Hopp til innhold

Minimale endringer i bilavgiftene

Regjeringen rører ikke drivstoffavgiftene, men skal fortsette å gjøre det mer gunstig å kjøpe lavutslippsbiler.

Volkswagen Polo

Volkswagens nye Polo slipper ut ned mot 87 gram CO2 per kilometer, og er en av avgiftsvinnerne i statsbudsjettet.

Foto: PAL PILLAI / AFP

Milliardavgiftene på kjøp av bil og bensin røres i bare liten grad av regjeringen i forslaget til statbudsjett for neste år.

Avgifter på bensin og diesel endres ikke - med unntak av at regjeringen likevel ikke fullfører det varslede avgiftshoppet på biodiesel.

Den eneste vesentlige endringen er at det skal bli billigere å kjøpe ny bil som slipper ut lite CO2.

Engangsavgiften, som nybilkjøpere må ut med til staten ved nybilkjøp, er i dag satt ut fra bilens vekt, motoreffekt og CO2-utslipp.

Lavere «knekkpunkt»

Per i dag er CO2-komponenten satt ut i fra et «knekkpunkt» på 120 gram CO2 per kilometer. For alle biler som slipper ut mindre enn dette, betales det en gradvis mindre CO2-avgift. Det motsatte gjelder for de som slipper ut mer.

Dette knekkpunktet senkes nå med 5 gram CO2 per km, noe som skal presse nybilkjøpere i enda mer miljøvennlig retning.

Tidligere betalte du 609 kroner mindre per utsluppet gram CO2 under 120, mens dette nå øker til 620 kroner.

Se hva som er avgiftene i dag

Avgiften senkes gradvis helt ned til et utslipp på bare 50 gram CO2 pr km, og deretter senkes avgiften ytterligere med 738 kroner per gram. Dette skal stimulere til kjøp av hybridbiler og elektriske biler.

Statens inntekter uendret

På denne måten holdes statens inntekter fra CO2-avgiften uendret. I praksis vil ikke budsjettforslaget gi noen store endringer i bilavgiftene for enkeltmodeller.
I budsjettet for 2011 gjøres det ellers ingen endringer i avgifter utover ordinær prisjustering.

Den gjennomsnittlige engangsavgift for en bilkjøper er hittil i år på 108.500 kroner.

Regjeringen varsler en større gjennomgang av bilavgiftene på et senere tidspunkt, og legge dem i enda mer miljøvennlig retning.

- Det er viktig å gi de enkelte avgiftene en prinsipiell forankring og sikre ulike aktører forutsigbarhet med hensyn til utviklingen i framtidige avgifter, heter det i budsjettet.

AKTUELT NÅ