– Her er det 70 kilometer i timen, ganske smalt, og biltrafikk i begge retninger, så her blir det en del situasjoner der biler som kommer bak blir utålmodige og kjører forbi, forteller Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes landsforening.
– Sneier syklistene
I anledning en aksjon for å markere at de vil ha en endring i trafikkreglene, valgte Gjøs selv å sykle langs en trafikert vei i Bærum.
– Noen ganger går det så fort at det hender bilene sneier syklister, sier Gjøs.
Han mener kravet deres om minimum én og en halv meters avstand mellom syklister og bilister vil redusere antallet ulykker.
Over 30 døde i sykkelulykker
Løse anslag viser mellom fem og seks tusen syklister blir skadet i trafikkulykker per år i Norge. Over 30 personer har mistet livet i sykkelulykker de siste fire årene.
– Det absolutt viktigste med en slik endring i trafikkreglene er det forebyggende, og det informasjonsmessige. Kommer det inn et tydelig krav i trafikkreglene, så er det mye enklere å formidle dette til alle trafikanter, sier syklisten.
Vegvesenet positive
– Dette ser vi gjerne på, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens vegvesen.
Han sier det er vanskelig å kommentere enkeltforslag til endringer i trafikkloven på stående fot, men sier han gjerne vil diskutere forslaget med Syklistenes landsforening.
– Syklistene er en utsatt trafikantgruppe som må sikres bedre, men vi må ha en dialog for å finne en balansegang som ivaretar alles interesser, sier Vinje til NRK.no.
Vinje har foreløpig ingen kommentar til hvordan en slik lovendring eventuelt skal håndheves.
Utfordrer statsministeren
Generalsekretæren mener det er på tide av statsminister Jens Stoltenberg, som selv er en ivrig syklist, kommer på banen.
– Det blir veldig enkelt for ham å konstantere at det er farlig å sykle i norske byer. Han har hatt fem år på å gjøre noe med dette. Så jeg vil utfordre ham til å gjøre noe med saken, slik at det også oppleves som tryggere å sykle for ham også, sier Gjøs.
Les:
Les også:
Les mer:
Hva mener du om forslaget?