Hopp til innhold

– Vi har en kapasitetsutfording

I ettermiddag måtte Telenor igjen ut å beklage telefontrøbbel for sine kunder. Selskapet kan ikke utelukke at det oppstår nye problemer i tida framover.

Telenor forklarer problemene i mobiltrafikken

Administrerende direktør i Telenor, Ragnar Kårhus, kan ikke love at telefonproblemene ikke vil oppstå igjen.

Foto: Ingunn Andersen / NRK

I dag oppsto det nok en gang problemer med mobilnettet til Telenor, bare én uke etter at hele nettet var nede i 18 timer. Denne gangen var det i hovedsak 2G-nettet som ble rammet, dermed er det en vesentlig færre kunder som er berørt.

Også en del bedriftskunder med Telenor ProffNett-abonnement hadde problemer med å komme gjennom på telefon i ettermiddag.

Selskapet måtte dermed innkalle til pressekonferanse på Fornebu, der de nok en gang måtte beklage situasjonen overfor sine frustrerte kunder. Problemene med telefonnettet har den siste uka gått hardt utover Telenors troverdighet. Likevel kan ikke administrerende direktør Ragnar Kårhus utelukke at det skjer igjen.

– Jeg kan ikke stå her og si at dette ikke skjer igjen, men når dette først skjer, har vi nå fått rutiner og beredskap på plass som kan håndtere det raskt, sa administrerende direktør Ragnar Kårhus på pressekonferansen.

Sprengt kapasitet

Telenor ble klar over problemet etter å ha mottatt flere meldinger fra frusterte kunder som hadde problemer med å ringe fra klokka 14.30 i ettermiddag. Klokka 17.30 gikk trafikken i mobilnettet som normalt igjen.

Administrerende direktør i Telenor, Ragnar Kårhus, beklager overfor alle involverte, og innrømmer at Telenor står overfor en kapasitetsutfordring.

– Vi ser og er klar over at vi har høy kapasitet i nettet. Og vi er nok tettere på de kapasitetsgrensene enn vi har sett tidligere, sa han på pressekonferansen i ettermiddag.

Men til tross for erkjennelsen om sprengt kapasitet, har Kårhus ikke noen oversikt over når dette skal utbedres.

– Det er vondt

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas satt i et pressemøte i St. Petersburg da han fikk melding om feilen, og hev seg straks over telefonen for å ringe til administrerende direktør, Ragnar Kårhus, som satt hjemme i Norge. Under ettermiddagens pressekonferanse deltok han via telefon fra Russland

– Det er svært beklagelig at vi nok en gang har hatt ustabilitet i nettverket. Vi ser alvorlig på at den ene hendelsen kommer etter den andre, sa han til de frammøtte.

Baksaas sa samtidig at det har vært en vanskelig sak for Telenor, og på spørsmål om situasjonen er pinlig for selskapet, innrømmet han at det er et beskrivende ord.

– Dette er vondt for en tjenesteleverandør med et moderne nettverk. Det er like vondt som forrige gang.

Rammet Trøndelag og Nord-Norge

Problemene var verst fra Ålesund og nordover. Ifølge Post- og teletilsynet var fylkene Nordland, Troms Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal berørt av feilen.

Kundene som ble berørt av feilen forrige helg slapp å betale for all mobilbruk fra fredag til mandag. Om dette blir aktuelt å gjøre som plaster på såret denne gangen også, er imidlertid usikkert.

– Denne gangen har problemene en relativt begrensa konsekvens, så dette er ikke en problemstilling vi har diskutert, sa Kårhus på pressekonferansen.

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas deltok på pressekonferanse fra Russland.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Telefontrøbbelet i dag skal ikke ha samme utløsende årsak som i forrige uke, men konsekvensene for kundene er de samme, ifølge Baksaas.

– Vi jobber på spreng, og er utrolig opptatt av å komme tilbake til en normal beredskapssituasjon.

AKTUELT NÅ