Avgiftene må altså økes mye mer enn det regjeringen legger opp til for at det skal påvirke hvor mye vi kjører.
Like mye
Regjeringen foreslår en økning i dieselavgiften på 20 øre per liter i statsbudsjettet for neste år. Men selv større økninger i dieselavgiften har liten effekt, viser en ny undersøkelse.
Selv om dieselen skulle bli 3- 4 kroner dyrere, vil 77 prosent av de spurte kjøre akkurat like mye som før, viser undersøkelsen, gjort av Norstat for oljebransjens interesseorganisasjon Norsk Petroleumsinstitutt.
Sammen med en endring i årsavgiften for dieselbiler, mener regjeringen økt dieselpris vil redusere forurensningen.
- Dette er ett av de tiltakene vi vil se virke, sier miljøvernminister Helen Bjørnøy.
- Symbolpolitikk
Det tror ikke Petroleumsinstituttet, som står bak undersøkelsen.
- Nesten uansett hvor mye man øker avgiften er folk avhengig av bilen sin. Dette er symbolpolitikk, sier konstitutert generalsekretær Inger Lise Nøstvik.
- Hvis man skal få folk til å parkere bilen må man gi dem et alternativ, og det er blant annet å gi dem et kollektivtilbud som fungerer.
Kun fire prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de vil kjøre mye mindre bil hvis avgiften økes med 3- 4 kroner.
Transportøkonomisk institutts analyser viser det samme bildet.
- En økning på 20 øre, som regjeringen legger opp til, er så liten at det ikke vil få merkbar effekt for trafikken, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm.
- Viktig signal
Hvis prisen økes med 3-4 kroner anslår han at biltrafikken vil gå ned med mellom fem og ti prosent. Med en dobling av prisen, vil man i det lange løp se at biltrafikken synker med 30 prosent, ifølge Transportøkonomisk institutt.
Regeringen foreslår også at årsavgiften for dieselbiler med partikkelfilter skal bli 430 kroner lavere enn for dem uten slik filter. Det håper regjeringen skal få folk til å velge miljøvennlige biler. Men også dette mener forskerne får lite å si.
- Forskjellen er relativt liten, så man kan ikke vente den store effekten. Men kanskje vil effekten bli større enn man kan vente ut fra rene økonomiske betraktninger, siden det er et viktig signal som sendes her, som det kan hende folk tar til seg, sier Lasse Fridstrøm.