Hopp til innhold

Mangler kontroll på IT-utgifter

Staten har ingen oversikt over hvor mye det offentlige bruker på IT i året. Samtidig fortviler ansatte over manglende styring, systemer som ikke fungerer og en digital hverdag som fremdeles er langt unna.

hans christian holte

Hans Christian Holte er direktør i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Foto: NRK

I Lyngdal sitter sykepleier Nancy Svindland på kommunens sykehjem og skriver inn en pasientjournal i datasystemet.

For et par timer siden ble den printet ut fra dataregisteret på sykehuset i Flekkefjord, men fordi de to systemene ikke fungerer sammen må alt nå skrives inn manuelt.

– Det føles som unødig dobbeltarbeid. Jeg blir fort sittende i tre kvarter, og da blir man revet mellom dette og pasientene, forteller Svindland.

Listen lang over problemer

De praktiske problemene som de ansatte opplever illusterer noen av utfordringene med IT-systemene i det offentlige Norge.

Listen over ting som ikke fungerer optimalt er lang.

NAV sliter med systemer som bryter sammen og ikke fungerer opp mot hverandre. Politiet har et system som blir lammet av virusangrep – og i helsesektoren får fremdeles legene lister over pasienter på diskett.

Men likevel renner pengene til IT-sektoren ut i stor hastighet fra de offentlige budsjettene.

Store investeringer

IT-sektoren anslår selv at offentlig sektor årlig bruker et sted mellom 70 og 100 millarder kroner, men selv ikke regjeringens eget fagdirektorat for IT har en presis oversikt.

– I dag så har vi ikke tall på dette, annet at det er store investeringer. Det er noe vi jobber med, forteller direktør Hans Christian Holte i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Difi-direktøren går langt i å innrømme at det mangler en sentral styring av IT i det offentlige Norge. I sitt direktorat har han rundt 30 personer som skal følge med på alle de store IT-prosjektene i Norge.

– Det har nok vært en situasjonen med veldig store investeringer fra mange ulike aktører - en historie hvor alle har arbeidet med sine egne IT-løsninger. Det gjør at vi nå står ovenfor et voldsomt arbeid med å få dette til å henge sammen, sier Holte.

– Hva er det som har sviktet?

– Jeg vil ikke peke på noen direkte, men det jeg savner er en større bevissthet på hvor viktig det er med en skikkelig satsning på IKT, sier Difi-direktøren.

nancy svindland

Sykepleier Nancy Svindland opplever konsekvensene av dataproblemene daglig.

Foto: NRK

– En skremmende mangel på oversikt

Ledelsen i bransjeorganisasjonen IKT Norge synes det er skremmende å se hvilken mangel på kontroll staten har når det gjelder det offentliges innkjøp av IT-tjenester.

– Jeg har opplevd at sentrale politikere ringer meg og spør hvor mye de bruker på IKT-tjenester i Norge. Det synes jeg er skremmende. Det vitner om mangel på oversikt og kontroll, noe som gjør at de mangler grunnlag for å ta skikkelige beslutninger, forteller direktør for myndighetskontakt i IKT Norge, Hallstein Bjercke.

Riksrevisjonen har tidligere rettet krass kritikk mot IT-politikken i Norge.

Helsesektoren har blitt kritisert for å ikke klare å få til et digitalt system som fungerer tilfredstillende mot både sykehusene og kommunehelsetjenesten.

Savner forståelse

Nav har fått kjeft for å ha en dårlig informasjonsflyt og datasystemer som ikke fungerer.

Men den sterkeste kritikken kom mot regjeringen for to år siden, da Riksrevisjonen slo fast at det mangler penger og prioriteringsevne.

– Det jeg savner er en forståelse av IKTs betydning. Jeg skulle ønske det var en tydeligere bevissthet på hvor viktig en skikkelig helhetlig satsing på dette er for fremtidens offentlige Norge, sier Holte.

– Hvor savner du en slik bevissthet?

– Jeg savner en satsing som er langsiktig, sterk og tydelig, og som legger vekt på at vi skal ha noen fellesløsninger for å få til en utvikling.

AKTUELT NÅ