Hopp til innhold

Høydemåleren til Hercules-flyet kan ha vist feil på grunn av sterk vind

Kraftig vind over Kebnekaise kan ha ført til at høydemåleren i ulykkesflyet viste feil høyde. Havarier har skjedd tidligere på grunn av dette, sier svenske eksperter.

Vrakrester etter at det norske Hercules-flyet havarerte

Vrakrester etter at det norske Hercules-flyet havarerte.

Foto: Forsvarets spesialstyrker / FSK HJK MJK

Fortsetter leting etter omkommede

Letingen etter omkomne fortsetter ved Kebnekaise.

Foto: Forsvaret

I sterk vind vil høydemåleren i fly la seg påvirke, og kan vise helt feil.

Vinden gjør at lufttrykket i flyet synke. Måleinstrumentene, blant annet den som viser flyets høyde, vil la seg påvirke. Det bekrefter den svenske Hercules-piloten Mattias Ottis overfor NRK.no.

LES OGSÅ: Flyet kan ha bli tatt av værfenomen

Viser ofte feil

– Instrumentet som måler høyde viser ofte feil ved sterk vind, sier Ottis.

Men dette har pilotene tatt med i beregningen, mener han.

– Jeg er helt overbevist om at pilotene har tatt med dette i beregningen. Jeg kan ikke tenke meg et mer erfarent mannskap, sier Ottis.

– Det er grunnleggende flykunnskap, sier han videre.

Høydemåleren kan stå stille

Flysikkerhetsekspert Hans Kjäll forteller at høydemålerne kan stå stille i ekstreme værforhold.

I ekstreme værforhold kan høydemålerne stå helt stille selv om flyet synker. Slike havarier har vi sett tidligere, sier han til svenske Aftonbladet.

Han fremlegger en annen teori der flyet kan ha flydd inn i luft med mye underkjølt vann som fører til ising.

– Da kan man havne i en modus hvor ikke kan kontrollere flyet. Man mister kontrollen og klarer ikke lenger å ligge i høyden. Det kan gå veldig raskt, sier Kjäll til avisen.

Tviler på teknisk feil

Han tviler på at ulykken ble forårsaket av en teknisk feil. Hercules-flyene er robuste med flere pararelle systemer som slår ut dersom noe skulle slutte å virke.

– Noen kan ha blitt distrahert og glippet på å sjekke innstillingen til autopiloten. Ved ekstremvær må innstillingene hele tiden overvåkes, ellers vet man ikke når man skal gå opp eller ned i høyde, sier han.

Den svenske havarikommisjonen som

HERCULES KEBNEKAISE

Politiet leter fortsatt etter 'den svarte boksen'.

Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX

skal finne årsaken til ulykken ønsker ikke å uttale seg om teoriene til Kjäll. Havarikommisjonen avviste tidligere i dag at ulykkesflyet fløy taktisk.

– Mange fly som går ned på grunn av slike forhold

Flysjef, pilot og utdanningsansvarlig i Kallax Flyg AB, Ingemar Holmström, bekrefter overfor Dagbladet at Kebnekaise byr på enorme utfordringer for flygere som ferdes i fjellandskap. Også han peker på den såkalte venturieeffekten.

– Når det blåser harde vinder, hender det faktisk at høydemåleren ikke stemmer. Er det i tillegg litt grått, slik at horisonten viskes ut, ser ikke pilotene en fjelltopp som kan stikke opp. Det er mange fly som har gått ned i fjellet på grunn av slike forhold, sier flysjefen til avisen.

Gikk nesten klar av fjelltoppen

Svensk politi mener det norske Hercules-flyet kan ha vært svært nær ved å gå klar av fjellryggen da ulykken skjedde torsdag ettermiddag.

Teorien støttes av at letemannskaper har funnet deler av flyet på begge sider av fjellryggen, skriver Dagbladet.

Radarmålinger viser at flyet befant seg mellom 2.194 og 2.316 meter over bakken like før det krasjet. Kebnekaise er 2.111 meter på det høyeste punktet.

Søket etter omkomne og «den svarte boksen» ble gjenopptatt mandag morgen.

I de såkalte svarte boksene finnes alle tekniske flydata, samt all kommunikasjon, både den som foregikk inne i flyet og den som var med andre besetninger, samt kommunikasjonen med flygelederne.

Å finne ferdskriver og taleregistrator er avgjørende for om havarikommisjonen skal kunne få kartlagt hvorfor ulykken skjedde.

SE VIDEO: Her krasjet flyet:

Video Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise

SE VIDEO: Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise.

AKTUELT NÅ