Hopp til innhold

Så mye dyrere blir det å fly

Regjeringen øker CO2-avgiften for innenriksfly med ti øre per liter.

SAS Norge
Foto: SAS Norge

Regjeringen regner med at det skal gi 50 millioner kroner mer i statskassen.

Men hvor mye ekstra koster denne økningen for deg og meg?

Per passasjer

Dersom èn passasjer flyr tur/retur Oslo-Trondheim, gir denne et CO2-utslipp på 114 kg, eller et forbruk av 28,6 liter flybensin. Med den nye CO2-avgiften, tilsvarer det en økning på like under tre kroner per passasjer.

- Vi vil ikke endre billettprisene våre, men vil jo innkreve de skattene og avgiftene som staten pålegger oss, sier Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør i SAS Norge, som er blant flyselskapene som rammes av økningen i CO2-avgiften.

- 20 mill i ekstrautgifter

Cathrine Foss Stene

Cathrine Foss Stene.

Foto: SAS Norge

I gjennomsnitt er 75 prosent av flysetene fylt opp på avgangene, noe som betyr at også flyselskapene blir sittende med ekstra utgifter på CO2-avgiftene.

- For SAS Norge gir dette en økning i utgiftene på 20 millioner kroner på årsbasis, sier Foss Stene til nrknyheter.no.

- Økningen i CO2-avgiften er en stor økning, og det er ingen tvil om at det ligger handling bak regjeringens ord. Men den burde heller vært satt i en kvotesystem og ikke vært en særnorsk avgift. I en konkurransesituasjon, gjelder avgiften kun for innenriksflyvninger