Hopp til innhold

SAS-pilotsjef: – Over 500 timer overtid for flygeledere urovekkende

For få flygeledere har ført til store mengder overtid de siste årene. Sjefen til alle SAS sine piloter i Norge sier for mye overtid kan føre til slitne, trøtte ansatte som dermed kan gjøre feil.

SAS-fly på Gardermoen

AVHENGIG: Flyselskapene som SAS er avhengige av flygeledere på jobb for å få fly til og fra norske flyplasser. Da forutsetter sjefen for SAS-pilotene at også sikkerheten er i orden.

Foto: Jonas Sætre / NRK

I sommer har flypassasjerer fått merke at Norge har for få flygeledere. Hull i vaktplanene har ført til forsinkelser, og mange har blitt sittende på flyplasser både i Norge og i Europa.

Tall NRK har fått tilgang til viser at flygelederne på Østlandet de siste årene har jobbet store mengder overtid for å fylle hull i vaktplanene.

Totalt jobbet flygelederne ved kontrollsentralen på Røyken opp mot 20 000 timer overtid i året, og den som jobbet mest i fjor jobbet hele 587 timer.

Les mer: Har fylt flygeledernes vaktplaner med overtid i flere år

For å fly sikkert er pilotene helt avhengige av flygeledere og kontrollsentraler som dirigerer trafikken i lufta over Norge.

Geir Nedregård, SAS

SIKKERHET FØRST: Basesjef og sjef for alle SAS-pilotene Geir Nedregård forteller at slitne ansatte kan føre til feil.

Foto: SAS

Sjef for pilotene i SAS Norge, Geir Nedregård, forteller at luftfarten hele tiden jobber med regler for sikkerhet som også påvirker arbeidstiden. Pilotene som flyr SAS-flyene har strenge regler for hvor lenge de kan fly, og er de for slitne skal de ikke sitte bak spakene.

– Over 500 timer overtid kan virke urovekkende, sier Nedregård til NRK når han blir konfrontert med tallene for flygeledernes overtidsbruk.

Basesjefen i SAS Norge understreker at de ikke har hørt om den omfattende overtidsbruken ved Avinors kontrollsentraler før, og at de som flyselskap så langt ikke har hatt noen grunn til å tro at flygelederproblemene har satt sikkerheten i fare.

– Vi kjøper en tjeneste og forventer at det holder en kvalitet som er god nok både på punktlighet og sikkerhet, sier Geir Nedregaard i SAS.

– Slitne og trøtte ansatte kan gjøre feil

Folk flyr stadig mer og flytrafikken øker. Likevel har ikke antall ulykker økt, og luftfarten er veldig opptatt av sikkerhet.

Flyselskapene må derfor forholde seg til mange regler som skal hindre at noen er slitne og dermed gjør feil. Basesjefen i SAS forteller at de har egne systemer for å unngå tretthet og de farene det kan medføre.

– Det er en kjensgjerning at hvis folk jobber for mye kan man bli slitne, trøtte og dermed gjøre feil, sier Nedregaard i SAS.

Det er kjent at slitne flygeledere som har altfor mye å gjøre har skapt problemer i luftfarten internasjonalt.

I fjor kom det blant annet fram hvordan amerikanske flygeledere hadde sovnet på jobb ved flere ulike kontrollsentraler.

Minst fem ulike hendelser der flygeledere sovnet på jobb ble avslørt i USA i fjor, og en av sjefene hos de amerikanske luftfartsmyndighetene gikk av etter avsløringene, skrev Los Angeles Times i april i fjor.

(Saken fortsetter under videoen)

Bekymring for overtid blant flygeledere.

SE VIDEO: - Det er ikke en ønskelig situasjon verken for arbeidsgiver eller arbeidstager, sier Jens Petter Duestad, områdesjef for kontrollsentralene i Avinor.

For å unngå sikkerhetsproblemer på grunn av tretthet er derfor hovedregelen hos SAS og mange andre flyselskaper at ansatte som føler seg for slitne til å gjennomføre oppgavene sine må melde fra så fort som mulig.

– Hvis en pilot føler at han er for sliten til å utføre jobben har han eller hun en plikt til å si fra. Da skal man melde seg syk og si at man er for sliten til å gjøre jobben sin, sier sjefen for pilotene i SAS.

Som sjef forteller han at den enkelte som melder seg syk på den måten ikke skal forfølges, men at det skal skrives en rapport og at ledelsen skal følge det opp systematisk for å se hva trettheten skyldes og om noe må endres i systemene.

– Uforsvarlig mye overtid

Nicholas Lorvik

TRAFIKKVEKST: Tillitsvalgt for flygelederne på Røyken, Nicholas Lorvik, peker på utfordringer med for få flygeledere i forhold til trafikkveksten: – Bjørn Kjos i Norwegian må gjerne kjøpe 220 nye flymaskiner, men det hjelper ikka ham hvis ikke mer 75 får lette.

Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud / Nrk

Ved Avinors kontrollsentraler har flygelederne også egne regler som sier at hvis de er for trøtte må de melde seg uskikket til å arbeide.

Den hovedtillitsvalgte ved Oslo kontrollsentral på Røyken forteller derimot at denne bestemmelsen brukes veldig sjelden selv om de ansatte jobber mye.

Selv mener han overtidsbruken med eksempler på flygeledere som jobber nesten 600 timer overtid i året er veldig problematisk.

– Det er uforsvarlig. Det er ikke noen tvil om det, sier hovedtillitsvalgt Nicholas Lorvik ved kontrollsentralen på Røyken til NRK.

Han forteller at det på kontrollsentralen er blitt en kultur der alle prøver å strekke seg litt lenger for å hjelpe til med å fylle hull i vaktplanene slik at lufttrafikken ikke skal lide på grunn av for lav bemanning. Da innrømmer han at noen nok kanskje har endt opp med å jobbe for mye.

– Enkelte burde nok beskyttes mot seg selv, men det er uansett uforsvarlig av arbeidsgiver å tillate dette, sier Lorvik om de aller høyeste overtidstallene, sier den tillitsvalgte.

Hvordan opplever dere situasjonen?

– Folk blir slitne, men står på. Det henges ut en liten gulrot der det sies at det skal bli mye bedre hvis vi står på. Men all erfaring viser at det ikke blir noe bedre, sier han og henviser til at bemanningsproblemet for flygeledere i Avinor ikke er noe nyt problem.

(Saken fortsetter under bildet)

Flygeleder i tårnet på Gardermoen

TÅRN OG KONTROLL: Både i tårnet på Gardermoen og ved kontrollsenrtalen på Røyken jobbes det mye overtid.

Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

Tilsynet: – Inntrykk av at overtidsbruken har gått ned

NRK har tatt kontakt med Luftfartstilsynet som fører kontroll med alle aktører i norsk luftfart med tanke på sikkerhet.

Tilsynet opplyser at Avinor er pålagt å ha sikkerhetssystemer og rutiner som tar hensyn til og regulerer blant annet arbeidstid for å se til at sikkerheten ikke settes i fare.

Luftfartstilsynet sier de er i kontinuerlig dialog med selskapet som driver kontrollsentralene med alle landets flygeledere, og at de ikke har indikasjoner på at overtidsbruken går utover sikkerheten. De mener faktisk at det har blitt bedre de siste årene.

– Det er allment kjent at det for en del år siden i perioder og ved enkeltenheter var svært høyt overtidsforbruk i Avinor. Vårt inntrykk er imidlertid at overtidsforbruken de siste årene har gått ned og vært holdt på et akseptabelt nivå, sier avdelingsdirektør Wenche Olsen med ansvar for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet til NRK.

Konfrontert med flygeledere som jobber nesten 600 timer overtid i året må hun likevel innrømme at så høye tall kan vekke bekymringer også hos tilsynet.

– Det er svært vanskelig å kommentere et slikt isolert tall uten å vite hva bakgrunnen for overtiden er, om det er kompensert overtid eller overtid etter Arbeidsmiljølovens bestemmelser. Men er all overtiden knyttet til aktiv tjenesteyting, så er det bekymringsfullt og noe vi kommer til å følge opp nærmere, sier Olsen i Luftfartstilsynet.

Er det trygt at flygeledere jobber så mye?
– Så lenge regelverkene som regulerer virksomheten blir fulgt, og at bruken av overtid blir vurdert av overordnede i det enkelte tilfelle, så er ikke noe som tilsier at det kan utgjøre en fare for flysikkerheten, svarer Olsen.

Arbeidsmiljøloven definerer at 300 timer overtid i året er tillatt ved særskilt avtale mellom tillitsvalgte og bedriften. Avinor har slike avtaler for flere av sine kontrollsentraler, men overtid utover dette må det søkes dispansasjoner for fra Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet opplyser til NRK at Avinor ikke har fått slike dispansasjoner de siste årene, og at det heller ikke ligger inne noen søknader til behandling.

(Saken fortsetter under bildet)

Arkivbilde som viser flygeledere på jobb i Røyken

KONTROLLSENTRAL: Ved denne kontrollsentralen i Røyken sitter flygeledere og dirigerer lufttrafikken over Østlandet (arkivbilde).

Foto: Avinor / NTB scanpix

Avinor: – Bryter ikke loven

Selv om tallene kan virke som de overgår grensene i loven fastholder Avinor at de ikke bryter Arbeidsmiljøloven med sitt store forbruk av overtid blant flygelederne på Gardermoen og Røyken.

Avinor mener beregningen av overtid blir ulik på grunn av turnusarbeidet til flygelederne.

– Siden turnusansatte i Avinor har tariffestet lavere ukentlig arbeidstid (35,5 timer) enn loven (38 timer), innebærer dette at ikke all overtid er overtid i henhold til loven, sier fungerende flysikringsdirektør Jan Østby i Avinor til NRK.

Han forteller at noen ansatte har fått utdelt fri når de har jobbet mye overtid.

– Arbeidstakere som jobber mye ekstra, har blitt beordret ny fritid på hele eller deler av sine opprinnelige vakter og dermed ikke vært til arbeidsgivers disposisjon i denne tiden. All overtid kompenseres imidlertid som overtid, selv om ny fritid blir gitt, sier Østby.

Avinor innrømmer at de mangler 13 flygeledere på Røyken og 2 på Gardermoen.

Sjefen for avdelingen med ansvaret for flygelederne forteller likevel at Avinor jobber på spreng med å skaffe nok flygeledere framover.

– For få år siden manglet Avinor et betydelig antall flygeledere, mens vi nå har en underbemanning på 13 på landsbasis. Samtidig utdanner Avinor så mange flygeledere som det er praktisk mulig å få til. Dermed skal vi være i balanse rent bemanningsmessig i løpet av et år og to. Overtidsbruken er heller ikke høyere i år enn tidligere, sier Østby.

AKTUELT NÅ