Hopp til innhold

Krever forklaring av Postbanken

Kredittilsynet vil ha en forklaring fra Postbanken etter de store problemene med bruk av bankens betalingskort de siste dagene.

Bankkort
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

 - Vi ser alvorlig på saken. For kundene er det som har skjedd, bekymringsfullt, og noe som skapte problemer for mange. Slike ting skal helst ikke skje, sier tilsynsrådgiver Erik Lind Iversen i Kredittilsynet.

- Vi er forferdet

Også Forbrukerrådet er kritisk. 

- Vi er forferdet over at et system er nede så lenge. Bankene har et ansvar for betalingssystemet sitt, og det er beklagelig når folk rammes også på vei til påskeferie, når de kanskje ikke har andre betalingssmåter enn med kort, sier underdirektør Lasse Billington.
Forbrukerrådet vil ikke reagere i forhold til Postbanken i denne omgang. 

- Det ser ut som om Postbanken har klart å løse systemet nå. Men henstillingen til både Postbanken og resten av næringen er å sikre at systemene er gode nok til at denne type nedetid oppstår så sjelden som mulig.

Problemer siden fredag

Mange av Postbankens 600.000 kunder over hele landet hadde siden fredag problemer med å bruke kortene sine i betalingsterminaler og minibanker. I dag opplyste banken at problemet er løst.