Føreren av en varebil hadde klaustrofobi, og fikk legeerklæring på fritak for bruk av bilbelte. Føreren mistet livet for rundt fire år siden i en møtekollisjon, og brukte ikke sikkerhetsbelte.
Statens Havarikommisjon for Transport (SHT)s analyse av ulykken slår fast at føreren av bilen kunne overlevd dersom han hadde brukt bilbelte.
– Føreren hadde sannsynligvis overlevd hvis han hadde brukt belte. Det er det som er det håpløse i denne situasjonen, sier overlege Arne Stray-Pedersen til NRK.no.
- Les også: 13 av 26 trafikkdrepte kunne overlevd
- Les også: – Det skal ikke være lettvint å gi fritak for bilbeltebruk
– Ingen grunn er god nok for fritak
Stray-Pedersen har bidratt med medisinske vurderinger til rapporten som SHT la fram tirsdag. De har gransket åtte møteulykker i 2008 og 2009, hvor 26 personer mistet livet.
SHT stiller nå spørsmål ved gyldigheten av fritak for bilbeltebruk som følge av klaustrofobi, og viser til Helsedirektoratets legeveileder utgitt i november 2011 hvor det påpekes at legene skal være «meget restriktive» med å gi slike fritak.
Det ble konstatert klart overlevelsesrom på førerplassen der personen satt, derfor krever SHT nå at legenes praksis på dette området følges opp.
– Ingen medisinsk grunn er god nok for å slippe bruk av bilbelte, sier overlege Arne Stray-Pedersen.
SHT har konstatert at minst tre personer kunne overlevd ulykkene i 2008 og 2009 ved bruk av belte. Føreren med legeerklæring er en av disse.
Norge er bundet av et EU-direktiv slik at det også i Norge er mulig å få fritak for bilbeltebruk av medisinske årsaker, men direktivet spesifiserer ikke når slikt fritak kan gis.
– Denne ulykken er en av de hvor sjåføren omkom uten å ha brukt bilbelte. Vi stiller spørsmål rundt dette. Det er viktig at legene er restriktive rundt denne praksisen, sier avdelingsdirektør i Havarikommisjonen Rolf Melum til NRK.no.
102 hadde legeerklæring
67.000 biler ble kontrollert i Statens vegvesens bilbeltekontroller i slutten av mai i 2010. I denne kontrollen hadde 102 legeerklæring om fritak for beltebruk, men det finnes ingen oversikt over hvor mange i Norge som har legeerklæring om fritak for bilbeltebruk.
De som har legeerklæring på fritak fra bruk av bilbelte slipper bøter om de ble stoppet i bilbeltekontroll.
– Vi har vært opptatt av at så mange som mulig bruker bilbelte, fordi det er det trafikksikkerhetstiltaket som redder flest liv. Vi oppfordrer legene til å være bevisste på dette før de vurderer dispensasjon fra beltebruk, sier pressesjef i vegdirektoratet Kjell Bjørn Vinje til NRK.no.
I følge forskrift om «Bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn» gjelder ikke påbud om bilbelte under visse omstendigheter.
– Man har mulighet til å vise legeattest om man blir stoppet i en bilbeltekontroll. Vi må legge til grunn at de som har dispensasjon fra bilbeltebruk har en gyldig medisinsk grunn for det, sier Vinje.
Vurderer å endre praksisen
I forbindelse med en større regelverksgjennomgang som nå planlegges, vil Helsedirektoratet se på forskriftsbestemmelsen og vurdere om det er mulig å gjøre innstramninger i forskriften.
– Etter vårt syn er det svært få tilfeller hvor det er nødvendig med fritak for bruk av bilbelte, sier Bente Moe, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.
– Vår veileder til legene for førerkort er i tråd med direktivet, men vi tilrår sterkt at de er tilbakeholdne med å gi slike fritak. Vi understreker også at det skal være en tidsbegrensing på fritaket og vår tilråding er at det gis for maksimalt to år. Er legene i tvil, kan de kontakte fylkesmannen, sier Moe.