Hopp til innhold

Denne lappen kan koste tillitsvalgt vervet

Overtid er basert på frivillighet! Slik lød den klare beskjeden fra den tillitsvalgte flygelederen. Feil, mener Avinor, som nå går rettens vei for å få ham fjernet.

Overtid er basert på frivillighet!

Her er lappen den tillitsvalgte hengte opp i kontrolltårnet på Gardermoen. – Feil at overtid er frivillig, mener arbeidsgiverforeningen Spekter.

Foto: Privat / NRK

Avinor har gjennom arbeidsgiverforeningen Spekter stevnet Norsk flygelederforening for Arbeidsretten for å få fjernet en av de tillitsvalgte på Gardermoen fra sitt verv.

Avinor mener den tillitsvalgte blant annet har truet med aksjoner blant flygelederne for å få gjennomslag for lønnskrav i forbindelse med årets lønnsforhandlinger.

Dette er ifølge Avinor i strid med pliktene den tillitsvalgte har etter hovedavtalen mellom Norsk flygelederforening (NFF) og Spekter.

«Overtid er frivillig basert!»

I stevningen mot NFF kommer det frem at Avinor reagerer på en beskjed den tillitsvalgte skal ha hengt opp i kontrolltårnet på Gardermoen 19. juni i år.

Over en utskrift med oversikt ledige vakter fra den elektroniske bemanningsoversikten, skrev den tillitsvalgte med transparent tusj:

«Overtid er basert på frivillighet!»

Avinor vedgår i stevningen at man ikke mener påskriften er problematisk i seg selv, men ber Arbeidsretten se den i sammenheng med den tillitsvalgtes øvrige uttalesler: «(...) som tydelig har som mål å sette arbeidsgiver under press i arbeidsoppgjøret».

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lars Haukaas

Lars Haukaas, administrerende direktør i Spekter, mener det er oppsiktsvekkende at den tillitsvalgte flygerledern mener overtid er basert på frivillighet.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

– Overtid ikke frivillig

Lars Haukaas, administrerende direktør i Spekter, sier den tillitsvalgte ikke lenger har tillit i Avinors ledelse. Han mener også det er feil at overtid er frivillig.

– Det er ikke en diskusjon om arbeidsgiver har rett til å pålegge overtid etter arbeidsmiljøloven: Slik har det alltid vært. Den ansatte kan bare slippe overtid dersom det foreligger sosialt viktige grunner, sier Haukaas til NRK.no.

I tillegg trekker Haukass frem tillegg den særskilte stabiliseringsavtalen mellom Avinor og flygerlederne ved kontrollsentralene fra 2006.

Den innebærer et årlig tillegg på 59 000 kroner for hver enkelt flygerleder, slik at Norsk Flygelederforening skal stille seg positive til søknader om dispensasjon fra overtidsreglene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Flytårnet på Gardermoen

Den tillitsvalgte flygerlederen i kontrolltårnet på Gardermoen risikerer å miste jobben.

Foto: Jonas Sætre / NRK

– Gjorde situasjonen verre

Avtalen skal samtidig sikre samtykke fra tillitsvalgte om å akseptere utvidede rammer i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.

– I 2006 var det et faktum at det var for lite flygeledere, og vi er fremdeles ikke i mål på dette. Vi fikk da forhandlet fram denne avtalen, som innebærer at den enkelte flygeleder får 59 000 kroner for sin velvillighet, forklarer Haukaas.

– I tillegg innebærer avtalen at den tillitsvalgte skal gi dispensasjon til overtid, dersom det er mulig, sier Haukaas.

Han påpeker at flygelederne får betalt for overtiden, i tillegg til det generelle tillegget.

– Denne avtalen har gjort at det ikke har vært nødvendig å pålegge overtid. Under tarifforhandlingene oppfattet vi det slik at den tillitsvalgte oppfordret til å gjøre situasjonen verre, sier Haukaas.

Robert GJønnes

Leder i Norsk Flygerlederforening, Robert Gjønnes, sier det har vært i Avinor at overtid har vært basert på frivillighet.

– Frivillighet har vært praksis

Rober Gjønnes i NFF sier at stevningen ennå ikke har blitt forkynt, og at NFF derfor ikke ønsker å kommentere saken i detalj.

Han sier likevel at han er sjokkert over at Avinor og Spekter har valgt å ta saken til Arbeidsretten.

– Praksisen i Avinor har alltid vært at overtid er basert på frivillighet, og flygelederne har gjort en kjempejobb for å imøtekomme dette. Vi har alltid forholdt oss de rammene arbeidsmiljøloven setter, sier Gjønnes.

– I tillegg har vi etterlevd stabiliseringsavtalen fra 2006, men flygelederne har ingen plikt til å jobbe overtid.

– Truet med aksjoner

I stevningen kommer det også frem at Avinor mener flygelederen har omdisponert vakter fra en periode med svak bemanning. Dette har skapt ledige vakter på kort sikt, noe Spekter mener har tilskyndet konflikten mellom flygelederne og Avinor.

Ifølge Spekter skal også den tillitsvalgte flygelederen i e-poster ha nevnt muligheten driftsforstyrrelser på grunn av manglende arbeidsinnsats i sammenheng med vårens tariffoppgjør.

Dette tolker Spekter som trusler om å gjennomføre aksjoner for å gjennomslag for flygeledernes lønnskrav.

«Villigheten til å arbeide overtid og til å bidra til ekstraordinær innsats kan naturlig nok vise seg å bli påvrket som konsekvens av resultatet av hovedtariffoppgjøret», skriver den tillitsvalgte i et brev sendt til konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Falk-Petersen har tidligere gått langt i å skylde for sommerens flykaos på egne flygeledere.

Stor overtidsbruk

NRK har tidligere i sommer kunnet fortelle om svært stor overtidsbruk både ved tårnet på Gardermoen og ved kontrollsentralen på Røyken.

I snitt har hver og enkelt av flygelederne der jobbet over 150 timer overtid i året over flere år. I fjor ble det ved kontrollsentralen jobbet nesten 20 000 timer overtid, og den flygelederen som jobbet mest overtid hadde nesten 590 timer på sin oversikt.

Flygelederne uttrykte da at de mener den utstrakte overtidsbruken over flere år viser at det er betydelig underbemanning både på Gardermoen og Røyken.

Avinor har innrømmet at de mangler 15 flygeledere ved de to enhetene, men sier de jobber aktivt med å styrke bemanningen.

Det Avinor mener er ulovlige aksjoner har også ført til at Avinor har vurdert å avslutte arbeidsforholdet med flygelederen. Mandag ble det holdt et møte mellom flygelederen og Avinor, der den mulige oppsigelsen var tema.

Flygelederen har via NFF gjort det klart at han ikke ønsker å kommentere saken det nåværende tidspunkt.

AKTUELT NÅ