Hopp til innhold

Nettsidetrøbbel gjør at mange må vente på videregående-svar

I dag skulle mange elever som har søkt videregående skole, fått vite hvilken skole de har kommet inn på – men dataproblemer fører til at mange må smøre seg med tålmodighet.

Jørgen Juul

Det var ikke mulig for Jørgen Juul å komme inn på vigo.no da han tirsdag skulle sjekke om datteren fikk skoleplassen hun ville ha.

Foto: Selma Nygaard Juul

Litt etter klokken 08.00 i morges skulle Jørgen Juul sjekke for sin datter om hun hadde kommet inn på den videregående skolen hun ønsket. Han gikk innpå www.vigo.no, men oppdaget at han manglet noen papirer for å få logget inn. Mens han fant disse, streiket nettsiden.

– Etter det har siden vært utilgjengelig, sier Juul.

Han prøvde å åpne siden i forskjellige nettlesere, men uten hell.

– Jeg satt og tenkte på at dette har jeg vært med på før i forbindelse med innlogging til offentlige tjenester på nettet. Akershus fylkeskommune har vært klare på at de ønsker at så mange som mulig sjekker resultatet på nettstedet, så det er dumt når det ikke virker, sier han.

– Jobbes med løsning

Nettsiden www.vigo.no er en felles portal for alle landets fylkeskommuner der man kan se hvilken skole man har kommet inn på. Men da mange skulle sjekke opptaket til skolene i Akershus, Oppland, Troms og Sogn og Fjordane tirsdag, ble de møtt av en nettside som var nede.

– Opptaket er ferdig, men vi har problemer med nettsiden. Det jobbes nå med en løsning, og jeg har fått beskjed om at det vil løse seg i løpet av dagen, sier pressesjef Jan Ivar Bøe i Akershus fylkeskommune til NTB.

Kan ringe inn

Han kan fortelle at alle som har søkt, vil få en SMS i løpet av dagen med svar på opptaket, men at den ikke vil bli sendt ut før dataproblemene er løst.

– Utsendelsen er avhengig av det samme systemet. Men de som ringer inn til oss, kan selvfølgelig få svar nå, sier Bøe.

Vigo.no driftes av IT-selskapet IST. De sier at det ikke er noe som tyder på at det var for stor trafikk på nettsiden som har skapt problemene.

– Det er en sentral nettverkskomponent som er slått ut hos en av våre underleverandører. Den skal være i orden igjen nå, sa administrerende direktør Odd Henning Dypvik til NTB i 11-tiden.

– Endte godt

Jørgen Juul ga etter hvert opp å prøve å komme inn gjennom nettsiden. Han ringte inntakskontoret.

– Jeg fikk etter kort ventetid snakke med en meget hyggelig kundebehandler som ga meg de opplysningene jeg trengte. Det endte godt og datteren min fikk den studieplassen hun ville ha. Så alt i alt ble det en hyggelig morgen, sier han.

AKTUELT NÅ