– Vi vil avvikle togmonopolet for å sikre de reisende et best mulig tilbud, sier Ingjerd Schou (H) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Hun mener erfaringene med å sette Gjøvikbanen ut på anbud har vært positive.
– Konkurranseutsettingen har bidratt til lavere offentlige kostnader og bedre tilbud til passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.
Sammen med partifellene Gunnar Gundersen, Øyvind Halleraker og Lars Myraune fremmer Schou på nyåret et representantforslag for Stortinget om å konkurranseutsette Kongsvingerbanen.
– Kongsvingerbanen har mange av de samme utfordringer som Gjøvikbanen var stilt overfor den gang denne ble konkurranseutsatt, mener Høyre-politikerne.
- Les også:
Bråstopp
Den rødgrønne regjeringen satte i 2005 en stopper for Bondevik II-regjeringens planer om å konkurranseutsette Sørlandsbanen og Bergensbanen.
Anbudet på Gjøvikbanen var kommet for langt til å stoppes, men privatiseringsmotstanderne fant trøst i at NSB Anbud AS slo danske DSB og franske Connex og vant konkurransen om drift av persontransporten på strekningen.
– Det er for sent å stanse anbudet på Gjøvikbanen, men det er uaktuelt med videre konkurranseutsetting, sa Aps jernbanepolitiske talskvinne Sigrun Eng til NTB før valget i 2005. Senterpartiets Jorunn Ringstad var fullt på linje, og viste til dårlige erfaringer med anbud på persontrafikk i Sverige og Storbritannia.
I opposisjon har Høyre flere ganger påpekt nødvendigheten av å utfordre NSB-monopolet for å sikre de reisende et bedre tilbud.
– Forrige vinter opplevde norsk jernbanesektor sterk turbulens, vesentlig dårligere regularitet og nedgang i antall passasjerer. Dersom situasjonen ikke bedres denne vinteren, vil dette innebære et alvorlig tillitsbrudd overfor alle som er avhengige av at togene går når de skal, hevder Schou.
– Høyre mener at det er viktig at jernbanen drives effektivt. Driftsformen kan ikke avgjøres av ideologiske kjepphester eller privat allergi, legger hun til.
- Les også:
- Les også:
Skeptiske ansatte
Under behandlingen av statsbudsjettet for 2010 foreslo Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti å sette drift- og vedlikeholdsoppgaver ut på anbud for å styrke satsingen på jernbanen.
De ansattes organisasjoner mener dette er feil vei å gå. I et intervju med Dagsavisen trakk nestleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund linjene tilbake til Bondevik II-regjeringen da all drift av infrastruktur ble konkurranseutsatt. Ifølge Sæthre førte dette til at halvparten av alt operativt personell forsvant fra jernbanesystemet, noe hun mener Jernbaneverket ennå bærer preg av.
– 800 ansatte ble forespeilt oppsigelser og sluttet. Det tar tid å bygge opp denne kompetansen igjen, sa Sæthre til avisen.
Hun fikk støtte av lederen i Norsk Lokomotivmannsforbund Øystein Aslaksen. Han mener private ikke har den kompetansen som skal til, og at den bare finnes i Jernbaneverket og Sporveien.
– Når man har konkurranseutsetting som ideologi i stedet for å se på realitetene, går det galt, konkluderer han.
- Les også: