Hopp til innhold

Dieseltyver tapper tanken tom

De kommer om natten mens yrkessjåførene sover og tapper tanken tom for drivstoff. Nå er sjåførene leie av tyveriene, og de føler seg utrygge om natten.

Video RUMENSKE-BANDER-071211-WW

NETT-TV: – Jeg hadde nettopp fylt full tank med diesel og la meg om kvelden. Om morgenen var dieseltanken tom, forteller yrkessjåfør Sven Ottar Borgen til NRK.

– Jeg hadde nettopp fylt full tank med diesel og la meg om kvelden. Om morgenen var dieseltanken tom. Tanken tar ca. 450 liter diesel. Jeg var heldig fordi jeg sto parkert på en bensinstasjon, så jeg måtte bare ta en ny runde og fylle på nye 440 liter, sier yrkessjåfør Sven Ottar Borgen.

Har installert lås

Etter tyveriet har Borgen installert en sikkerhetslås på tankåpningen.

– Jeg har montert på en sil. Den er tett og har et låsbart lokk. Men hva hjelper det? Det er bare å ta en skrutrekker, hugge hull på tanken og tre ned en slange. Og tanken koster 30 000 kroner, sier han.

En tank med diesel koster rundt 4000. Så Borgen forteller at det egentlig lønner seg å la være å ha et låsbart lokk, slik at ikke tanken blir ødelagt.

Borgen er ikke den eneste som har blitt utsatt for dieseltyvene. Mange kan fortelle om tyveri av drivstoff og bildeler. Borgen mener at tyveriene fører til økende utrygghet blant yrkessjåfører. Selv lå han og sov i bilen da dieseltanken ble tømt.

– Yrkessjåfører føler seg utrygge

– Hele tida ligger du der og hører etter. Er det noen biler som stopper? Jeg har begynt å våkne midt på natten på grunn av utrygghet. Før så låste jeg aldri bildøra når jeg sov, men det har jeg begynt med nå. Vi sjåfører føler oss utrygge når vi ligger i bilen med bare et tynt lite blikkskur rundt oss. Til slutt får vi ikke sove fordi vi bare ligger og lytter etter alle ulyder, sier han.

Og hører han noe, er det ikke noe han får gjort med det.

– Jeg tør ikke gå ut selv om jeg skulle høre dem romstere der ute. Da låser jeg heller bilen og lar dem holde på, sier han.

Harry Nilsen er fylkesleder i Norges Lastebileierforbund Oslo og Akershus. Han mener at dieseltyverier er et økende problem.

– Omfanget øker fra dag til dag. Spesielt de siste to årene har dette blitt et kjempeproblem for oss i bransjen. Tyvene kjører rundt og suger opp drivstoff fra mange vogntog som står på rasteplasser om natten. De er proffer, og de kommer seg også inn i biler og kopierer kort og stjeler, sier han.

– Tyvene er vanskelige å ta

Nilsen mener tyveriene blir begått av utenlandske sjåfører.

– Det er utenlandske transportører som driver ulovlig innlandstransport. Og de har ikke råd til å kjøpe diesel i Norge, så de stjeler dieselen vår og tar jobbene våre, sier han.

Han forteller at de har anmeldt mange forhold, men at tyvene er vanskelige å ta. Og da politiet for en stud tilbake pågrep et utenlandsk vogntog med både diesel og tappeutstyr, ble de til slutt nødt til å la dem dra videre fordi ingenting lot seg bevise.

Nilsen forteller at hans eget firma har opplevd å bli frastjålet diesel for mellom 150 og 200 tusen kroner de siste to årene.

Prøver å avdekke nettverket

Gro Smedsrud er stasjonssjef ved Manglerud politistasjon. Hun er kjent godt kjent med dieseltyveri-problemet.

– Vi mottok en anmeldelse sist uke fra en bedrift på Sjursøya som hadde blitt frastjålet store mengder diesel de siste ukene. Vi satte i gang med spaning, og en natt tok vi to personer på fersk gjerning idet de tømte anlegget til bedriften, sier hun.

Men Smedsrud forklarer at det er veldig vanskelig å avsløre tyver dersom de ikke blir tatt på fersken. Hun mener at det er et stort marked for tyveriene, og at det er snakk om store verdier som blir stjålet.

– Markedet er nok stort, og det var tydelig at tyvene vi tok hadde gjort store forberedelser. De har brukt flere timer på hver operasjon. Vi prøver å avdekke nettverket og lagringsplassene de bruker, for dette er nok organisert i stor stil, sier hun.

– Vi har full forståelse for at dette er en stor utfordring for bransjen, og vi skal gjøre det vi kan for å få tak i tyvene, sier Smedsrud.

AKTUELT NÅ