Regjeringen regner med at det skal gi 50 millioner kroner mer i statskassen.
Men hvor mye ekstra koster denne økningen for deg og meg?
Per passasjer
Dersom èn passasjer flyr tur/retur Oslo-Trondheim, gir denne et CO2-utslipp på 114 kg, eller et forbruk av 28,6 liter flybensin. Med den nye CO2-avgiften, tilsvarer det en økning på like under tre kroner per passasjer.
- Vi vil ikke endre billettprisene våre, men vil jo innkreve de skattene og avgiftene som staten pålegger oss, sier Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør i SAS Norge, som er blant flyselskapene som rammes av økningen i CO2-avgiften.
- 20 mill i ekstrautgifter
I gjennomsnitt er 75 prosent av flysetene fylt opp på avgangene, noe som betyr at også flyselskapene blir sittende med ekstra utgifter på CO2-avgiftene.
- For SAS Norge gir dette en økning i utgiftene på 20 millioner kroner på årsbasis, sier Foss Stene til nrknyheter.no.
- Økningen i CO2-avgiften er en stor økning, og det er ingen tvil om at det ligger handling bak regjeringens ord. Men den burde heller vært satt i en kvotesystem og ikke vært en særnorsk avgift. I en konkurransesituasjon, gjelder avgiften kun for innenriksflyvninger