Hopp til innhold

Vil gjøre det billigere å kjøpe elhybridbiler

Regjeringen vil gjøre det 20 prosent billigere å kjøpe elhybridbiler. Dette er biler som hovedsaklig går på batteri, men som ennå ikke er i salg. Dieselbiler blir derimot dyrere i 2012.

Video Regjeringen vil gjøre elhybridbiler billigere

Regjeringen vil gjøre elhybridbiler billigere. Samtidig blir dieselbiler dyrere. Reportasje fra Dagsrevyen.

Ved kjøp av en vanlig familiebil i Norge i dag må man ut med en kjøpsavgift på mellom 100.000 og 150.000 kroner.

Det er denne avgiften som kuttes med 20 prosent på elhybridbiler fra neste år, ifølge opplysninger fra regjeringens statsbudsjett for 2012. Det er også da de første elhybridbilene kommer for salg.

Elhybridbiler er biler som hovedsaklig går på strøm, men som også har en liten forbrenningsmotor. De slipper derfor ut langt mindre CO2 enn vanlige dieselbiler.

– Det er en veldig gledelig nyhet for de mange, mange tusen rundt om i de store byene, som er sterkt plaget med helseskadelig luftforurensning hver eneste vinter, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekkeb støtter den nye linjen fra regjeringen.

Foto: NRK

Har ikke vurdert elhybrid

Gry Lillejordet og familien er på jakt etter ny bil, og skal prøvekjøre en Volvo V70 Diesel. Lillejordet sier at hun ikke har tenkt på å kjøpe en mer miljøvennlig bil.

– Nei, ikke mer enn det jeg tenker at de nye bilene allerede er. De er jo mer miljøvennlige i de gamle, sier Lillejordet til NRK.

Lillejordet oppgir reisevei som en grunn til at hun ikke har vurdert å kjøpe en elhybridbil.

– Jeg bor på landet, og har ganske lang vei å kjøre, så det tror jeg ikke vil fungere, sier Lillejordet, som bør ta avgjørelsen om bilkjøp raskt, dersom man velger å gå for dieselvarianten.

Lillejordet

Gry Lillejordet og resten av familien synes regjeringen er vinglete i dieselspørsmålet.

Foto: NRK

Diesel øker

For samtidig som elhybridbilene skal bli billigere fra neste år, går prisen på dieselbiler andre veien neste år, etter det NRK erfarer.

– Det som er gledelig nå er at regjeringen faktisk tar tak i de problemene den økte dieselbruken har ført til, med det giftlokket som har ligget over både Oslo og Bergen og andre norske byer, sier Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Økningen i prisen på dieselbiler fra den rødgrønne regjeringen kommer bare fem år etter at den samme regjeringen gjorde dieselbiler billigere.

Norges-Automobilforbund (NAF) mener Regjeringen gjør det det alt for uforutsigbart å være bileier i Norge.

– Dette er et signal fra myndighetene om at man ønsker å lappe på et avgiftssystem. Vi tror den generelle bilist blir forvirret av slike utspill. Det er nå på tide at Regjeringen tar en helhetlig gjennomgang av de norske bilavgiftene.

– Vet ikke hva man skal tro

At den generelle bilist kan bli forvirret av regjeringens utspill, kan familien Lillejordet være et eksempel på.

Familien var av den oppfatning at dieselbiler er «ganske miljøvennlige».

– Det er ikke lenge siden de sa at det var bedre, så jeg synes de er litt vinglete der. De kunne ha bestem seg. Først sier de at det er bra, og så går mange og kjøper det, og så sier de at det ikke er bra. Man vet ikke hva man skal tro, sier Lillejordet.

Oppgitt Jensen

Frps leder Siv Jensen mener endringene er forvirrende. Hun viser til at regjeringen for fem år siden rådet folk til å kjøre miljøvennlig diesel:

– Først sendte regjeringen et signal til befolkningen om at «Løp og kjøp dieselbiler, det er miljøvennlig», sier Jensen til NRK.

– Jeg var en av dem som trodde på dem. Men det er jammen meg siste gang jeg skal høre på et råd fra den rødgrønne regjeringen. Nå, fem år etterpå, får jeg høre at jeg er et miljøsvin, sier en oppgitt partileder.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger