Hopp til innhold

Lærerne vil ha slutt på fritt fravær i skolen

Nå vil lærerne ha slutt på at fraværet ikke har noen påvirkning på karakterene i den videregående skolen.

Klasserom

Syv av ti lærere ønsker å gjeninnføre en maksgrense på fravær.

Foto: Åserud, Lise, Lise Åserud / SCANPIX

Bare tre år etter at maksgrensen for fravær i videregående skole ble fjernet, ønsker et flertall av lærerne den gamle ordningen tilbake.

Fram til 2009 førte mer enn 20 prosents fravær til stryk. I 2009 ble maksgrensen fjernet, og fravær går derfor ikke ut over elevenes karakterer.

Ragnhild Lied

Ragnhild Lied, nestleder i Utdanningsforbundet, mener at ambisjonen om å gi elevene ansvar for egen læring går utover lærernes mulighet for å gi god nok undervisning.

Foto: Utdanningsforbundet

Nå mener Utdanningsforbundet at altfor mange elever ikke tar ansvar for egen læring, og vil i høst foreslå at myndighetene på nytt minsker elevenes frihet, skriver Aftenposten.

Sju av ti lærere enige

– Noen elever klarer å håndtere ansvaret. Andre klarer det ikke og trenger derfor tydelige og strenge rammer å forholde seg til, sier nestleder Ragnhild Lied i Utdanningsforbundet.

Sju av ti lærere stiller seg bak forslaget om å gjeninnføre maksgrensen for fravær.

– Tallene viser tydelig at det er grunn til å se på metoder for å gjeninnføre krav til frammøte. Det burde være unødvendig, men ved mange skoler har høyt fravær ført til at lærerne har for dårlig grunnlag til å gi karakter, sier Lied til Aftenposten.

Hun mener at ambisjonen om å gi elevene ansvar for egen læring går utover lærernes mulighet for å gi god nok undervisning.

– Hjelper ikke med pisk

Axel Fjeldavli

Axel Fjeldavli, leder for Elevorganisasjonen, er kritisk til gjeninnføring av maksgrensen.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Elevorganisasjonen er kritisk til maksgrensen.

– Jeg tror ikke det å slenge med pisken og true med stryk vil motivere. Undervisningen må være så god at den i seg selv motiverer nok, sier Axel Fjeldavli, leder for elevorganisasjonen, til avisa.

AKTUELT NÅ