at alle Dash 8 Q400-fly lørdag fikk flyforbud. Totalt er minst 57 avganger innstilt søndag og mandag.

Les: SAS innstiller 49 avganger

Det har den senere tid vært flere uhell i forbindelsen med Dash 8-flyene, og etter uhellet på Kastrup i går har ledelsen i SAS nå fått nok.

I går måtte et nytt SAS-fly av typen Dash 8 nødlande etter å ha fått problemer med understellet.

Video: Se nødlandingen på Kastrup

Les: - Hjulet ikke ute

Kostbart

SAS-analytiker Jacob Pedersen sier til Berlingske Tidende at gårsdagens uhell og dets konsekvenser for flyavgangene kan komme til å koste selskapet minst en halv milliard kroner.

I tillegg mener analytikeren at de to foregående uhellene med samme flytype, i Aalborg og i Vilnius, også har en kostnadsramme på 500 millioner kroner.

Totalt beløper utgiftene til de tre hendelsene seg til 1 milliard kroner, mener Pedersen.

- Fortsett som normalt

Den canadiske flyprodusenten Bombardier, som lager Dash 8-flyene, er skuffet over SAS sin avgjørelse.

Bombardier mener at det ikke er funnet noen systematisk feil med understellet.

Derfor har Bomardier rådet alle flyselskapene som har slike fly om å fortsette som normalt, sier flyprodusenten i en pressemelding.