Hopp til innhold

Store deler av godstrafikken i Norge står stille etter lynnedslag

Godstrafikken på jernbane i Norge er kraftig rammet etter lynnedslag ved Alnabruterminalen. Cirka 1500 kontainere med varer står på stedet hvil.

Alnabru godsterminal

ALNABRU GODSTERMINAL: Under tordenværet på søndag slo lynet ned i sikringsanlegget på Alnabru godsterminal. Det er omtrent full stans i godstrafikken, og nærmere 50 tog er rammet. (Bildet av Alnabru godsterminal er fra tidligere i år).

Foto: Cargonet

Etter at lynet slo ned i det elektriske anlegget ved Alnabru godsterminal søndag, har store deler av godstrafikken som går på jernbane i Norge stått stille.

På et normalt døgn kjører rundt 50 godstog gjennom terminalen på Alnabru, noe som tilsvarer cirka 750 lastebiler fulle av varer. Hvert tog erstatter cirka 20 trailere.

Siden søndag har kun et fåtall av togene fått passere Alnabruterminalen.

Hele systemet ble slått ut som følge av lynnedslaget, og Jernbaneverket har nå alt tilgjengelig mannskap ute for å rette opp skadene.

Trude Isaksen

Trude Isaksen i Jernbaneverket.

Foto: Jan Egil Løvbak / NRK
Bjarne Wist

Bjarne Wist, direktør strategi og informasjon i Cargonet.

Foto: Cargonet

– Dette er en uheldig situasjon og vi har måttet innstille en god del godstog. Vi har mannskaper som jobber med å reparere de skadene som oppsto i det elektriske anlegget, sier pressevakt i Jernbaneverket Trude Isaksen til NRK.no.

– Beklager

At Alnabru godsterminal nå er delvis stengt påvirker hele transportkjeden, og får konsekvenser for næringslivet, sier direktør for strategi og informasjon i godstransportørselskapet CargoNet, Bjarne Wist.

– Det er jo per nå en veldig krevende situasjon for oss fordi Alnabruterminalen er selve navet i godstrafikken i Norge. Det er ingen tvil om at dette får, og allerede har fått konsekvenser. Vi vet at Jernbaneverket jobber for fullt, men det har tatt for lang tid å løse situasjonen, sier Bjarne Wist til NRK.no.

Alle tog dirigeres nå manuelt med flagg og fløyter.

– Vi er nødt til å finne alternative løsninger for å frakte varene som må fram. Vi beklager dette sterkt overfor kundene, sier Wist.

Godset omfatter alt som den jevne forbruker trenger fra matvarer, fisk, medisiner, industrideler, bildeler og mye mer, sier Wist.

Les også: Elg stanset togtrafikken inn til Oslo

Tar for lang tid

Wist sier at Alnabru Godsterminal fungerer på samme måte for godstrafikken som Gardermoen gjør for norsk flytrafikk.

– Det er et tankekors at systemet på Alnabru godsterminal er så sårbart som det er. Vi hadde helst sett at et lynnedsslag ikke skulle gitt så store konsekvenser, sier Wist.

– Det er vanskelig å beskytte seg fullstendig mot lynnedsslag. I dette tilfellet kom lynnedslaget nærmest direkte i selve anlegget, sier Trude Isaksen i Jernbaneverket.

– Hvordan skal dere sørge for at dette ikke skjer igjen?

– Klart vi er nødt til å se nærmere på sårbarheten, og ta denne hendelsen med i vurderingen av endringene vi skal gjøre framover. I år skal vi gjennom Fornyelsesprosjektet Alnabru se nærmere på strømforsyning til signalanlegget og fornye den. Vi ønsker å få inn en bedre reservestrømforsyning, sier Isaksen.

AKTUELT NÅ