Med unntak av for Østfoldtoget, som går som vanlig på sporene 16-19, må alle togene snu før Oslo S. Det betyr at passasjerer i stor grad må belage seg på buss. Togstansen er Norgeshistoriens lengste, og berører tusenvis av passasjerer.
Over 250 arbeidere inntar Oslo S og tunnelen for å utføre over 2.500 vedlikeholdstiltak.
I perioden vil det ikke gå tog mellom Oslo S og Skøyen, Grefsen og Bryn.
Også Flytoget stenges for togtrafikk, og man må påregne minst 20 minutter ekstra reisetid til og fra Gardermoen.
Flytoget setter opp egne busser fra stasjonene Drammen, Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen og Oslo S til Lillestrøm stasjon. Unntaket er Nationaltheatret stasjon. Fra denne stasjonen kan du ta t-banen til Oslo S og flytogets buss videre.
Les mer: Slik blir nye Oslo
Nødvendig
– Jernbaneverket gjør en rekke tiltak i Oslo sentrum og Oslo sentralstasjon, men også i Oslotunnelen og tilstøtende områder. De er i gang med en masse viktig arbeid for at jernbanedriften skal gå bedre i fremtiden, sier informasjonsansvarlig i NSB Åge-Christoffer Lundeby til NRK.
– Dette varer til 8. august. Når man skal på jobb 8. august skal dette være avsluttet, forsikrer Lundeby.
På sine hjemmesider har Jernbaneverket lagt ut en detaljert plan for togaviklingen i perioden. NSB opplyser at de vil ha kundeveiledere tilgjengelig på de fleste stasjoner.
Sjekk hvor og når togene går her
Har du et togtips? Kontakt NRK
Ferdig i 2012
Stengingen skyldes en omfattende fornyelse av spor og kontaktledningsanleggene på strekningen mellom Etterstad og Lysaker, som også omfatter Oslo Sentralstasjon og Oslo-tunnelen.
Prosjektet med fornyelse av jernbanen gjennom Oslo startet i 2009 og skal være ferdig i 2012. Arbeidene vil koste vel 1,5 milliarder kroner.
Også i fjor stengte Oslo S i en lang periode på grunn av oppgraderingsplanen.