Helse- og omsorgsdepartementet sendte denne uken på høring en forskrift om at «markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige næringsmidler, er forbudt».
Forslaget er en kraftig innstramming av dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid, skriver Dagens Næringsliv.
I tillegg definerer departementet nå barn og unge som alle under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-årsgrensen.
- Sylfest Lomheim til NRK.no: Kinderegg er på veg ut av språket
– Bamsemums skal være lov
Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) bekrefter overfor at Happy Meal og Kinderegg er typiske eksempler som har vært diskutert i departementet under arbeidet med forskriften.
– Det skal fortsatt være lov å selge bokstavkjeks og Bamsemums, men i noen frokostblandinger med høyt sukkerinnhold er det små gaver, spesielle leketing som er rettet inn mot at foreldre skal kjøpe det til barna sine, sier Strøm-Erichsen til Dagens Næringsliv.
Hun understreker at det ikke er tatt noen endelig beslutning angående Kinderegg og Happy Meal
– Men det kan bli et forbud. Derfor er det viktig at forskriften nå er sendt på høring, sier Strøm-Erichsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Tyskerne ville forby i 2008
Dette er ikke førtste gang at noen tar til orde for å forby Kinderegg. I 2008 foreslo barnekommisjonen i den tyske Forbundsdagen å forby det populære egget fordi de mente at barn ikke klarte å skille mellom mat og leketøy.
Sjokoladeprodusenten Ferrero har laget Kinderegg siden 1974, og selger flere millioner egg hvert år. Produsenten lager 150 forskjellige leketøy og 20 nye figurer til eggene hvert år.