Hopp til innhold

Disse vegene får penger

Regjeringen har satt av 100 milliarder i transportplanen frem til 2019. Her er den fylkesvise oversikten fra Samferdselsdepartementet.

Regjeringen har foreslått å sette av 2,5 milliarder kroner i budsjettforslaget til den nye transportplanen.

Økningen er basert på en jevn opptrapping i bevilgningsnivået for perioden 2011-2013.

Til jernbaneformål er det foreslått bevilgninger på til sammen 11,5 milliarder kroner, en økning på 13,4 prosent.

Regjeringen foreslår også å bruke 4,9 milliarder kroner til drift og vedlikehold av jernbanenettet.

ØSTFOLD
Veg

  • E18

317 millioner kroner en foreslått som statlig investeringsramme for strekningen Riksgrensen/Ørje – Oslo. I tillegg er det regnet med 105 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3. Innenfor denne rammen prioriteres fullføring av prosjektet Krosby – Knapstad. I tillegg er det foreslått statlige midler til anleggsstart på prosjektet Melleby – Momarken, forutsatt at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet. Det er også satt av midler til videre planlegging av E18 på strekningen Knapstad – Retvedt i Østfold og Akershus, med sikte på anleggsstart i 2013.

I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger.

  • E 18 Melleby - Momarken

20 millioner kroner er foreslått til anleggsstart på prosjektet E18 Melleby – Momarken. Prosjektet omfatter bygging av om lag 8,3 kilometer veg med midtrekkverk. Ved Hærland skal det bygges en 150 meter lang trefelts tunnel. Det legges nå opp til å bygge fire felt sammenhengende på den om lag 6 kilometer lange strekningen fra Momarken til Hærland. Resten av strekningen bygges med to felt. Det er planlagt toplanskryss ved fylkesveg 123, nordøst for Ramstad, og ved riksveg 22 nord for Momarken.

Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av gjenstående deler av E18 i Østfold. Utbyggingen legges opp etappevis, og slik at strekningen Melleby – Momarken i Eidsberg kommune bygges ut først. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring gjenstår. Statlige midler er avsatt med sikte på mulig anleggsstart i 2011. Tildeling av statlige midler og anleggsstart forutsetter tilslutning til foreslått bompengeopplegg.

Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av E18 på strekningen Melleby – Momarken så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

  • E18 Krosby - Knapstad

Til E18-prosjektet Krosby – Knapstad er det foreslått 175 millioner kroner. Prosjektet omfatter bygging av om lag åtte kilometer firefelts veg i Askim, Spydeberg og Hobøl kommuner, med ny bru over Glomma og tunnel gjennom Romåsen.

Omlegging av lokalvegnettet vestover fra Askim er også en del av prosjektet, som åpnes for trafikk i oktober i år. Midlene til prosjektet i 2011 vil bli nyttet til gjenstående arbeider, blant annet legging av slitelag og til sluttoppgjør. I tillegg til den foreslåtte bevilgningen på 175 millioner kroner er det lagt til grunn 60 millioner kroner i statlige midler for tilbakebetaling til bompengeselskapet.

Jernbane

  • Østfoldbanen

Hovedplan er godkjent for prosjektet Sandbukta – Moss – Kleberget. Neste fase er detaljplanlegging og revisjon av eksisterende reguleringsplan. Fra hovedplanen har prosjektet et kostnadsoverslag på vel 2,9 milliarder kroner. Det er ikke satt av planmidler til prosjektet i 2011 fordi Jernbaneverket mangler kapasitet til videre planlegging, særlig når det gjelder signalanlegg. Detaljplanlegging og prosjektering vil bli gjennomført så snart Jernbaneverket har nødvendig plankompetanse på plass. Samferdselsdepartementet regner med at dette kan skje seinest i 2013.

Det er satt midler til videre arbeid på prosjektet Halden driftsbanegård. Prosjektet skal legge til rette for moderne og hensiktsmessig drift av regiontogene på Østfoldbanen og i tillegg effektivisere skiftingen som utføres på og i nærheten av Halden stasjon.

Prosjektet ble startet i i 2007, og ble beregnet å koste om lag 185 millioner kroner. Deler av anlegget vil bli tatt i bruk i desember 2010. Vanskelige grunnforhold, mangel på signalfaglig ressurser, utvidelse av signalanlegg og krav om større omfang og kapasitet i togvarmeanlegg har ført til økte kostnader og forsinkelser i framdriften av prosjektet.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til ferdigstillelsen av prosjektet når det kan tildeles signalfaglige ressurser. Det vil samtidig bli lagt fram forslag til oppdatert styrings- og kostnadsramme for prosjektet.

Østfoldbanens Østre linje er valgt som prøvestrekning for nytt signalsystem av typen ERMTS, med sikte på at utbyggingen på prøvestrekningen skal være ferdig i 2014.

AKERSHUS

Veg

  • E6 Gardermoen i Akershus – Kolomoen i Hedmark

I alt 195 millioner kroner er avsatt til den 10 kilometer lange E6-strekningen Hovinmoen – Dal i Akershus og den 13 kilometer lange E6-strekningen Skaberud – Kolomoen i Hedmark. Av dette beløpet forutsettes 145 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Begge strekningene ble åpnet for trafikk i 2009. Midlene i 2011 vil bli brukt til restarbeider, sluttoppgjør, medregnet inndekning av merforbruk utover tildelte midler i 2010.

700 millioner kroner er ført opp til E6 Dal - Minnesund og Skaberudkrysset. Prosjektet omfatter andre etappe av den planlagte utbyggingen av eksisterende tofelts veg til firefelts veg mellom Gardermoen og Kolomoen. Strekningen Dal – Minnesund i Akershus er 19 kilometer lang. Skaberudkrysset i Hedmark (Labbdalen N – Skaberud) inngår også i andre utbyggingsetappe og omfatter en strekning på om lag to kilometer.

Nytt løp i Eidsvolltunnelene og utvidelse av Julsrud og Minnesund bruer og en rekke andre brukonstruksjoner inngår også i prosjektet. Ved Andelva bygges nytt rasteplassanlegg.

Anleggsarbeidene startet i oktober 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i oktober 2011. Av det foreslåtte beløpet på 700 millioner kroner i 2011 forutsettes 280 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

For prosjektet E6 mellom Minnesund og Skaberud/Kleverud er det lagt til grunn bruk av bompenger til prosjektering og forberedelse til anleggsstart, med sikte på anleggsstart i 2012. Utbyggingen av E6 til firefelts veg og utbygging av dobbeltsporet jernbane gjennomføres som ett prosjekt, Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

  • E18

Det legges opp til å fullføre byggingen av midtrekkverk på E18 mellom Ringnes og Mastemyr. I tillegg er det foreslått midler til å starte byggingen av gang- og sykkelveger langs E18 mellom Nygårdskrysset og Vinterbru. Det foreslås midler til å videreføre planleggingen på strekninga Retvedt – Vinterbru.

  • Riksveg 22 Lillestrøm – Fetsund

I budsjettforslaget er det lagt til grunn at det skal brukes bompenger fra Oslopakke 3 til planlegging og prosjektering av riksveg 22 Lillestrøm – Fetsund, med sikte på anleggsstart i 2012.

  • Riksveg 163 Grorud – Lørenskog

For 2011 er det foreslått midler til bygging av gang- og sykkelveg langs riksveg 163 fra Grorud i Oslo til Lørenskog i Akershus
Jernbane

  • Osloprosjektet – fornyelse av jernbaneinfrastrukturen

557 millioner kroner er for 2011 foreslått til Osloprosjektet. Prosjektet startet i 2009 og omfatter en grunnleggende fornyelse og opprusting av jernbaneinfrastrukturen i Oslo-området. For å oppnå ønsket kvalitet er det behov for tiltak både på strekningen Lysaker – Etterstad, medregnet Oslo S og Oslo-tunnelen, og på strekningene Oslo S – Lillestrøm (Hovedbanen), Oslo S – Ski og Lysaker – Asker (Drammenbanen). Kostnadsrammen for disse tiltakene er nå om lag 2,1 milliarder kroner.

I 2011 videreføres det omfattende fornyingsarbeidet. Det planlegges også å stanse togtrafikken på store deler av strekningen Oslo S – Etterstad og gjennom Oslo-tunnelen i om lag fem uker neste sommer.

  • Nytt dobbeltspor Oslo – Ski

366,3 millioner kroner er forslått til Nytt dobbeltspor Oslo S – Ski. I beløpet inngår 180 millioner kroner til ombygging av Ski stasjon i forbindelse med ny ”grunnrutemodell for togtrafikken på Østlandet” og 186,3 millioner kroner til videre planlegging av Follobanen, Oslo S – Ski.

  • Gjøvikbanen

I budsjettforslaget er det satt av midler til sluttfinansiering av prosjektet Jensrud kryssingsspor på Gjøvikbanen, i Nittedal kommune. Prosjektet skal gi økt framføringskapasitet for godstogene mellom Alnabru og Bergen. Anleggsarbeidene startet i 2009, og prosjektet skal etter planen være ferdig i 2011.

I 2011 settes det i gang arbeid med planlegging av et nytt kryssingsspor ved Harestua på Gjøvikbanen.

  • Dovrebanen

325 millioner kroner er avsatt til videre planlegging av utbygging på strekningen Eidsvoll - Hamar.

I 2011 videreføres arbeidet med planlegging av forlengelse av kryssningsspor og nytt spor til hensetting og vending av tog nord for Eidsvoll stasjon, som forberedelse til ny grunnrutemodell for togtrafikken i Østlandsområdet.

  • Drammenbanen

310 millioner kroner er foreslått til prosjektet Lysaker – Sandvika, som omfatter 6,7 kilometer nytt dobbeltspor. Prosjektet skal etter planen være ferdig i 2011.
Ved Høvik skal det planlegges nytt vendespor, som ledd i forberedelse til ny grunnrutemodell for togtrafikken i Østlandsområdet.

  • Oslopakke 3

Samferdselsdepartementet støtter forslaget fra Styringsgruppen for Oslopakke 3 om bruk av midler i 2011, medregnet et låneopptak på 500 millioner kroner.

Departementet legger til grunn at framtidige renteutgifter ved et låneopptak i 2011, må dekkes gjennom reelle omprioriteringer fra andre tiltak i Oslopakke 3. Før det kan tas stilling til oppstart av nye prosjekter etter 2011, er det viktig at det blir etablert et opplegg for porteføljestyring med et system for mål- og resultatstyring med etterprøvbare mål og indikatorer. I tillegg må det etableres kriterier for prioritering av tiltak og en finansieringsplan for Oslopakke 3. Dette systemet må fastsettes slik at det kan ligge til grunn for arbeidet med rulleringen av handlingsprogrammet for Oslopakke 3 i perioden 2012-2015.

Det er behov for god økonomisk styring av pakken, og prioriteringer må skje innenfor disponible rammer.

På denne bakgrunn legger Samferdselsdepartementet ikke opp til at Stortinget skal ta konkret stilling til utbygging og prioritering av tiltak etter 2011 på nåværende tidspunkt. Departementet vil komme tilbake til hvordan den finansielle situasjonen skal håndteres videre og hvilke framtidige prioriteringer som skal gjøres, går det fram Samferdselsdepartementets vurdering av ”Handlingsprogram 2011-2014 – forslag fra styringsgruppen for Oslopakke 3”. Vurderingen er tatt inn forslaget til statsbudsjett for 2011.

Som en del av Oslopakke 3 er det lagt til grunn 358 millioner kroner for å videreføre arbeidet med oppgradering av Kolsåsbanen fram til Bekkestua (inkludert Gjønnes stasjon) i 2011.

OSLO
Veg

  • Riksveg 150 Ulvensplitten - Sinsen

535 millioner kroner er foreslått til riksveg 150 Ulvensplitten – Sinsen. Av dette er 325 millioner kroner forutsatt stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

Prosjektet, som nå har et kostnadsoverslag på nær 3,5 milliarder kroner, omfatter nytt hovedvegsystem og nytt lokalvegsystem i området. Ring 3 skal legges i tunnel mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen), Østre Aker vei leges i tunnel forbi Økern (Økerntunnelen), og det skal etableres flere nye lokalvegforbindelser for å forbedre trafikkavviklingen. Prosjektet omfatter også ny hovedrute for gang- og sykkelveg mellom Ulven og Sinsen. I tillegg skal Økern T-banestasjon utvikles til et viktig kollektivknutepunkt.

De forberedende arbeider på prosjektet startet i februar 2005. Det ventes nå at hele prosjektet vil være åpnet for trafikk i 2013.

  • E18 Bjørvikaprosjektet

Til E18 Bjørvikaprosjektet er det foreslått en statlig bevilgning på 142,1 millioner kroner. I tillegg er det lagt til grunn 200 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3. 2011 er siste år med statlig bevilgning. Anleggsarbeidene startet sommeren 2005. Tunnelen under Bjørvika og Bispevika ble åpnet for østgående trafikk i april 2010 og for vestgående trafikk i september 2010. Hele prosjektet vil etter planen stå ferdig i 2013/2014.

  • E18 Sydhavna

60 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 3 er avsatt til E18 Sydhavna. Det legges opp til anleggsstart høsten 2011, med sikte på at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2013. Prosjektet omfatter bygging av nytt kryss på E18 Mosseveien med planskilt rundkjøring. Fra krysset skal det bygges ny bru ned til havna. I tillegg skal Mosseveien utvides på en om lag 900 meter lang strekning for å få plass til kollektivfelt i begge retninger.

Bygging av gang- og sykkelveger inngår også i prosjektet.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til styringsramme og kostnadsramme så snart det foreligger nærmere avklaringer, og før anleggsstart.

  • E 18

For 2011 er det satt midler til å starte byggingen av gang- og sykkelveger langs E18 mellom Fiskevollbukta og Ulvøya bru.

  • E6 i Oslo

I budsjettforslaget er det lagt opp til å videreføre trafikksikkerhetstiltakene på E6 mellom Ryen og Teisen. Det blir også foreslått midler til bygging av kollektivfelt på E6 ved Klemetsrud.

Jernbane

  • Osloprosjektet – fornyelse av jernbaneinfrastrukturen

557 millioner kroner er for 2011 foreslått til Osloprosjektet. Prosjektet startet i 2009 og omfatter en grunnleggende fornyelse og opprusting av jernbaneinfrastrukturen i Oslo-området. For å oppnå ønsket kvalitet er det behov for tiltak både på strekningen Lysaker – Etterstad, medregnet Oslo S og Oslo-tunnelen, og på strekningene Oslo S – Lillestrøm (Hovedbanen), Oslo S – Ski og Lysaker – Asker (Drammenbanen). Kostnadsrammen for disse tiltakene er nå om lag 2,1 milliarder kroner.

I 2011 videreføres det omfattende fornyingsarbeidet. Det planlegges også å stanse togtrafikken på store deler av strekningen Oslo S – Etterstad og gjennom Oslo-tunnelen i om lag fem uker neste sommer.

  • Nytt dobbeltspor Oslo – Ski

366,3 millioner kroner er foreslått til nytt dobbeltspor Oslo S – Ski. I beløpet inngår 180 millioner kroner til ombygging av Ski stasjon i forbindelse med ny ”grunnrutemodell for Østlandet” og 186,3 millioner kroner til videre planlegging av Follobanen, Oslo S – Ski.

  • Oslo S

I 2011 er det planlagt å bruke om lag 90 millioner kroner til investeringer i ny og forbedret kundeinformasjon på jernbanestasjonene. Dette omfatter blant Oslo S.

Oslopakke 3

Samferdselsdepartementet støtter forslaget fra Styringsgruppen for Oslopakke 3 om bruk av midler i 2011, medregnet et låneopptak på 500 millioner kroner.

Departementet legger til grunn at framtidige renteutgifter ved et låneopptak i 2011, må dekkes gjennom reelle omprioriteringer fra andre tiltak i Oslopakke 3. Før det kan tas stilling til oppstart av nye prosjekter etter 2011, er det viktig at det blir etablert et opplegg for porteføljestyring med et system for mål- og resultatstyring med etterprøvbare mål og indikatorer.

I tillegg må det etableres kriterier for prioritering av tiltak og en finansieringsplan for Oslopakke 3. Dette systemet må fastsettes slik at det kan ligge til grunn for arbeidet med rulleringen av handlingsprogrammet for Oslopakke 3 i perioden 2012-2015. Det er behov for god økonomisk styring av pakken, og prioriteringer må skje innenfor disponible rammer.

På denne bakgrunn legger Samferdselsdepartementet ikke opp til at Stortinget skal ta konkret stilling til utbygging og prioritering av tiltak etter 2011 på nåværende tidspunkt. Departementet vil komme tilbake til hvordan den finansielle situasjonen skal håndteres videre og hvilke framtidige prioriteringer som skal gjøres, går det fram Samferdselsdepartementets vurdering av ”Handlingsprogram 2011-2014 – forslag fra styringsgruppen for Oslopakke 3”. Vurderingen er tatt inn forslaget til statsbudsjett for 2011.

HEDMARK
Veg

  • E6 Gardermoen i Akershus – Kolomoen i Hedmark

I alt 195 millioner kroner er avsatt til den 10 kilometer lange E6-strekningen Hovinmoen – Dal i Akershus og den 13 kilometer lange E6-strekningen Skaberud – Kolomoen i Hedmark. Av dette beløpet forutsettes 145 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Begge strekningene ble åpnet for trafikk i 2009. Midlene i 2011 vil bli brukt til restarbeider, sluttoppgjør, medregnet inndekning av merforbruk utover tildelte midler i 2010.

700 millioner kroner er ført opp til E6 Dal - Minnesund og Skaberudkrysset. Prosjektet omfatter andre etappe av den planlagte utbyggingen av eksisterende tofelts veg til firefelts veg mellom Gardermoen og Kolomoen. Strekningen Dal – Minnesund i Akershus er 19 kilometer lang. Skaberudkrysset i Hedmark (Labbdalen N – Skaberud) inngår også i andre utbyggingsetappe og omfatter en strekning på om lag to kilometer. Nytt løp i Eidsvolltunnelene og utvidelse av Julsrud og Minnesund bruer og en rekke andre brukonstruksjoner inngår også i prosjektet. Ved Andelva bygges nytt rasteplassanlegg.

Anleggsarbeidene startet i oktober 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i oktober 2011. Av det foreslåtte beløpet på 700 millioner kroner i 2011 forutsettes 280 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

For prosjektet E6 mellom Minnesund og Skaberud/Kleverud er det lagt til grunn bruk av bompenger til prosjektering og forberedelse til anleggsstart, med sikte på anleggsstart i 2012. Utbyggingen av E6 til firefelts veg og utbygging av dobbeltsporet jernbane gjennomføres som ett prosjekt, Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

For 2011 er det satt av midler til å videreføre arbeidet med midtrekkverk på E6 ved Bergshøgda.

  • Riksveg 3

Det foreslås i alt 100 millioner kroner til riksveg 3 Kolomoen – Ullsberg.
25 millioner kroner er foreslått til anleggsstart på prosjektet riksveg 3 Åsta bru med tilstøtende veg. Prosjektet omfatter bygging av ny bru over Åsta og ny avkjørselsfri veg forbi Åsta sentrum. I tillegg inngår bygging av gang- og sykkelveg, slik at det blir sammenhengende gang- og sykkelveg mellom Åsta og Rena. Det legges opp til anleggsstart i juni 2011, med sikte på at prosjektet skal åpnes for trafikk høsten 2012.

Det legges ellers opp til å videreføre arbeidene med trafikksikkerhetstiltak og utvidelse av vegbredden på riksveg 3 mellom Opphus nord og Søkkunna bru.

  • Riksveg 2

Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bomepengefinansiering av den videre utbyggingen av riksveg 2 mellom Kongsvinger i Hedmark og Kløfta i Akershus. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet, og ekstern kvalitetssikring er gjennomført. Dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering, kan det være mulig med anleggstart i 2011 med bompenger.

Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av riksveg 2 på strekningen Kongsvinger – Slomarka så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

Arbeidene med trafikksikkerhetstiltak på riksveg 2 mellom Lier og Magnormoen vil bli videreført i i 2011.

Jernbane

  • Dovrebanen

325 millioner kroner er avsatt til videre planlegging av utbygging på strekningen Eidsvoll - Hamar.

Jernbaneverket gjennomfører i samarbeid med Statens vegvesen detalj- og prosjekteringsarbeider for nytt dobbeltspor på Dovrebanen og ny E6 på den 17 kilometer lange strekningen mellom Langset og Kleverud. På store deler av strekningen mellom Langset og Kleverud er ny veg- og jernbanetrasé planlagt parallelt og forholdsvis nær hverandre.

Jernbane- og veganlegget gjennomføres som et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket. Det er beregnet at samtidig utbygging vil redusere statens samlede kostnader med om lag 300-400 millioner kroner.

Dobbeltspor på strekningen Langsets – Kleverud planlegges ut fra mulig byggestart i 2012, med sikte på at utbyggingen skal være ferdig i 2015. Før utbyggingen er det nødvendig å gjennomføre ekstern kvalitetssikring og en del forberedende arbeider for å ivareta driften på Dovrebanen gjennom hele utbyggingsperioden.

I 2011 videreføres dessuten arbeidet med detaljplanlegging og prosjektering av forlengelsen av kryssingsspor og nytt spor til hensetting og vending av tog nord for Eidsvoll.

Dette arbeidet er et ledd i forberedelsene til ny grunnrutemodell for togtrafikken i Østlandsområdet.

  • Kongsvingerbanen

I 2011 skal det foretas en oppgradering av tømmerterminalen ved Vestmo på Kongsvingerbanen.

  • Rørosbanen

I 2011 skal det foretas oppgradering av tømmerterminalen ved Koppang på Rørosbanen.

OPPLAND
Veg

  • E6

330 millioner kroner er avsatt til E6 Øyer – Tretten. Av dette beløpet forutsettes 150 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter bygging av ny E6 på en 13,5 kilometer lang strekning i Øyer kommune. I prosjektet inngår blant annet bygging av en om lag 4 kilometer lang tunnel ved Skarsmoen. Ved at E6 legges i tunnel blir det en innkorting på vel to kilometer i forhold til dagens veg. Samferdselsdepartementet har tidligere i år – i et framlegg for Stortinget – varslet kostnadsøkninger for prosjektet og lagt fram en revidert finansieringsplan.

Samferdselsdepartementet vil gjennomføre en ekstern kvalitetssikring av Statens vegvesens nye og reviderte kostnadsoverslag for de elementene som ikke inngår i hovedentreprisen. Departementet vil eventuelt komme tilbake til dette som egen sak.

Anleggsarbeidene startet i april i år, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2013.

I budsjettforslaget er det satt av midler til videre planlegging og prosjektering av E6 på strekningen Ringebu – Otta, med sikte på anleggsstart i 2013.

  • E16

120 millioner kroner er foreslått som statlig investeringsramme for E16 over Filefjell. Innenfor denne rammen videreføres arbeidene på delstrekningen Eidsbru – Varpe bru i Oppland, som er planlagt åpnet for trafikk i oktober 2011. Det er dessuten lagt opp til anleggsstart på delstrekningen Smedalsosen – Maristova – Borlaug i Sogn og Fjordane. Det er også satt av midler til planlegging av den videre utbyggingen av E16 over Filefjell.

Det blir arbeidet med et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet E 16 Fønhus – Bagn – Bjørgo. Godkjent reguleringsplan foreligger for delstrekningen Fønhus – Døvesæter, mens forslag til reguleringsplan for delstrekningen Dølvesæter – Bagn har ligget ute til offentlig ettersyn. For delstrekningen Bagn – Bjørgo pågår arbeid med kommunedelplan. På grunn av plansituasjonen vurderer Samferdselsdepartementet det som mest aktuelt med etappevis utbygging.

Dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering, kan det være mulig med anleggsstart på delstrekningen Fønhus – Bagn i 2011 med bompenger. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av E16 på strekningen Fønhus – Bagn – Bjørgo så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

  • E 136

Innenfor en statlig ramme på 51,7 millioner kroner for hele E136-strekningen Dombås - Ålesund er det satt av midler til trafikksikringstiltak og bygging av gang- og sykkelveger. En del av disse midlene skal nyttes til bygging av gang- og sykkelveg mellom Bottheim og Bø.

Jernbane

  • Dovrebanen

Arbeidene med bygging av Vålåsjø kryssingsspor på Dovrebanen i Dovre kommune fortsetter neste år. Prosjektet vil bidra til økt kapasitet for godstog mellom Oslo og Trondheim. Anleggsarbeidene startet sommeren 2010, og prosjektet er foreløpig planlagt ferdig i 2012.

BUSKERUD
Veg

  • Riksveg 7 Hønefoss – Brimnes og riksveg 52 Gol - Borlaug

100 millioner kroner er avsatt til prosjektet riksveg 7 Sokna i Ringerike kommune – Ørgenvika i Krødsherad kommune. Prosjektet omfatter bygging av 17 kilometer ny veg, og vil føre til at riksveg 7 blir forkortet med om lag 20 kilometer. Under forutsetning av at Stortinget slutter seg til regjeringens forslag fra juni i år om utbygging og finansiering av prosjektet, blir det lagt opp til anleggsstart høsten 2011. Strekningen ventes åpnet for trafikk i 2014. Midlene i 2011 forutsettes i sin helhet stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

Til riksveg 7 Ramsrud – Kjeldsbergsvingene er det avsatt 80 millioner kroner. Prosjektet omfatter bygging av om lag 6,3 kilometer ny veg i Ringerike kommune. Den nye vegen vil fjerne en svingete strekning med flere krappe kurver og smale bruer. I prosjektet inngår også omlegging av lokalvegnettet og bygging av gang- og sykkelveg. Forberedende arbeider startet i august 2008, og hovedarbeidene startet i juli 2009. Prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2012, mot tidligere forutsatt høsten 2011.

I tillegg prioriteres en rekke mindre utbedringstiltak på riksveg 7, i all hovedsak trafikksikringstiltak. Det legges blant opp til å videreføre arbeidet med å bygge midtrekkverk i kurver på riksveg 7 i Flå og Nes kommuner. I tillegg er det avsatt midler til å videreføre arbeidet med forsterket midtmarkering på riksveg7 mellom Flå og Kjerringvika.

10 millioner kroner er foreslått som statlig ramme for rassikringstiltak. Midlene vil bli nyttet til å fullføre sikringen av et rasutsatt punkt på riksveg 52 ved Stongenuten.

  • E 134

I budsjettforslaget for 2011 er det satt av midler for å starte byggingen av midtrekkverk på E134 mellom Langebru og Skjøl.

  • E16

Til videre planlegging av prosjektet E16 Sandvika - Wøyen er det for 2011 lagt til grunn å bruke bompenger fra Oslopakke 3.

For 2011 er det satt av midler til å videreføre arbeidet med å bygge midtrekkverk på strekninger mellom Sollihøgda og Skaret.

Jernbane

  • Drammenbanen

I forbindelse med innføringen av ny grunnrutemodell for tografikken i Østlandsområdet vil det i 2001 bli arbeidet med planer for tiltak som vil øke kapasiteten i jernbanens infrastruktur. Slike tiltak omfatter blant annet strekningen Brakerøya – Drammen og nye hensettingsspor ved Sundland stasjon i Drammen.

Kollektivtransport

431,1 millioner kroner er foreslått til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene”, en økning på nær 30 prosent fra 2010. Samferdselsdepartementet ønsker som i 2010 å øke andelen midler til fireårige avtaler på bekostning av midler til ettårige avtaler.

Buskerudbyen vil for 2011 motta 60 millioner kroner fra belønningsordningen, i tråd med en fireårig avtale som i 2010 ble inngått med staten.

VESTFOLD
Veg

  • E18

40 millioner kroner er avsatt til E 18 Kopstad – Gulli. Prosjektet, som omfatter bygging av 12 kilometer firefelts veg i Horten, Re og Tønsberg kommuner, ble åpnet for trafikk i desember 2007. Midlene i 2011 vil bli brukt til ombygging av eksisterende E18, mindre restarbeider, sluttoppgjør og til dekning av gjenstående kostnader til kjøp av grunn.

Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet E18 Gulli – Langåker, som inngår i planene for videre utbygging av 18 i Vestfold til firefelts veg. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet, og ekstern kvalitetssikring er gjennomført.

Dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering, kan det være mulig med anleggstart i 2011 med bompenger. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av E18 Gulli – Langåker så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

500 millioner kroner er satt av til E 18 Sky i Vestfold – Langangen i Telemark. Av dette beløpet forutsettes 290 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 kilometer firefelts veg i Larvik og Porsgrunn kommuner, nord for dagens E18.

Utbyggingen vil føre til en innkorting av E18 med om lag 0,8 kilometer. Anleggsarbeidene starter i august i 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2012.

Jernbane

  • Vestfoldbanen

580 millioner kroner er foreslått til nytt dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg. Strekningen har en lengde på 7,7 kilometer, medregnet tilkoplinger til eksisterende jernbanetrasé. Nytt dobbeltspor vil utgjøre 5,4 kilometer, med 1,6 kilometer i tunnel. Prosjektet startet i 2009 og er planlagt å være ferdig i november 2011.

660 millioner kroner er foreslått til prosjektet Holm – Holmestrand – Nykirke. Prosjektet omfatter 14,3 kilometer med dobbeltspor, med 12,3 kilometer i tunnel. Traseføringen og tunnelen er tilrettelagt for hastighet inntil 250 km/t på hele strekningen. Holmestrand stasjon skal anlegges i fjell, med to spor til plattform og to gjennomgående spor for passerende tog i høg fart. Anleggsarbeidet startet i juli 2010 og skal etter planen være ferdig ved årsskiftet 2015-2016.

  • Farriseidet – Porsgrunn

I budsjettforslaget vises det til at utbygging av strekningen Farriseidet - Porsgrunn opprinnelig ble planlagt som enkeltsporet bane med to kryssingsmuligheter.

I Nasjonal transportplan 2010–2019 ble det lagt opp til at det skal vurderes dobbeltspor på strekningen. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2010-2019 la Stortinget opp til at det også skal vurderes å tilpasse prosjektet for en fart 250 kilometer i timen. Jernbaneverket har revidert plangrunnlaget for prosjektet med hensyn til å bygge dobbeltspor tilpasset 250 km/t. Dette gir en kostnadsøkning på minst 40 prosent og et foreløpig kostnadsanslag på 5,3 milliarder 2010-kroner.

Reguleringsplan for dobbeltspor ble godkjent sommeren 2010.

Samferdselsdepartementet legger opp til at det skal gjennomføres en ekstern vurdering og nytte-/kostnadsanalyse av ulike alternativer for gjennomføring av prosjektet før det prioriteres oppstart av prosjektet. Dette vil være en utvidet kvalitetssikring tilsvarende den som ble gjennomført for dobbeltsporet Holm – Holmestrand – Nykirke.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til prosjektet med en vurdering av oppstart når en slik sammenlikning er gjennomført, tidligst i forbindelse med 2012-budsjettet.

TELEMARK
Veg

  • E18

500 millioner kroner er satt av til E 18 Sky i Vestfold – Langangen i Telemark. Av dette beløpet forutsettes 280 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 kilometer firefelts veg i Larvik og Porsgrunn kommuner, nord for dagens E18. Utbyggingen vil føre til en innkorting av E18 med om lag 0,8 kilometer. Anleggsarbeidene starter i august i 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2012.

I budsjettforslaget er det ellers lagt til grunn midler til å fullfinansiere ombygging av Åbykrysset på E18.

  • E134

Det er satt av statlige midler til prosjektering av utbygging av E134 Gvammen – Århus, med sikte på anleggsstart i 2012/2013.
Jernbane

  • Farriseidet – Porsgrunn

I budsjettforslaget vises det til at utbygging av strekningen Farriseidet - Porsgrunn opprinnelig ble planlagt som enkeltsporet bane med to kryssingsmuligheter.

I Nasjonal transportplan 2010–2019 ble det lagt opp til at det skal vurderes dobbeltspor på strekningen. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2010-2019 la Stortinget opp til at det også skal vurderes å tilpasse prosjektet for en fart 250 kilometer i timen. Jernbaneverket har revidert plangrunnlaget for prosjektet med hensyn til å bygge dobbeltspor tilpasset 250 km/t. Dette gir en kostnadsøkning på minst 40 prosent og et foreløpig kostnadsanslag på 5,3 milliarder 2010-kroner. Reguleringsplan for dobbeltspor ble godkjent sommeren 2010.

Samferdselsdepartementet legger opp til at det skal gjennomføres en ekstern vurdering og nytte-/kostnadsanalyse av ulike alternativer for gjennomføring av prosjektet før det prioriteres oppstart av prosjektet.

Dette vil være en utvidet kvalitetssikring tilsvarende den som ble gjennomført for dobbeltsporet Holm – Holmestrand – Nykirke. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til prosjektet med en vurdering av oppstart når en slik sammenlikning er gjennomført, tidligst i forbindelse med 2012-budsjettet.

I forbindelse med innføring av ny grunnrutemodell for togtrafikken på Østlandet planlegges det nye hensettingsspor ved Skien stasjon.

AUST-AGDER
Veg

  • E18

I budsjettforslaget for 2011 er det lagt opp til å starte byggingen av midtrekkverk på E18 mellom Bie og Frivoll.

  • Riksveg 9

Utbyggingen av riksveg 9 på strekningen Tveit – Krokå i Setesdal fullføres i 2011. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i oktober 2011.

VEST-AGDER
Veg

  • E39

Til E39 Vigeland – Osestad er det avsatt 90 millioner kroner. Anleggsarbeidene på strekningen Fardal – Udland – Osestad startet i november 2009. Arbeidene ventes
fullført i november 2011. Det legges til grunn at det velges en enkel løsning for tilkopling mellom ny og gammel veg på Fardal. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til videre utbygging av strekningen Vigeland – Fardal.

Arbeidene med å etablere midtrekkverk og tosidig forbikjøringsfelt på en E39-strekning ved Søgne skal videreføres i 2011.

Jernbane

  • Sørlandsbanen

Arbeidene med Nodeland kryssingsspor på Sørlandsbanen i Songdalen kommune skal etter planen være ferdig i 2011. Sammen med andre kryssingsspor på Sørlandsbanen vil prosjektet øke kapasiteten for gods mellom Kristiansand og Ganddal.

Eksisterende kryssingsspor vil bli forlenget og bygd om. Anleggsarbeidene tok til i 2010.

Kollektivtransport

431,1 millioner kroner er foreslått til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene”, en økning på nær 30 prosent fra 2010. Samferdselsdepartementet ønsker som i 2010 å øke andelen midler til fireårige avtaler på bekostning av midler til ettårige avtaler. Kristiansandregionen vil – i tråd med en fireårig avtale med staten – motta 65 millioner kroner fra belønningsordningen i 2011.

ROGALAND
Veg

  • Riksveg 510 Solasplitten

120 millionar kroner er for 2011 sett av til prosjektet riksveg 510 Solasplitten. Av dette beløpet er 26 millionar kroner føresett finansiert ved tilskott frå lokalt næringsliv, medan resten vil bli stilt til rådvelde av bompengeselskapet.
Prosjektet har ei lengd på om lag fire kilometer og skal byggjast som tofelts veg med midtrekkverk.

Den nye vegen inngår i ei ny veglenkje mellom, E39, Stavanger lufthamn Sola og stamnetthamna i Risavika. Vegen er tilrettelagd for seinare utbygging til firefelts veg.

Prosjektet omfattar også omlegging av lokalvegnettet, med mellom anna bygging av gang- og sykkelvegar. I budsjettforslaget blir det vist til at Sola kommunestyre no har gått inn for at kommunen skal finansiere meirkostnadene ved ei løysing med lang kulvert gjennom Kristensberget. Meirkostnadene for denne løysinga er 29 millionar 2011-kroner, det vil seie 15 millionar kroner meir enn rekna med i tidlegare framlegg for Stortinget.

Samferdselsdepartementet legg til grunn at Sola kommune også dekkjer eventuelle meirkostnader i samband med bygging av lang kulvert.

Anleggsarbeida tok til i august i år, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk hausten 2012.

  • E39

Til E39 Stangeland – Sandved er det avsett 19 millioner kroner. Prosjektet omfattar utviding av eksisterande E39 frå to til firefelts veg på ei 2,2 kilometer lang strekning i Sandnes kommune. Anleggsarbeida starta i desember 2008, og prosjektet blei opna for trafikk i juni 2010. Midlane til prosjektet i 2011 vil bli nytta til sluttoppgjør og endeleg oppgjør for kjøp av grunn. I tillegg kan det bli behov for meir støyskjerming på strekninga. I tillegg til den foreslåtte løyvinga på 19 millionar kroner er det lagt til grunn 50 millionar kroner i statleg tilbakebetaling til Sandnes kommune.

Arbeidet med å utbetre E39 ved Helleland jernbanebru skal vidareførast i 2011.

  • Riksveg 13 Osberg

Til rassikringstiltak på strekninga E 134 Drammen – Haugesund med tilknytingsvegar er det foreslått ei statleg ramme på 15 millionar kroner, over budsjettposten Rassikring.

Midlane vil bli nytta til å vidareføre rassikringsprosjektet på riksveg 13 Osberg i Suldal kommune. Prosjekta vil bli opna for trafikk i løpet av 2011. Innanfor forslaget til ordinære riksveginvesteringar er det dessutan sett av midlar til å vidareføre utbetringar av riksveg 13 mellom Kilane og Osberg.

  • Riksveg 13 Tysdalsvatnet

50 millionar kroner er sette av til Riksveg 13 Tysdalsvatnet i kommunane Strand og Hjelmeland. Beløpet skal finansierast ved forskott frå Rogaland fylkeskommune og dei tre kommunane Strand, Hjelmeland og Suldal.

Prosjektet omfattar omlegging av riksveg 13 på strekninga Vatne – Skreppeneset gjennom bygging av 3,5 kilometer tunnel og 1,6 kilometer ny veg i dagen. Gjennomføring av prosjektet vil gjøre riksveg 13 sikrare forbi det mest rasutsette punktet ved Svoa. Det ligg føre godkjent reguleringsplan for prosjektet, og arbeida er rekna å koste om lag 400 millionar kroner.

Samferdselsdepartementet går inn for eit opplegg som fører til at det må finnast rom for 150 millionar kroner statlege løyvingar til prosjektet i 2013 og 2014. Departementet legg til grunn ein føresetnad om at dei forskotterte midlane skal betalast tilbake i 2014 og 2015, frå staten til Rogaland fylkeskommune og dei tre kommunane, utan kompensasjon for prisstiging og renter. Dersom Rogaland fylkeskommune og kommunane Strand, Hjelmeland og Suldal sluttar seg til dette opplegget, kan anleggsarbeida starte hausten 2011, med trafikkopning i 2013.

  • E 134

Innanfor ei samla statleg investeringsramme på 161 millionar kroner for E134 Drammen – Haugesund med tilknytingar er det mellom anna prioritert midlar til oppfølging av Haugalandspakka. Midlane i 2011 vil bli nytta til prosjekta E134 Kryss Førrebotn/Furretjørn og riksveg 47 Bøkrysset/Norheim – Bøkrysset. Det er elles aktuelt med bompengar til anleggsstart på prosjektet E134 Skjold – Solheim i løpet av hausten 2011.

Det er sett av midlar til utbetring av Austmannalitunnelen på 134 over Haukeli.

Jernbane

  • Jærbanen

Til dobbeltspor Sandnes – Stavanger er det sett av 25 millioner kroner. Midlane skal brukast til planlegging og kjøp av eit permanent signalanlegg. Dobbeltsporstrekninga, som blei tatt i bruk frå november 2009, er førebels utrusta med eit enklare signalanlegg.

10 millioner kroner er sett av til prosjektet Ganddal godsterminal. Midlane skal nyttast til å investeringar for å effektivisere drifta på terminalen.
Arbeidet med bygging av ny omformarstasjon i Stavanger vil bli sluttført i 2001.

Anlegget er viktig for å kunne auke togkapasiteten.

Arbeidet med planlegging av nye kryssingsspor vil bli vidareført. Dette omfattar mellom anna nytt kryssingsspor ved Bryne og Vigrestad.

  • Sørlandsbanen

I budsjettforslaget for 2011 er det sett av midlar til sluttfinansiering av Ualand kryssingsspor på Sørlandsbanen. Prosjektet omfrattar forlenging og ombygging av dagens kryssingsspor og er med på å auke kapasiteten for godstog mellom Kristiansand og Ganddal. Anleggsarbeidet vil vere ferdig innan utgangen av 2010, og prosjektet skal etter planen takast i bruk i januar 2011.

HORDALAND
Veg

  • E39 over Stord

50 millionar kroner i statlege midlar er foreslått til E39 over Stord. I tillegg er det rekna med at 20 millionar kroner vil bli stilt til rådvelde av bompengeselskapet. Utbetring av den 1,1 kilometer lange strekninga frå Børtveit kraftstasjon til Steinanesestunnelen, medrekna utbetring av tunnelen, tar til i november i år. Strekninga skal etter planen opnast for trafikk hausten 2011. I tillegg er det lagt opp til å starte utbetring av ei 2,2 kilometer lang strekning ved Engevik sør sommaren 2011. Denne strekninga skal opnast for trafikk hausten 2012.

  • E39 Vågsbotn – Hylkje

30 millionar kroner er sett av til E39 Vågsbotn – Hylkje i Bergen kommune. Prosjektet omfattar 1,7 kilometer veg ved Vågsbotn, der 1,2 kilometer skal leggjast i ein ny trasé, medrekna 0,6 kilometer i tunnel. I budsjettforslaget er det vist til at det no blir planlagd ein tunnel med to løp, mot tidlegare eitt løp. Bergen kommune og Statens vegvesen arbeider med sikte på at reguleringsplanen kan slutthandsamast i mars neste år. Ut frå dette blir det lagt opp til anleggsstart i september 2011. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til endeleg kostnadsoverslag og framdriftsplan for prosjektet så snart det ligg føre nærmare avklaringar.

  • E39 Svegatjørn – Rådal

For 2011 er det sett av statlege midlar til vidare planlegging og prosjektering av E39 på strekninga Svegatjørn - Rådal, med sikte på anleggsstart i 2012.

  • Riksveg 7/riksveg 13 Hardangerbrua

380 millionar kroner er sett av til Hardangerbrua, i Ulvik og Ullensvang kommunar. Midlane i 2011 vil fullt ut bli stilt til rådvelde av bompengeselskapet. Prosjektet blir finansiert med bompengar, lokale tilskott, innsparte ferjetilskott og ordinære statlege løyvingar. Brua blir bygd som tofelts hengjebru med gang- og sykkelveg.

Brua får eit hovudspenn på 1310 meter og ei samla lengd på 1380 meter. Prosjektet omfattar også 2,4 kilometer tunnel, 0,8 kilometer veg i dagen og nær ein kilometer gang- og sykkelveg fram til brua.

Dei første anleggsarbeida tok til i februar 2007, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i 2013.

  • Vossapakka

180 millionar kroner er sett av til Vossapakka. Av dette beløpet vil 125 millionar kroner bli stilt til rådvelde av bompengeselskapet.

Desse prosjekta inngår i Vossapakko:
- Riksveg 13 Øvre Granvin – Voss grense i kommunane Granvin og Voss kommunar. Prosjektet omfattar om lag 5,2 kilometer ny veg.
- Riksveg 13 Mønshaug – Palmafoss i Voss kommune, med bygging av 3,5 kilometer ny veg
- Omlegging av E16 forbi Voss sentrum, med bygging av 3,4 kilometer ny veg nord for sentrum, medrekna ein om lag 2,4 kilometer lang tunnel.
I Vossapakka er det i tillegg lagt til grunn midlar til ombygging av kryss på E16 ved Stanghelle i Vaksdal kommune.

  • Riksveg 13 i Odda

Arbeidet med å utbetre Meierisvingen på riksveg 13 i Odda skal fullførast i 2011.

  • Riksveg 16

For 2011 er det sett av midlar til å vidareføre arbeidet med omlegging av E16 ved Skulstadmo.

Jernbane

  • Bergen stasjon – Fløen og Ulriken tunnel

Arbeidet med planlegging av nytt signal- og sikringsanlegg på strekninga Bergen stasjon – Fløen og planlegging av Ulriken tunnel skal vidareførast i 2011. Delprosjektet Ulriken tunnel omfattar bygging av ny tunnel mellom Arna stasjon og Fløen, i tillegg til ombygging av Arna stasjon. Etter at detaljplanlegginga er gjennomført, skal heile prosjektet ha ekstern kvalitetssikring før ein vurderer igangsetting av utbygginga. Oppstart kan tidlegast vurderast i samband med 2013-budsjettet.

  • Bergensbanen

Prosjektet med å byggje nytt fjernstyringsanlegg (CTC) på Bergensbanen skal etter planen vere ferdig i 2011. Arbeidet tok til i 2009.
Arbeidet med oppgradering av Voss stasjon blir vidareført i 2011, og første byggjetrinn skal etter planen sluttførast i 2012. Ombygginga er kostnadsrekna til 106 millionar kroner.

Luftfart

12 millionar kroner er foreslått for å vidareføre det statlege driftstilskottet for oppretthalde drifta ved Stord lufthamn, Sørstokken, som har ein viktig regional transportfunksjon.

Kollektivtransport

431,1 millioner kroner er foreslått til ”Belønningsordninga for betre kollektivtransport og mindre bilbruk i byane”, ein auke på nær 30 prosent fra 2010. Samferdselsdepartementet ønskjer som i 2010 å auke delen av midlar til fireårige avtalar framfor midlar som blir tildelte til eittårige avtalar.

For 2011 er 240 millionar kroner bunde opp i avtalar som alt er inngåtte. Det pågår no forhandlingar med Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune om ein mogeleg fireårig avtale med staten.

SOGN OG FJORDANE
Veg

  • E 39 Torvund - Teigen

110 millionar kroner er sett av til E 39 Torvund – Teigen. Prosjektet omfattar ei om lag 5,5 kilometer lang strekning i Høyanger kommune. Om lag 2,6 kilometer blir lagd i tunnel. Bygging av gang- og sykkelveg og tilpassing til lokalvegsystemet inngår i prosjektet. Den nye vegen vil føre til ei innkorting av E39, Kyststamvegen, med 0,9 kilometer. Anleggsarbeida tok til i desember 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk hausten 2012.

  • E39 Lavik ferjekai

I budsjettforslaget er det vist til at prosjektet E39 Lavik ferjekai fekk tildelt midlar til anleggsstart i 2010, og at Høyanger kommune no har gått inn for å endre reguleringsplanen. Statens vegvesen legg førebels til grunn anleggsstart i løpet av sommaren 2011.

  • E39 Farsund – Kusslid

Det er lagt opp til å fullføre bygginga av gang- og sykkelveg langs E39 mellom Farsund og Kusslid i Førde.

  • E39 Anda ferjekai

I 2011 er det lagt opp til å vidareføre prosjektet E39 Anda ferjekai.

  • E39 Kvivsvegen

380 millioner er kroner er foreslått til E39 Kvivsvegen. Prosjektet omfattar bygging av veg i ny trasé gjennom Kviven, med vel 17 kilometer ny veg frå Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal og om lag 3 kilometer sidevegar og 1,5 kilometer gang- og sykkelveg. Ein om lag 6,5 kilometer lang tunnel, tre korte tunnelar og to bruer inngår også i prosjektet. Prosjektet vil gi ferjefri riksveg mellom Nordfjord og Sunnmøre og knytte saman ein større bu- og arbeidsmarknadsregion. Anleggsarbeidet tok til i januar 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk hausten 2012.

  • E 16

80 millionar kroner er foreslått til E16 Smedalsosen – Maristova – Borlaug. Prosjektet omfattar omlegging av ei om lag 11 kilometer strekning. Ved Borlaug skal det byggjast rundkøyring og ny bru for riksveg 52. Gjennom den trange, nedste delen av dalføret skal det byggjast ein om lag 4 kilometer lang tunnel opp til Maristova. Utbygginga vil fjerne fire rasutsette punkt på strekninga. Det er no lagt opp til å starte arbeida på brua for riksveg 52 og forskjeringane til tunnelen tidleg i 2011, mot tidlegare føresett hausten 2010. Arbeidet på hovudentreprisen er planlagd starta sommaren 2011. Det er venta at prosjektet skal opnast for trafikk i 2014, mot tidlegare føresett i 2013.

I budsjettforslaget for 2011 det lagt opp til å fullføre utbetringa av E16 på strekninga Seltun – Stuvane i Lærdal kommune.

Det elles sett av midlar til å fullfinansiere opprustinga av Flenjatunnelen på E16.

  • Riksveg 15 Otta – Måløy

For heile strekninga riksveg 15 Otta – Måløy er det foreslått ei statleg ramme på 114 millionar kroner til investeringstiltak. Innanfor denne ramma har ein prioritert midlar til strakstiltak i Strynefjellstunnelane i Sogn og Fjordane. I tillegg har ein prioritert mindre utbetringar og trafikksikringstiltak, mellom anna vidareføring arbeid med utbetringar på strekninga Rise bru – Stryn aust.

  • Riksveg 13 Goteviki

I budsjettforslaget er det lagt opp til å utbetre ei smal strekning på riksveg 13 ved Goteviki mellom Vik og Vangsnes. Prosjektet er eit fellesprosjekt med Statkraft som skal nytte overskottsmassar frå vegprosjektet til å utbetre ein dam i området.

MØRE OG ROMSDAL
Veg

  • E39 Kvivsvegen

380 millioner er kroner er foreslått til E39 Kvivsvegen. Prosjektet omfattar bygging av veg i ny trasé gjennom Kviven, med vel 17 kilometer ny veg frå Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal og om lag 3 kilometer sidevegar og 1,5 kilometer gang- og sykkelveg. Ein om lag 6,5 kilometer lang tunnel, tre korte tunnelar og to bruer inngår også i prosjektet. Prosjektet vil gi ferjefri riksveg mellom Nordfjord og Sunnmøre og knytte saman ein større bu- og arbeidsmarknadsregion. Anleggsarbeidet tok til i januar 2009, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk hausten 2012.

  • E 39 Hjartåberga

124 millionar kroner er foreslått som statleg løyving til E39 Hjartåberga. Prosjektet omfattar den 8 kilometer lange strekninga mellom Årset og Løvikneset i Volda kommune. Ved Hjartåberga er det lagt opp til å byggje ein om lag 3,5 kilometer lang tunnel. I tillegg skal eksisterande veg utbetrast med til dels ny lineføring. Den eksisterande Årsettunnelen på 250 meter skal utbetrast. I prosjektet inngår også om lag ein kilometer nye sidevegar, 0.6 kilometer gang- og sykkelveg, rasteplass med døgnkvileplass ved Hjartåelva og tosidig kontrollplass ved Hunnes.

Prosjektert må sjåast i samanheng med at trafikken på strekninga vil auke vesentleg etter opning av prosjektet E39 Kvivsvegen, noko som fører til at E39 vil bli flytta til dagens fylkesveg 651 på nordsida av Austefjorden. Dagens veg i Hjartåberga er utsett for ras gjennom heile året og vegen har dessutan låg standard med fleire krappe kurvar og flaskehalsar.

Det ligg ikkje føre godkjend reguleringsplan for prosjektet. Kostnads- og styringsramma for prosjektet er derfor noko uviss. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til kostnadsramme så snart lokale avklaringar er på plass.

  • E39 i Ørsta sentrum

Det er sett av midlar til å fullføre bygginga av fortau langs E 39 Kyrkjegata i Ørsta sentrum.

  • E39 Festøy ferjekai

For 2011 er det foreslått midlar til å starte om bygginga av Festøy ferjekai på E39.

  • E39 Knutset – Høgset

Det er lokal tilslutnad til å utvide bompengeopplegget for E39 prosjektet Knutset – Høgset til også å omfatte strekninga Astad – Knutset. Under føresetnad av tilslutnad til bompeneopplegget, er det lagt opp til anleggsstart på strekninga Astad – Knutset vinteren 2011. Aktiviteten på strekninga Knutset – Høgset i 2011 vil skje med midlar som er overførte frå tidlegare år. For begge strekningane er det lagt opp til trafikkopning samtidig i 2013.

  • E39 Renndalen - Staurset

23 millionar kroner er foreslått til prosjektet E39 Renndalen – Staurset, som omfattar utbetring av ei om lag 14 kilometer lang strekning frå Renndalen i Halsa kommune i Møre og Romsdal til Staurset i Hemne kommune i Sør-Trøndelag. Anleggsarbeidet tok til i mars 2008, og prosjektet blei opna for trafikk i september i år. Det foreslåtte beløpet vil gå til sluttoppgjør.

Det er elles sett av midlar til fleire trafikksikringstiltak på E 39 Ålesund – Trondheim og til ein del arbeid med mindre utbetringar. I tillegg er det også lagt opp til å fullføre ombygging av Halsa og Kanestraum ferjekaier.

  • E136 Dombås – Ålesund med tilknytningsvegar

Over budsjettposten for ”Rassikring” er det sett av ei statleg ramme på 27,8 millionar kroner for 2011 til E136-strekninga Dombås - Ålesund. Midlane skal fullt ut nyttast til å setje i gang prosjektet E 136 Vågstrandtunnelen. Denne prioriteringa er avhengig av at Stortinget sluttar seg til eit opplegg med delvis bompengefinansiering av dette prosjektet og prosjektet E136 Tresfjordbrua.

Prosjektet E 136 Tresfjordbrua omfattar bygging av om lag 2,8 kilometer ny veg. Sjølve brua er på 1,2 kilometer, og bruprosjektet omfattar også ei sjø- og landfylling på 0,8 kilometer, der overskotsmassane frå Vågstrandstunnelen blir nytta. Bygging av lokalvegar, med tilbod for gåande og syklande, er elles ein del av prosjektet. Tresfjordbrua fører til ei innkorting av E136 med om lag 13 kilometer.
Prosjektet E136 Vågstrandstunnelen omfattar ein om lag 3,6 kilometer lang tunnel. I tillegg inngår om lag 1,2 kilometer ny veg i dagen. Også omlegging av lokalvegar og bygging av gang- og sykkelveg inngår i prosjektet.

Det er lokalpolitisk tilslutnad til eit opplegg for delvis bompengefinansiering av Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen. Det ligg føre godkjende reguleringsplanar for prosjekta, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring står att. Statlege rassikringsmidlar er sette av med sikte på mogeleg anleggsstart i løpet av 2011. Tildeling av statlege midlar og anleggsstart er avhengig av at det er tilslutnad til foreslått bompengeopplegg. Samferdselsdepartementet vil leggje fram ein eigen proposisjon så snart det ligg føre tilstrekkelege avklaringar.

Det er elles – over budsjettposten Riksveginvesteringar – foreslått ei statleg investeringsramme på i alt 51,7 millionar kroner for heile E136-strekninga Dombås – Ålesund. Midlane er fullt ut prioriterte til mindre investeringstiltak, i hovudsak og bygging av gang- og sykkelveg. Det er mellom anna sett av midlar til å vidareføre arbeida med trafikksikringstiltak på Hjelvikbruene.

  • Riksveg 70 Oppdal - Kristiansund

90 millionar kroner er sett av til riksveg 70 Brunneset – Øygarden. Av dette beløpet er 60 millionar kroner føresett stilt til rådvelde av bompengeselskapet. Prosjektet omfattar bygging av tunnel og oppgradering av eksisterande veg på ei om lag 4,6 kilometer lang strekning i Tingvoll kommune. I prosjektet inngår også bygging av gang- og sykkelveg ved Øygarden. Anleggsarbeidet tok til i august 2009. Der venta at heile strekninga skal stå ferdig i 2011.

60 millionar kroner er foreslått løyvd til riksveg 70 Freifjordtunnelen. Prosjektet omfattar oppgradering av den vel 5 kilometer lange Freifjordtunnelen. Delar av kostnadene blir forskotterte av Bompengeselskapet for Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse, Krifast, saman med Møre og Romsdal fylkeskommune og kommunane Kristiansund, Gjemnes og Tingvoll. Anleggsarbeidet tok til sommaren 2009, og oppgraderinga vil vere ferdig i løpet av 2010. Midlane til prosjektet i 2011 vil gå til sluttoppgjør. I tillegg til den foreslåtte løyvinga på 60 millionar kroner er det lagt til grunn 50 millionar kroner i statleg refusjon.

Til rassikringstiltak på riksveg 70 Oppdal – Kristiansund er det over budsjettposten ”Rassikring” foreslått å løyve 208 millionar kroner. 200 millionar kroner av dette beløpet skal nyttast til rassikringsprosjektet riksveg 70 Oppdølstranda i Sunndal kommune.

Prosjektet omfattar ei 9 kilometer lang strekning, der 7,6 kilometer skal leggjast i tunnel. Bygging av om lag 0,5 kilometer gang- og sykkelveg inngår også i prosjektet. Det er lagt opp til anleggsstart i 2011, og prosjektet skal etter planen opnast for trafikk i 2013/2014. Innanfor det foreslåtte beløpet er det elles sett av midlar til å dekkje føresette utgifter til båtskyss på strekninga i 2011.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake styringsramme og kostnadsramme for prosjektet så snart det er gjennomført ekstern kvalitetssikring, og før anleggsstart.

  • Møre og Romsdal fylkeskommune – og forskottering av E39-prosjekt i Sør-Trøndelag

I budsjettforslaget blir det elles vist til at Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommunar har gått inn for å forskottere inntil 100 millionar kroner til prosjektet E39 Harangen – Høgkjølen i Sør-Trøndelag. Det ligg ikkje føre godkjende reguleringsplanar for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til prosjektet i samband med statsbudsjettet for 2012.

SØR-TRØNDELAG
Veg

  • E 39

23 millioner kroner er foreslått til prosjektet E39 Renndalen – Staurset, som omfatter utbedring av en om lag 14 kilometer lang strekning fra Renndalen i Halsa kommune i Møre og Romsdal til Staurset i Hemne kommune i Sør-Trøndelag. Anleggsarbeidet tok til i mars 2008, og prosjektet ble opnet for trafikk i september i år. Det foreslåtte beløpet vil gå til sluttoppgjør.

I budsjettforslaget blir det vist til at Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommuner har gått inn for å forskottere inntil 100 millionar kroner til prosjektet E39 Harangen – Høgkjølen i Sør-Trøndelag. Det foreligger ikkje godkjente reguleringsplanar for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til prosjektet i samband med statsbudsjettet for 2012.

  • E6

I budsjettforslaget er det prioritert midler til prosjektering og anleggsstart på E6 i Oppdal sentrum.

Det er satt av midler til å videreføre arbeidet med midtrekkverk på E6 mellom Hagen og Gyllan.

100 millioner kroner er ført opp til prosjektet E6 Sentervegen - Tonstad, sør for Trondheim. Hele beløpet forutsettes stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter en 2,3 kilometer lang strekning. 1,3 kilometer utvides fra to til fire felt, mens resten av strekningen skal utvides fra fem til seks felt. Nytt Tillerkryss i to plan inngår også i prosjektet, sammen med bygging av ny veg til Tillerbyen. Tiltak for kollektivtrafikken, gang- og sykkeltrafikk og støyskjerming inngår i prosjektet. Forberedende arbeider begynner i oktober i år, og det legges opp til å starte hovedarbeidene i oktober 2011. Prosjektet vil bli åpnet for trafikk etappevis. Hele prosjektet skal etter planen være ferdig 2014.

76 millioner kroner er avsatt til E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 24 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet.

I tillegg forutsettes det at til sammen 8 millioner kroner stilles til disposisjon fra Trondheim kommune, fordelt med 2 millioner kroner i forskudd og 6 millioner kroner som tilskudd. Prosjektet omfatter bygging av ny veg fra Marienborg i tunnel til Ilsvika/Bynesvegen og videre langs havna fra Ila til Lademoen. Anleggsarbeidene startet i august 2004, og prosjektet ble åpnet for trafikk i mai 2010. I budsjettforslaget blir det vist til at det nå pågår planlegging av alternative løsninger for gang- og sykkeltrafikken over Skansenløpet.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til valg av løsninger og kostnader når det foreligger nærmere avklaringer. Midlene i 2011 vil bli nyttet til restarbeider på Brattøra og til sluttoppgjør.

285 millioner kroner er avsatt til E6 Nidelv bru – Grillstad i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 155 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet vil bli en del av et sammenhengende hovedvegsystem rundt Trondheim, fra ny Nidelv bru (Pirbrua) i vest til Grillstad i øst. Utbyggingen omfatter bygging av om lag 4,5 kilometer dels ny firefelts veg og dels utbedret veg. Om lag 2,4 kilometer av strekningen er tunnel. I tillegg vil det bli gjennomført nødvendige tiltak på det vegnettet som blir avlastet for trafikk som følge av utbyggingen.

Bygging av gang- og sykkelveger inngår også i disse miljøtiltakene. Anleggsarbeidene startet i april 2009. Det legges opp til å åpne deler av prosjektet for trafikk i 2013, mens hele prosjektet vil stå ferdig i 2014.

I budsjettforslaget er det lagt til grunn bruk av bompenger for å forberede anleggsstart på første byggetrinn av prosjektet E6 Sluppen – Stavne.

  • Riksveg 3

I budsjettforslaget for 2011 er det satt av midler til å starte utbedringer av riksveg 3 ved Nåverdals bru.

Jernbane

137 millioner kroner er foreslått til Gevingåsen jernbanetunnel mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag. Tunnelen fører til 1,7 kilometer kortere linje i forhold til eksisterende trasé og vil redusere kjøretiden med om lag 5 minutter på strekningen Trondheim – Steinkjer. Tunnelen vil også gi økt kapasitet på strekningen mellom Hommelvik - Hell. Den vil dessuten redusere vedlikeholdsbehovet, sammenlignet med dagens rasutsatte trasé. Prosjektet ble startet i 2009. Tunnelen planlegges satt i drift i august 2011, med endelig ferdigstilling i 2012.

Kollektivtransport

431,1 millioner kroner er foreslått til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene”, en økning på nær 30 prosent fra 2010. Samferdselsdepartementet ønsker som i 2010 å øke andelen midler til fireårige avtaler på bekostning av midler til ettårige avtaler.

Trondheimsregionen vil – i tråd med en fireårig avtale med staten – motta 105 millioner kroner fra belønningsordningen i 2011.

NORD-TRØNDELAG
Veg

  • E6

Innenfor den samlede investeringsrammen for strekningen ”E6 Trondheim – Fauske med tilknytninger” er det satt av midler til å videreføre prosjektene E6 Værnes – Kvithamar og E6 Harran – Nes bru. I tillegg er det satt av midler til å dekke merforbruk på prosjektet E6 Vist – Jevika – Sell som stod ferdig i oktober 2009.

150 millioner kroner er avsatt til E6 Værnes – Kvithamar. Av dette beløpet er 125 millioner kroner forutsatt stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet omfatter en strekning på vel 5 kilometer mellom kryss med av- og påkjøring fra Trondheim lufthavn Værnes og Kvithammar, nord for Stjørdal. Vegen bygges som firefelts veg. Omlegging av lokalvegsystemet inngår i prosjektet. Første del av prosjektet, Havnekrysset, stod ferdig i august 2009. Resten av prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2013.

For 2011 er det satt av midler til å videreføre arbeidet med å bygge midtrekkverk på E6 ved Svemarka.

Jernbane

  • Trønderbanen og Nordlandsbanen

137 millioner kroner er foreslått til Gevingåsen jernbanetunnel mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag. Tunnelen fører til 1,7 kilometer kortere linje i forhold til eksisterende trasé og vil redusere kjøretiden med om lag 5 minutter på strekningen Trondheim – Steinkjer. Tunnelen vil også gi økt kapasitet på strekningen mellom Hommelvik - Hell. Den vil dessuten redusere vedlikeholdsbehovet, sammenlignet med dagens rasutsatte trasé. Prosjektet ble startet i 2009. Tunnelen planlegges satt i drift i august 2011, med endelig ferdigstilling i 2012.

Innenfor foreslåtte midler til planlegging er det blant annet satt av midler til å videreføre planleggingen av utbyggingstiltak på Trønderbanen, medregnet ny bru over Stjørdalselva med sikte på anleggsstart i 2012.
I 2011 vil det bli foretatt oppgradering av tømmerterminalen ved Formofoss stasjon på Nordlandsbanen, i Grong kommune.

NORDLAND
Veg

  • E6 Nord-Trøndelag grense – Fauske, med tilknytningsveger

Innenfor en samlet statlig investeringsrammne på 376 millioner kroner for hele strekningen E6 Trondheim – Fauske, med tilknytningsveger , er det blant annet satt av midler til forutsatte restarbeider på prosjektet E6 Majavatn i Grane kommune, et prosjekt som åpnes for trafikk i oktober i år. I tillegg er det foreslått midler til å starte utbedring av E6 på delstrekningen Brenna – Kappskarmo som inngår i planene for videre utbygging av E6 på Helgeland. Det er lokalpolitisk tilsutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen. I tillegg utredes alternative kontraktsformer for å se utbygging, vedlikehold og drift av en lengre strekning i sammenheng. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til dette som egen sak når det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

Innenfor den foreslåtte investeringsrammen for E6 Trondheim – Fauske med tilnytningsveger prioriteres ellers trafikksikringstiltak. I tillegg er det forutsatt midler til blant annet bygging av gang- og sykkelveger på E6. Arbeidene med utbedringer og trafikksikkerhetstiltak på riksveg 80 ved Hestsundet bru skal også videreføres i 2011, som en del av prosjektet riksveg 89 Løding – Vikan.

70 millioner kroner er avsatt for å videreføre prosjektet riksveg 80 Røvika – Strømsnes. Prosjektet inngår i Vegpakke Salten fase 1 og omfatter omlegging av riksveg 80 over en 5,9 kilometer lang strekning i Fauske kommune. Utbyggingen vil føre til at riksveg 80 mellom Fauske og Bodø blir innkortet med 6,2 kilometer.

Anleggsarbeidene startet i oktober 2008, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i juli 2011.

Til riksveg 80 Løding - Vikan er det avsatt 40 millioner kroner. Prosjektet inngår i den planlagte Vegpakke Salten fase 2. Prosjektet omfatter bygging av om lag 2,1 kilometer ny veg, medregnet ny Tverlandet bru på om lag 700 meter. Utbyggingen vi føre til at riksveg 80 mellom Fauske og Bodø innkortes med om lag to kilometer, og vil fjerne et rasutsatt punkt ved Hopshamran.

Prosjektet finansieres delvis av en bevilgning på 40 millioner kroner over budsjettposten Rassikring. Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av riksveg 80 Løding – Vikan. Statlige rassikringsmidler er avsatt med sikte på mulig anleggsstart i 2011.

Tildeling av statlige midler og anleggsstart forusetter tilslutning til foreslått bompengeopplegg. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om finansiering og utbygging av Løding – Vikan så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

  • E6 Bru over Rombakken – Hålogalandsbrua

I budsjettforslaget vises det til at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med en proposisjon for utbygging og finansiering av prosjektet E6 Bru over Rombakken – Hålogalandsbrua.

Gjennom stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010 – 2019 er det tidligere gjort greie for at nedlegging av Narvik lufthavn Framnes er en forutsetning for gjennomføring av bruprosjektet. Staten vil ved en slik nedlegging spare utgifter til kjøp av flyrutetjenester. Regjeringen har avklart at denne innsparingen, regnet over en periode på 30 år, skal bidra til finansieringen av Hålogalandsbrua i byggeperioden.

Avinor AS vil om få år stå overfor betydelige sikkerhetsmessige oppgraderingerdersom Narvik lufthavn skal drives videre. Den innsparingen som dermed oppnås ved nedlegging, skal også bidra til den samlede finansieringen.

De avklaringene som nå er gjort, gir det nødvendige grunnlaget for å arbeide videre med finansieringen av prosjektet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med saken så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

  • E10 Solbjørnneset - Hamnøy

Til rassikring av den 4,4 kilometer lange E10-strekningen fra Solbjørnnneset i Flakstad kommune til Hamnøy i Moskenes kommune er det foreslått å bevilge 55 millioner kroner over budsjettposten Rassikring. Dette prosjektet i Vest-Lofoten er en videreføring av tidligere gjennomført rassikring og bygging av rassikringstunnel i Fjøsdalen.

I tillegg til rassikring vil prosjektet også føre til bedre vegstandard og forbedring av trafikksikkerheten. Prosjektet omfatter flere rasoverbygg på til sammen om lag 0,8 kilometer, brede grøfter og rasvoller. På delstrekningen Akkarvikodden – Hamnøy, gjennom Hamnøyfjellet skal det bygges en tunnel på vel 1,4 kilometer.

Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring gjenstår. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake med styringsramme og kostnadsramme for prosjektet så snart det foreligger nærmere avklaringer. Det legges opp til anleggsstart våren/sommeren 2011, og prosjektet er ventet åpnet for trafikk i 2014.

  • Utbedringer av ferjekaier

Innenfor den statlige investeringsrammen for E6 Fauske – Nordkjosbotn med tilknytningsveger er det prioritert utbedring av Moskenes ferjekai på riksveg 80.
Utbedringen omfatter også innseilingen til ferjekaia. Det er også prioritert midler til utbedring av oppstillingsplassen ved Lødingen ferjekai på riksveg 85.

Jernbane

  • Nordlandsbanen

For 2011 er det avsatt 10 millioner kroner over Jernbaneverkets budsjett for å hindre dyrepåkjørsler av tog. En vesentlig del av midlene vil brukt på Nordlandsbanen.

Arbeidet med ombygging av Bodø godsterminal vil bli videreført i 2011 med sikte på at det skal være ferdig i 2012.

Nytt fjernstyringsanlegg på Nordlandsbanen blir ferdig utbygget på delstrekningen Grong – Eiterstraumen i 2010. Delstrekningen Eiterstraumen – Bodø er forsinket på grunn av at nytt signalanlegg av typen Merkur ikke er godkjent til bruk. I 2011 er det avsatt 20 millioner kroner til videreføring av prosjektet, forutsatt at det foreligger nødvendig godkjenning av det nye signalanlegget.

TROMS
Veg

  • Tromsøpakke 2

Det er satt av midler til oppfølging av statens forpliktelser i forbindelse med Tromsøpakke 2. Midlene er forutsatt benyttet til å tilbakebetale lån i forbindelse med utbedringen av Langnestunnelen på riksveg 862. I tillegg kommer kompensasjon for innkreving av merverdiavgift på drivstoffavgiften. Kompensasjonen er forutsatt brukt til å styrke satsingen på gang- og sykkeltiltak.

Kollektivtransport

431,1 millioner kroner er foreslått til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene”, en økning på nær 30 prosent fra 2010. Samferdselsdepartementet ønsker som i 2010 å øke andelen midler til fireårige avtaler på bekostning av midler til ettårige avtaler. For 2011 er 240 millioner kroner bundet opp i allerede inngåtte avtaler. Det pågår nå forhandlinger med Troms fylkeskommune og Tromsø kommune om en mulig fireårig avtale med staten.

FINNMARK
Veg

  • E6

100 millioner kroner er foreslått til E6 Møllnes – Kvenvik – Hjemmeluft i Alta kommune. Prosjektet omfatter delvis bygging av ny veg og delvis utbedring av eksisterende veg på en om lag 9,3 kilometer lang strekning. Fem bruer, medregnet kryssing av Kåfjorden, tre tunneler, bygging av gang- og sykkelveg og omlegging av lokalvegnettet inngår i prosjektet. Brua over Kåfjorden er 390 meter lang. Prosjektet vil føre til en innkorting av E6 med om lag 6 kilometer. Alta kommunestyre fattet i juni i år et prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering av E6 på strekningen Møllnes – Kvenvik – Hjemmeluft. Det arbeides med sikte på endelig kommunal og fylkeskommunal behandling av saken i løpet av høsten 2010.

I tillegg skal det gjennomføres ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Dersom det blir tilslutning til et opplegg med delvis bompengefinansiering, legges det opp til anleggsstart så tidlig som mulig i 2011.

Arbeidene på delstrekningen E6-Jansnes – Halselv er forsinket som følge av vanskelige grunnforhold i Talvikområdet. Statens vegvesen regner nå med at fullføringen av dette prosjektet er forsinket med ett år, til høsten 2012. Det er derfor ikke behov for midler til prosjektet utover det som er bevilget for 2009 og 2010.

  • E105 Storskog- Hesseng

25 millioner kroner er foreslått til prosjektet E105 Storskog – Hesseng, som er eneste vegforbindelse mellom Norge og Russland. Den om lag 10 kilometer lange strekningen har dårlig standard, med smal og svingete veg. Prosjektet omfatter omlegging av vegen i Elvenes og bygging av ny bru over Pasvikelva. På resten av strekningen skal det gjennomføres utbedringer av kurver og utvidelser av vegbredden. Det foreligger godkjent reguleringsplan for strekningen Storskog – Elvenes.

For strekningen Elevenes - Hesseng vil arbeidet med reguleringsplan starte høsten 2010. Det legges derfor opp til en etappevis utbygging. For strekningen Storskog - Elvenes er det lagt opp til anleggsstart i april 2011, og denne strekningen ventes åpnet for trafikk i løpet av 2012.

  • Riksveg 94

Innenfor en statlig investeringsramme på 98 millioner kroner for E6 Nordkjosbotn - Kirkenes med tilknytningsveger, er det satt av midler til blant annet å fullføre omleggingen av riksveg 94 mellom Skjåholmen bru og Kargnes bru i Kvalsund kommune. I tillegg videreføres opprustingen av vegsystemet i Hammerfest sentrum, blant annet deler av riksveg 94.

  • E 69

For 2011 er det satt av midler til sikringen av et rasutsatt punkt på E69 ved Ytre Sortevik i Porsanger kommune.

AKTUELT NÅ