Hopp til innhold

SAS til NRK: – Vi er tvunget til å finne en løsning søndag

KASTRUP (NRK.no): SAS-flyene tankes opp. Kabinpersonellet får beskjed om å ta ut kontanter. Slik forbereder ledelsen de ansatte på at selskapet kan gå konkurs i morgen.

SAS i krise

KRISE I SAS: Ledelsen i SAS skal ha sagt nei til tilbudene fra både kabinansatte og pilotene.

Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix

SAS forhandlinger danmark

SKJEBNEMØTER: I denne kontorbygningen på Kastrup flyplass i København avgjøres SAS' skjebne

Foto: Tore Tollersrud / NRK
SAS: Mats Jansson og Fritz H Schur

DRITTDÅRLIG: Ifølge styreleder Fritz Schur går forhandlingene veldig dårlig.

Foto: BERTIL ERICSON / AFP

I dag må ledelsen i SAS og de ulike fagforeningene bli enige om en spareplan.

– Det går «riktig skidt»

Men SAS-ledelsen sier til NRK at partene er langt fra å bli enige.

– Vi forhandler fortsatt, fordi vi er langt fra målet og fordi denne planen er eneste mulighet som eksisterer for å sikre SAS, skriver konsernsjefen for den operative driften i SAS, Flemming Jensen, i en e-post til NRK.

Samtidig sier styreleder Fritz Schur i SAS at forhandlingene med fagforeningene går veldig dårlig.

– Det går «riktig skidt» med forhandlingene, sier han til Danmarks Radio, og legger til at de derfor ikke kan si når styret i selskapet starter dagens skjebnemøte.

– Det er litt for spennende.

Artikkelen fortsetter under videoen:

Konsernsjefen for den operative driften i SAS, Flemming Jensen, er pessimistisk til en løsning på krisen i selskapet.

NETT-TV: - Ikke mulig å imøtekomme kravene

Like etter klokka 14.30 søndag melder svenske Expressen at SAS-styret er samlet i et møte, men det er uklart om dette er det offisielle styremøtet eller ikke.

Siste frist for enighet nærmer seg

Natt til søndag ble det sagt fra flygernes side at de hadde levert et tilbud til ledelsen i SAS som imøtekom alle selskapets krav. Men ledelsen i SAS er ikke av samme oppfatning.

Ifølge Jensen går ikke forslaget fra pilotene langt nok til at SAS kan komme i mål med spareplanene sine.

– Vi er tvunget til å finne en løsning innen det skal avholdes et styremøte senere søndag.

Han sier til NRK at planen må være på plass for at bankene og hovedeierne kan stille med pengene SAS sårt trenger.

Nervekrigen er i gang

Samtidig ser det ut til at det foregår en «nervekrig» der SAS-ledelsen gjør alt de kan de kan for at de ansatte skal forstå at faren for konkurs er reell.

Flere medier melder at de ansatte blant annet fått beskjed om at alle fly må ha full tank slik at de vende hjem til Skandinavia hvis selskapet går konkurs i morgen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, bekrefter nå overfor NRK at de fyller tankene. Ifølge Johansen frykter selskapet at drivstoffleverandører vil nekte å selge til SAS på grunn av konkursfaren.

TV2 melder også at kabinansatte har fått beskjed om å ta ut store beløp med kontanter slik at de kan komme seg hjem for egen regning dersom det ikke blir enighet i løpet av søndagen.

Forhandler med åtte parter – ikke enige med noen

Til sammen åtte forskjellige fagforeninger i SAS er involvert i søndagens forhandlinger.

I en pressemelding søndag ettermiddag skriver selskapet at de ikke har kommet til enighet med noen av fagforeningene.

Flemming Jensen sier til danske TV 2 at tilbudene fra fagforbundene ikke er mulige å imøtekomme.

– Vi har mottatt noen forslag til løsninger, men de lever på ingen måte opp til de krav vi har. Vi har noen veldig snevre rammer å operere innenfor, sier Flemming Jensen.

Likevel hevder de ansatte selv at de har strukket seg så langt de kan for å gå med på kuttplanene ledelsen la fram sist uke.

– Vi har imøtekommet SAS-ledelsens krav. Det handler om lønn, dietter, økt arbeidstid, og fleksibilitet, sier nestlederen i den danske fagforeningen for kabinansatte (CAU), Jean Pierre, til Politiken.

Alt eller ingenting

SAS har hele tiden sagt at partene må komme til enighet i løpet av søndagen for at selskapet kan reddes.

Forhandlingene skal komme fram til en løsning for SAS slik at redningsplanen som ble framlagt mandag, kan settes ut i livet. Planen innebærer blant annet salg av eiendeler, nedbemanning med 6.000 ansatte, lønnskutt og endringer i pensjonsordningene.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Kjevik flyplass

USIKKERHET: Det er fortsatt uvisst om SAS tar av fra mandag av.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Redningsplanen er en forutsetning for at SAS skal få den nødvendige kapital fra banker og statene i Sverige, Danmark og Norge. Uten denne kapitalen er det lite sannsynlig at selskapet unngår konkurs i løpet av kort tid.

Lørdag kveld sa ledelsen at den ikke kunne gi noen garantier for at flygingene fortsetter mandag, etter at de hittil har fastholdt at de flyr som vanlig mandag.

– Vi kan ikke gi noen garantier om at vi flyr framover. Søndag fatter styret sin beslutning om hvordan fremtiden ser ut, sa pressesjef Elisabeth Menzi til svenske Expressen.