Isen i Nordøstpassasjen har trukket seg tilbake, og det har forlenget sesongen for å komme gjennom et ellers islagt hav.
Antall skip som seiler den nordlige sjørute og Nordøstpassasjen har økt. I 2010 var det fire skip, i 2011 34 og så langt i år 46 skip.
– Vi venter en ganske betydelig økning i fartøy som kommer til å seile nordover langs norskekysten og til Asia, sier Rune Svartsund, løytnant og sjef ved Forsvarets overvåkningssenter.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flere utfordringer
Overvåkningssenteret ligger i Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på Reitan ved Bodø, og holder et øye med den norske kystlinja.
– En av tingene som er gjort, er å opprette en slags veider som ligger langt ute fra kysten. De større farøyene er tvunget til å seile utenfor rundt 50 nautiske mil, forklarer Svartsund.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Oberstløytnant og kommunikasjonssjef John Espen Lien ved FOH ser flere utfordringer ved økt trafikk:
– Først og fremst ser vi utfordringen i at trafikken blir større. Det blir mer å holde styr på. Økt trafikk vil også kunne medføre utfordringer når det gjelder søk og redning, det er flere fartøyer det kan skje noe galt med, forteller Lien til NRK.
Det handler om beredskap når store skip lastet med blant annet tungolje seiler forbi. Det kan bli flere redningsaksjoner:
– Det er helt klart at de store avstandene vil være en utfordring. Ikke bare for Norge, men også for landene rundt polhavet, fastslår Lien.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Beredskapen er for dårlig
Norges Naturvernforbund er også bekymret, spesielt for ulykker knyttet til transport av olje og radioaktivt avfall langs norskekysten.
– Ulykker kan få store konsekvenser for miljøet og livet i sjøen, sier leder Lars Haltbrekken til NRK.
Han er ikke fornøyd med dagens beredskap.
– Beredskapen er for dårlig, sett opp mot den økende skipstrafikken. Det er et stort spørsmål om Norge klarer å håndtere eksempelvis to alvorlige ulykker omtrent samtidig. Derfor må vi få en styrket beredskap, konkluderer Haltbrekken.
God overvåkning av havområdene og utstyr for å kunne håndtere ulykker med oljesøl og transport av radioaktivt avfall er viktige tiltak, mener han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: