Hopp til innhold

- Vanskelig for folk å oppdage matjuks

Forbrukerrådet mener det er for vanskelig for forbrukerne å finne ut hvor mye vann og fosfat produktene i matbutikken inneholder.

Audun Skeidsvoll, direktør i Forbrukerrådet

Politisk direktør i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, mener det er for vanskelig for forbrukerne å finne ut om maten de kjøper i butikken inneholder fosfat eller andre uønskede tilsetninger.

Foto: NRK

NRK Brennpunkt har de siste dagene avslørt hvordan fiskeforedlingsprodusenter pumper opp fiskefileter med saltlake og fiskeavskjær for å øke vekta.

– Dette er rett og slett juks og fanteri, sier Audun Skeidsvoll, politisk direktør i Forbrukerrådet.

Han er bekymret over hvor vanskelig det er for forbrukerne å oppdage om maten de kjøper inneholder fosfat og andre uønskede tilsetninger.

– Vi finner mye fosfat og vann i mange forskjellige produkter. Men enten den er badet, tromlet eller injisert i disse produktene er det åpenbart at forbrukerne ikke skjønner dette når de leser næringsdeklarasjonen, sier Skeidsvoll.

Video Tilsetninger i maten

SE VIDEO: Maten er tilsatt stoffer forbrukere flest ikke tenker over.

– Umulig å trenge igjennom

Han avviser at det er forbrukerne som er dumme som ikke forstår.

– Dette er så godt gjemt bort i benevnelser og kjemiske formler at det er bortimot umulig for et vanlig menneske å trenge igjennom, sier han.

Forbrukerrådet sier denne måten å foredle produkter på utelukkende skjer for å manipulere prisen.

– Det er jo først og fremst for å binde saltvannet i muskulaturen i kjøttet slik at du kan selge dette for en høyere kilopris, og rett og slett få mer for å selge saltlake enn for å selge kjøtt. Vi kaller det juks og dette er ikke bra i det hele tatt.

Forbrukerrådet tror heller ikke at folk flest er klar over at maten de kjøper kan være pumpet opp med en god del mengder vann.

– Det er litt av en tryllekunst å finne dette på pakken. Først og fremst bør kundene gå i butikken og spørre dem som jobber der, for vi må kunne ha en grunnleggende tillit til de som leverer maten til oss, sier Skeidsvoll.

– Må være på forbrukernes side

Forbrukerrådet går også ut og med en kampanje på det sosiale nettstedet Facebook under slagordet «Nei til fiskejuks».

– Det hjelper at det settes fokus på det, men nå må det også handling til. Nå må politikerne og Mattilsynet på banen, for vi trenger et aktivit tilsyn og politikere som er på forbrukernes side i denne saken, sier Skeidsvoll.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

AKTUELT NÅ