Politiet sendte ut store styrker i gatene midt i Oslo sentrum. Bombegruppa, Beredskapstroppen og andre bevæpnede politifolk fylte gatene i området rundt viktige institusjoner som Slottet og Utenriksdepartementet. Evakuering av et stort område med en radius på 500 meter ble startet.
Mistanken om en bilbombe ved USAs ambassade var den første virkelig store krisealarmen etter terrorangrepene 22. juli i fjor.
Les også:
Mens alt dette skjedde opplevde en ansatt på operasjonssentralen ved Politihuset problemer med et av hovedverktøyene han jobber i.
Etter det NRK kjenner til er det ikke første gang loggeverktøyet Politi Operativt system (PO) har de symptomene den ansatte opplevde den dagen:
- dataprogrammet var preget av treghet
- til tider hang programmet
– Skal ikke stå på utstyret for å lykkes
– De ansatte skal gjøre en jobb og er avhengige av systemet. Når systemet ikke fungerer blir de politifolk frustrerte, og da får vi høre det, sier Sigve Bolstad som er leder i Oslo politiforening.
Fagforeningslederen understreker at han ikke ønsker å kommentere enkelthendelser, men bekrefter at de over flere år har fått høre om at det av og til er problemer med PO-systemet.
– Vi i Oslo politiforening har fått tilbakemeldinger gjennom flere år, og vi har tatt det opp. Vårt fokus har da vært hvor viktig det er at systemet fungerer. Slik at de ansatte kan gjøre jobben sin, og det skal i alle fall ikke stå på utstyret for å lykkes, sier Bolstad til NRK om dataprogramvaren som i kortform kalles PO-systemet.
Politi Operativt system (PO) er et dataverktøy som brukes til å fortløpende holde styr på alle operasjoner som politiet til en hver tid er involvert i.
I systemet deles viktig informasjon i sanntid om hendelser og beslutninger. Systemet beskrives som et av hovedverktøyene for politiets operasjonssentraler, og er viktig for at lederne som styrer innsatsen skal kunne ha det riktige bildet for å ta avgjørende beslutninger.
Treghet også 22. juli
Den 31. juli viste det seg å være falsk alarm på grunn av en gjenglemt øvingsbombe fra ambassadens egne sikkerhetsfolk, og ingen kom til skade. Oslo politidistrikt oppsummerte da med at innsatsen hadde vært god, og at planene fungerte.
Til NTB opplyste politiet likevel at de opplevde enkelte mindre «tekniske utfordringer» internt.
Dataproblemene for en ansatt på operasjonssentralen gikk ikke direkte utover håndteringen, men det var heller ikke slik det burde være for en optimal aksjon.
Det er derimot ikke første gang at det oppleves treghet eller andre problemer med Politi Operativt system (PO).
Også i politiets evalueringsrapporter etter 22. juli tas systemet opp.
Fagforeningsleder i Oslo politiforening kan også fortelle om fokus på disse systemene over tid.
– Folk har både positive og negative erfaringer med PO-systemet. Det er noen utfordringer med datasystemet, og vi har over flere år sagt fra om disse, sier Sigve Bolstad som mener det helt klart er forbedringsmuligheter.
Mandag kommer rapporten fra 22. juli-kommisjonen, og i arbeidet med rapporten har kommisjonen bedt om mye informasjon både fra og om datasystemet Politi Operativt system.
NRK kjenner også til at personer fra virksomheten med ansvaret for systemet, Politiets data- og materielltjeneste (PDMT), har vært inne til intervju hos kommisjonen.
– Jeg ønsker ikke å foregripe noe i forhold til 22. juli-kommisjonens rapport, men jeg har tiltro til at rapporten er presis og omfattende også rundt disse forholdene, sier Sigve Bolstad.
Flere politidistrikt har omtalt utfordringer med dagens PO-system i sine egenevalueringer etter 22. juli. Det er store behov i politiet, og mange mener systemet ikke fungererer til alt det i dag ønskes brukt til.
I den sentrale rapporten omtales systemet slik:
Ingen vet ennå hva 22. juli-kommisjonen vil skrive og si om politiets datasystemer. Likevel er det forventninger til at slike utfordringer vil bli omtalt.
– Jeg håper likevel at det ligger så pass mye konkret i kommisjonsrapporten at vi bare må gjøre noe, og at det bare må bevilges penger. Da kan vi få gjort disse systemene enda mer optimale, og at vi i større grad kan si oss fornøyde med systemene våre, sier Bolstad.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kristiske feil hver annen måned
NRK har bedt om informasjon for hvor ofte det er feil ved det Politi Operative-systemet fra virksomheten med ansvaret for driften, Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).
PDMT opplyser til NRK at de mener PO-systemet er et av de best stabile IT-løsningene i politiet – og har 99,9 prosent oppetid.
– Dette er nok et av de aller viktigste systemene som politiet har. Av den grunn har vi dette som høy prioritert med 24 timers vakt og beredskap på det året rundt, forteller direktør Lars Henrik Bøhler i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).
Likevel viser statistikkene for de to siste årene kritiske feil ved systemet minst annen hver måned:
2011: 6 kritiske saker
2010: 12 kritiske saker
Slike kritiske feil kan ifølge virksomheten innebære at PO henger for et helt politidistrikt, eller at alle i et distrikt kastes ut av PO.
Direktøren i PDMT ønsker likevel ikke å kommentere systemet ytterligere.
– Jeg ønsker ikke å kommentere dette systemet spesifikt. 22. juli-kommisjonen skal legge fram sin rapport på mandag, og jeg vil avvente til den kommer slik at jeg kan studere den. Det vil likevel ikke være overraskende om den også omhandler noen av politiets datasystemer, sier Bøhler i Politiets data- og materielltjeneste.
Hva kan dere si om at det ble opplevd treghet igjen da Oslo-politet skulle håndtere bombealarm ved den amerikanske ambassaden?
–I dette konkrete tilfellet har vi ikke kunnet registrere noen feil i overvåkningssystemet, eller noen feil som er meldt inn fra brukerne. Det overrasker oss derfor noe, svarer Bøhler.
Han tar likevel opplysningene alvorlig, og vil nå undersøke mer nøye hva som kan ha skjedd.
– Vi ser alvorlig på det hvis det kan være at det er problemer ved dette PO-systemet. Derfor har vi bedt om en rapport om denne hendelsen for å kunne finne årsaken, sier PDMT-direktøren.