Det skriver SAS i en pressemelding i ettermiddag.
Les:
SAS-ledelsen har nå mistet tilliten til de problemfylte flyene, og vil nå skrote alle de gjenværende flyene av typen Dash 8 Q 400 for godt.
- Tilliten til Q400 er minsket betydelig og våre kunder blir mer og mer utrygge med å fly med denne flytypen. Derfor har jeg med styrets godkjennelse besluttet å omgående ta alle Dash 8 Q400-fly ut av drift, sier konsernsjef i SAS, Mats Jansson.
SAS konstaterer således at flyene ikke lenger er gode nok, og ikke lenger tilfredstiller kundenes krav til sikkerhet og punktlighet.
SAS satte Dash-flyene i drift i 2000, og har transportert omtrent fem prosent av konsernets passasjerer. Nå er det altså slutt.
Flere uhell
SAS Danmark har i dag innstilt 49 avganger som følge av at alle Dash 8 Q400-fly lørdag fikk flyforbud. Totalt er minst 57 avganger innstilt søndag og mandag.
Les:
Det har den senere tid vært flere uhell i forbindelsen med Dash 8-flyene, og etter uhellet på Kastrup i går har ledelsen i SAS nå fått nok.
I går måtte et nytt SAS-fly av typen Dash 8 nødlande etter å ha fått problemer med understellet.
Video:
Les:
Kostbart
SAS-analytiker Jacob Pedersen sier til Berlingske Tidende at gårsdagens uhell og dets konsekvenser for flyavgangene kan komme til å koste selskapet minst en halv milliard kroner.
I tillegg mener analytikeren at de to foregående uhellene med samme flytype, i Aalborg og i Vilnius, også har en kostnadsramme på 500 millioner kroner.
Totalt beløper utgiftene til de tre hendelsene seg til 1 milliard kroner, mener Pedersen.
- Fortsett som normalt
Den canadiske flyprodusenten Bombardier, som lager Dash 8-flyene, er skuffet over SAS sin avgjørelse.
Bombardier mener at det ikke er funnet noen systematisk feil med understellet.
Derfor har Bomardier rådet alle flyselskapene som har slike fly om å fortsette som normalt, sier flyprodusenten i en pressemelding.