– Vi har holdt oss oppdatert om forhandlingene til sent på natt og fra tidlig morgen, sier næringsminister Trond Giske til NRK.
Embetsverket i regjeringens kriseråd har hatt møter i helgen for å gjennomgå nødplanene som skal settes i verk dersom SAS går overende, for å sikre viktig norsk infrastruktur.
Mandag morgen er det fortsatt uklart om den danske kabinforeningen vil si ja til spareplanen fra SAS.
Det kan potensielt velte hele redningsplanen som skal sikre at flyselskapet får tilstrekkelige lån og kreditter til å drive videre.
– Vi er klare til å trykke på knappen dersom det ikke blir enighet, sier næringsminister Trond Giske.
Han sier at regjeringen ikke kan delta med kreditter dersom ikke totaliteten i spareplanen opprettholdes.
Statsminister Jens Stoltenberg innkalte til telefonkonferanse på søndag kveld, for å gjennomgå enkelthetene i kriseplanen.
LES OGSÅ:
– De andre fagforeningene kan ikke sitte å se på at noen ikke deltar
– Vi må tro at det skal gå, at vi kan være optimistiske når så mange foreninger har blitt enige med ledelsen, sier næringsminister Trond Giske (Ap) til NRK.
Han minner om at alle må være på plass for at en løsning skal være tilfredsstillende.
– Det er nok også slik, at de andre foreningene ikke kan sitte og se på at noen ikke deltar i denne innsparingsplanen. Så fortsatt står vi klare til å iverksette beredskapstiltak dersom man likevel ikke skulle komme til enighet, forklarer næringsministeren.
Gjennom hele natten fortsatte forhandlingene med fagforeningene.
– Vi er ikke fornøyde og det tror vi ikke SAS er heller, sa leder Anneli Nyberg i Norsk kabinforening etter at hun på vegne av sin fagforening skrev under en avtale med SAS natt til mandag.
Hun sa at fagforeninge skrev under de knallharde kravene fra ledelsen for å redde SAS og jobbene til de ansatte.
Dette er hovedelementene i kriseplanen
De viktigste hovedpunktene i kriseplanen som embetsverket har utarbeidet er følgende, ifølge statsråden.
* Syketransporten skal opprettholdes
* Svalbard skal ha et flytilbud
* Widerøe skal drives videre.
– Det er ikke nødvendigvis slik at Widerøe må settes på bakken dersom SAS går konkurs, sier Giske.
Dersom flytransporttilbudet til Svalbard skulle bli berørt, vil samferdselsdepartementet bidra til å begrense konsekvensene for berørte reisende og lokalsamfunnet.
Frakt av ferskvarer og post, samt luftambulansetjenester blir uansett ikke berørt, opplyser departementet, ifølge NTB.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
SAS-kursen tar av på børsen
Ved børsåpning mandag morgen var den eneste meldingen fra selskapet at enighet var oppnådd med 7 av 8 fagforeninger.
Det er nok for investorene, som sender SAS-aksjen på børsen i Stockholm opp med mer enn 22 prosent klokka 09.30.
Aksjespekulantene frykter tilsynelatende ikke at en enkelt fagforening hindrer at kriseplanen gjennomføres.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: