Hopp til innhold

Norwegian på punktlighetsbunnen i januar

Norwegian var det flyselskapet i Europa som var minst punktlige i januar. – Dette er ikke godt nok, sier selskapet.

Norwegian-fly

Norwegian sier det dårlige været er årsaken til at selskapets flyvninger har vært forsinket de siste to månedene.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Lasse Sandaker-Nielsen

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier punktlighet er en prioritet hos selskapet.

Foto: Norwegian

De siste tallene fra Flightstats, som samler inn statistikk og trafikkinformasjon fra flyplasser verden over, er dyster lesing for Norwegian.

I januar hadde selskapet en punktlighet på 73,06 prosent, noe som plasserer dem på en 31. plass blant de europeiske selskapene. Norwegian var kun bedre enn de russiske selskapene Transaero og UTair som endte med en punktlighet på henholdsvis 65,92 og 64,77 prosent.

Til sammenligning ankom 82,31 prosent av erkekonkurrenten SAS' flyvninger til oppsatt tid.

Skylder på været

Informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen er den første til å innrømme at selskapet ikke er fornøyd med resultatet.

– Når vi faller såpass radikalt på januarmålinga, er ikke det godt nok. Det er vi de første til å innrømme, sier Sandaker-Nielsen til NRK.no.

Han forklarer forsinkelsene med mye dårlig vær i Europa.

– Operasjonen vår blir påvirket av dette, og forsinkelser på grunn av dårlig vær forplanter seg utover resten av dagen og fører til følgeforsinkelser.

Også i desember kom Norwegian dårlig ut. Da var selskapet nede i en punktlighet på 69,6 prosent.

– Da hadde vi storm i Nord-Europa og på Vestlandet. Det skapte store utfordringer for oss, sier Sandaker-Nielsen.

– Men selskapene med høyere punktlighet må jo også forholde seg til det samme været som dere?

– Jeg kan ikke svare for de andre selskapene. Men vi har mange flyvninger fra Gardermoen. Når disse blir rammet av uvær, påvirker det resten av rutenettet.

Målbevisst

Sandaker-Nielsen understreker at de er godt fornøyd med fjoråret under ett, da de i gjennomsnitt hadde en punktlighet på 93 prosent.

– Hvis vi ser på tallene fra Flightstats var vi blant de mest punktlige i Europa. Men vi er de første til å innrømme at tallene for januar ikke har vært gode nok, sier Sandaker-Nielsen.

– Vi jobber målbevisst med punktlighet i hele organisasjonen. Det er viktig i planleggingsfasen og hele tiden i bevisstheten til bakkemannskap, kabinpersonale og piloter, sier han.

Det mest punktlige europeiske flyselskapet i januar var KLM Cityhopper som endte med 95,3 prosent på statistikken.

Forutsetningen for at en flyvning skal registreres som punktlig av Flightstats er at flyet ankommer gaten til oppsatt ankomsttid eller innen 15 minutter etter oppsatt tid.