Hopp til innhold

– Norske rederier kan drive sosial dumping lovlig

En over 150 år gammel lov gjør at norske rederier kan flagge ut til Færøyene, erstatte det norske mannskapet med billig, utenlandsk arbeidskraft - og fremdeles operere som før langs norskekysten.

Tankskip

– Norske sjøfolk blir kastet i land, den utenlandske arbeidskraften er jo mye billigere.

Foto: HO / Reuters

– De hadde jo ikke bruk for norsk mannskap. Det er tragisk, det som skjer, sier Kåre Eivind Solem (64) til NRK.no.

Han har jobbet på sjøen i nesten 50 år, siden han var 15 år, men i sommer var det slutt. Han var blant de mange ansatte som ikke fikk fornyet kontrakt da det norske rederiet Nor Lines Rederi AS flagget ut til Færøyene.

– Det er leit. Det er dette jeg kan, og jeg skulle gjerne ha fortsatt litt til, sier Solem.

– Norske sjøfolk blir kastet i land

Hans tidligere kollega Kai Ove Rong var hedigere enn Solem. Rong var blant de få som fikk beholde jobben.

Kai Ove Rong

Kai Ove Rong mistet mange av sine norske kollegaer da rederiet han jobber for, flagget ut.

Foto: Privat

– Norske sjøfolk blir kastet i land, den utenlandske arbeidskraften er jo mye billigere. Det var mange av mine kolleger som mistet jobben da rederiet flagget ut. Det var helt jævlig å se kollegaene mine gå i land, sier Rong til NRK.no.

Da daglig leder i Nor Lines Rederi AS skulle orientere om utflaggingen i et brev i juli, skrev han:

«Det er planlagt å flagge ut alle NOR- (Norsk Ordinært Skipsregister, journ. anm) og NIS-skip (Norsk Internasjonalt Skipsregister, journ. anm) til FAS (Færøysk Skipsregister) i løpet av høsten 2010, og underordnet besetning vil bli erstattet av filippinsk mannskap (...)».

Dette kan rederiet gjøre uten at det får noen konsekvenser for deres arbeidsområder.

Filippinere og østeuropeere erstatter norsk mannskap

Årsaken til det er en 152 år gammel avtale, som ble inngått i 1858 mellom Danmark og Sverige. Den inkluderer automatisk både Norge, som den gang var i union med Sverige, og Færøyene, gjennom Danmark.

Denne avtalen gir skip med færøysk flagg tilgang på norskekysten. Færøyene er en av de nærmeste flaggstatene hvor det er tillatt å operere med lønning som tilsvarer internasjonal minstestandard.

Dermed kunne Nor Lines Rederi AS flagge ut til Færøyene, si opp store deler av det norske mannskapet, i stedet ansette langt billigere filippinere eller østeuropere, og så fortsette å operere som før langs norskekysten.

Dette gjelder både skip som driver med godstransport og ferger som har passasjertransport.

– Tjener halvparten av det vi gjør

– Det er helt på trynet og noe forbanna tull at det skal være sånn. Filippinerne tjener rundt 12.000 kroner i måneden, som er halvparten av hva vi norske ansatte får. Det er mye penger på Filippinene, men vi blir taperne, for vi blir jo økonomisk utkonkurrert og mister jobbene våre, sier Rong.

Kåre Eivind Solem synes det er ille at en gammel avtale rammer de norske mannskapene - som han selv - på den måten.

– Det er underbetalte folk som jobber i norsk farvann. Dersom rederiene lener seg på en lov fra 1858, synes jeg det er på tide å se på den loven og få den fjernet. Skal rederier drive langs norskekysten, bør det være under norsk flagg. Slik trygger vi egne arbeidsplasser og næringen, sier Solem.

NRK.no har fått tall fra Færøysk Skipsregister (FAS) på hvor mange skip med norske eiere de har i sine registre.

Per i dag er det 16 skip med norske eiere som seiler under færøysk flagg, og disse har vært flagget ut i løpet av de seks og et halvt siste årene.

Norske skip som står i NIS, det Norske Internasjonale Skipsregisteret, har til sammenligning ikke lov til å seile i norsk farvann, fordi de har et internasjonalt lønnsnivå, som er lavere enn det norske.

– Sosial dumping i et nøtteskall

Men skip med færøysk flagg slipper altså til - til tross for mannskap som jobber for lønn som ligger langt unna norsk standard.

– Timelønnen til en utenlandsk arbeider ligger 5-6 ganger lavere enn lønnen til en norsk arbeider. Dessuten ligger overtidskompensasjonen på 25 prosent internasjonalt, men på 50 eller 100 prosent på norsk nivå, sier nestleder i Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

– Norske sjøfolk blir satt på land fordi de ikke kan konkurrere med de utenlandske arbeidernes lønn på 25 kroner i timen. Nordmennene blir utkonkurrert på pris, ikke på kvalitet. Dette er sosial dumping i et nøtteskall.

Sjømannsforbundet har tatt med norske myndigheter og bedt dem reforhandle avtalen.

– Ellers ser det mørkt ut. Jeg tror norsk maritim næring ennå har en fremtid, men det krever at det ryddes opp, sier Hansen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger