Langeland, som er medlem både av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite og transportkomiteen, viser til den kraftige kostnadsveksten etter at drift og vedlikehold av veinettet ble konkurranseutsatt i 2003.
– Vi skulle spare 25 prosent, men endte opp med at kostnadene etter privatiseringen har steget med mellom 70 og 100 prosent. At bransjen flere ganger er tatt for ulovlig prissamarbeid viser hvor ille anbudssystemet fungerer på veisektoren, sier Langeland.
Etterlyser ny høring
Langeland mener kontroll- og konstitusjonskomiteen bør avholde en ny høring om organiseringen av veivedlikeholdet. Han regner med at Riksrevisjonen fortsatt følger utviklingen på dette området, og håper Økokrim griper fatt i saken.
– Både Ap, Sp og SV i kontrollkomiteen har satt store spørsmålstegn ved om dagens anskaffelsessystem er riktig, og om en del av drifts- og vedlikeholdsoppgavene i det hele tatt egner seg for konkurranseutsetting, sier han.
Kolo Veidekke og NCC Roads etterforskes for ulovlig prissamarbeid hvor de delte markedet mellom seg og ble enige om hvilke priser de skulle gi i anbudskonkurransene.
Les mer: