Hopp til innhold

- Ikke så verst, Kleppa

Opposisjonen er stort sett fornøyd med regjeringens satsing på vei og jernbane.

Video HAREIDE-NAKKIM-011010-WW

Nestleder i KrF, Knut Arild Hareide er fornøyd med samferdselsministeren.

Foto: Nyhetsspiller

Regjeringen har foreslått å sette av 2,5 milliarder kroner i budsjettforslaget til den nye transportplanen. En plan som for perioden 2010-2019 har en ramme på 100 milliarder kroner.

Satser på jernbane

Til jernbane er det satt av 11,5 milliarder kroner, noe som er en økning på 13,4 prosent. 4,9 milliarder kroner av dette skal brukes til drift og vedlikehold av jernbanenettet.

Samtidig får Statens Vegvesen en økning i sine tilskudd på 1,5 milliarder kroner, i tillegg til at det bevilges rassikring på én milliard kroner.

Regjeringen vil også gi mer til kollektivtransport. 431 millioner skal gå til en belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bruk av bil i byområdene.

– Budsjettforslaget for 2011 er ikke så verst av Kleppa, sier Leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide (KrF).

Også Frp og NHO klarer ikke hisse seg voldsomt opp over regjeringens forslag til samferdselsbudsjett, men er litt mer kritisk en Hareide.

– Dette er ikke et veldig ekspansivt samferdselsbudsjett, sier Frp-leder Siv Jensen til NRK, og får støtte av NHO-presidenten.

– Regjeringen sakker akter ut i forhold til sin egen plan på vei og bane, sier John Bernander.

NHO mener regjeringen nå må sørge for å følge opp den gjeldende transportplanen. Dette blant annet ved å åpne for mer offentlig-privat samarbeid innenfor samferdsel og flerårige budsjetter for å få opp tempoet på utbygging av veier og jernbane.

– Regjeringen har på statsbudsjettet heller ikke utnyttet de gode årene vi har, før eldrebølgen slår inn over oss, sier Bernander.

Samferdselssektoren har lovet at budsjettene skal øke hvert år slik at løftet i transportplanen om en økning på 100 milliarder kroner de neste 10 årene, kan bli innfridd.

– Det er bra at kommuneøkonomien styrkes både for å sikre velferden og for å holde hjulene i gang. Satsingen på samferdsel er framtidsrettet, det samme kan vi si om offensiven for miljø og energi, sier LO-leder Roar Flåthen.

Mer til vedlikehold

Statens vegvesen får en økning på 1,5 milliarder kroner som tilsvarer 11,2 prosent. Innenfor området til veiformål er det også tilskudd til rassikring på drøyt 1 milliard kroner.

I budsjettet er det også lagt opp til en kraftig økning av særskilte tilskudd til kollektivtransport. Innenfor bevilgningsforslaget på 513 millioner kroner skal 431 millioner gå til en belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bruk av bil i byområdene.

– Jeg er tilfreds med at regjeringen prioriterer vedlikehold av veiene høyt, sier Hareide.

– Fryktelig skuffet

Men en gruppe blir av flere nevnt som de store taperne.

– Vi er fryktelig skuffet. Regjeringen vil ikke sikre en transportordning for funksjonshemmede, tt-reiser. Budsjettforslaget betyr fortsatt sosial isolasjon for mange mennesker, sier Sverre Fuglerud interessepolitisk leder i Norges Blindeforbund.

– Nok en gang glemmer man en gruppe som virkelig har behov for tilrettelagt transport, og TT-ordningen er en ordningen det må satses på fremover, avslutter Hareide.

AKTUELT NÅ