Hopp til innhold

Ny praksis skaper forvirring blant norske lastebilsjåfører i Sverige

Uten forvarsel har Sverige endret kontrollpraksisen for godstransport som krysser grensen i sommer. Intetanende norske lastebilsjåfører har blitt bøtelagt, og samferdselsministeren frykter praksisen vil få store konsekvenser for lastebilbransjen.

Sven Ottar Borgen

Yrkessjåfør Sven Ottar Borgen sier den nye praksisen ble dumpet på transportbransjen. Svenskene burde ha informert oss om dette, mener han.

Foto: Børre Karterudseter / NRK

Marit Arnstad

Samferdselsminister Marit Arnstad.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

I sommer har sjåfører som har blitt stoppet av enkelte kontrollører i Sverige, til deres store overraskelse, fått beskjed om at semitraileren ikke kan ha en totalvekt på mer enn 40 tonn.

Nærmest over natten har svenskene endret en etablert praksis for grensekryssende godstransport på vei. Praksisen til nå har tillatt vogntog og semitrailere fra Norge å kjøre med en totalvekt på 50 tonn i Sverige, selv om EU-regler for internasjonal transport sier 40 tonn.

Uønskede miljømessige virkninger

Den nye praksisen har fått både norske og danske myndigheter til å reagere. Torsdag sendte samferdselsminister Marit Arnstad et brev til sin kollega i Sverige. I brevet skriver Arnstad at konsekvensene vil være store, og videreformidler bekymringene fra transportbransjen.

Arnstad skriver til den svenske infrastrukturministeren at endringene, som kom uten forvarsel, gir betydelige uforutsette kostnader på kort sikt. Hun mener også at endringene vil redusere effektiviteten av denne godstransporten generelt på lengre sikt, og gi uønskede miljømessige virkninger i form av flere vogntog på veiene.

Hun ber om at svenske myndigheter så raskt som mulig gjør en vurdering av mulige tiltak for å opprettholde den langvarige praksisen mellom de nordiske landene for tillatt vekt og lengde.

Dom endrer praksis

Bakgrunnen for endringen er en dom i Hovrätten för Västra Sverige der en sjåfør ble dømt for overlast etter gjeldene regler. Dommen ser nå ut til å få store konsekvenser for norske lastebilsjåfører og vareeiere.

Ifølge Norges Lastebileierforbund kan det se ut som noen svenske kontrollører har tolket dommen slik at det ikke lenger skal være praksis å tillatte vogntog med over 40 tonn totalvekt og 16,5 eller 18,75 meter lengde å krysse grensen til Sverige.

Den svenske infrastrukturministeren Catharina Elmsäter-Svärd sier at hun ikke kan kommentere denne spesifikke saken.

– Jeg er naturligvis opptatt av at transporten over våre grenser kan fortsette å fungere på en så effektiv og god måte som mulig. Vi analyserer den nåværende situasjonen og de eventuelle konsekvensene, sier Elmsäter-Svärd i en kommentar til NRK.

Infrastrukturminister håper på en løsning så snart som mulig.

– Vi har naturligvis kontakt med våre nordiske naboland i denne saken, sier hun.

Kjører som før

Kommunikasjonskonsulent Hedda Klemetsen i Norges Lastebileierforbund (NLF) sier den nye praksisen vil føre til at mange kommer til å kjøre med tap. NLF oppfordrer sine medlemmer til å kjøre som tidligere, og melde fra hvis de blir stoppet.

Praksisendringen fører til at mange av NLFs medlemmer har fått beskjed fra vareeiere om at de ikke kan laste mer enn opp til 40 tonn totalvekt.

– Dette betyr i praksis at sjåførene kjører med økonomisk tap. Endringene vil få store konsekvenser for bransjen, som har en driftsmargin på mellom 3 og 5 prosent, sier hun.

Klemetsen sier det verserer mange rykter, og at det mye usikkerhet om reglene i bransjen.

– Det vi vet helt sikkert er at den nye praksisen har blitt gjennomført ved en kontrollstasjon i Skåne. Men vi anbefaler våre medlemmer å kjøre som før, inntil vi hører noe annet fra Transportstyrelsen i Sverige, sier Klemetsen til NRK.

Blir stoppet

NRK har vært i kontakt med Transportstyrelsen, som tilsvarer det norske Vegdirektoratet.

– Kan dere klargjøre for norske lastebilsjåfører om svenske grensekontrollører vil fortsette å stoppe norske lastebiler som følger tidligere praksis for vekt og lengde?

– Ja, det kan bli sånn når alle i politiet har lest dommen fra Hovrätten for Vestra Sverige, sier pressesjef i Transportstyrelsen Eva Söderberg.

– Hva er deres oppfordring til norske lastebilsjåfører og vareeiere som er usikre på gjeldene regelverk. Kan de kun laste opp til 40 tonn?

– For et kjøretøy med seks akslinger, ja. Se øvrige vilkår i 4 kap. 14 § trafikförordningen.

– Ble dumpet i hodet på oss

Sven Ottar Borgen

Yrkessjåfør Sven Ottar Borgen

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Yrkessjåfør Sven Ottar Borgen sier det et veldig mye usikkerhet i bransjen nå.

– Den nye praksisen bare dumpet i hodet på oss. De burde ha informert oss om dette. Vognparken i Norge og de skandinaviske landene er konstruert for den tidligere praksisen, sier han.

Til tross for at NLF oppfordrer sine medlemmer til å kjøre som vanlig, mener Borgen de fleste sjåfører som skal til Helsingborg-området bør følge den nye praksisen.

– Der er de på utkikk etter norske vogntog. Hvis du blir stoppet, må du laste om. I tillegg får du en saftig bot, sier Borgen.

AKTUELT NÅ